یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شما غذاهایی با نام‌هایی مانند BP-5 یا پلامپی‌نات Plumpy'nut را در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها پیدا نمی‌کنید.

اما این غذاهای عصر فضا به یکی از بهترین سلاح‌ها برای مقابله با گرسنگی مردم پس از فجایعی مانند توفان میانمار بدل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این غذاها را که نقل و انتقال و خوردن آنها ساده است، نسبت به غذاهای سنتی برای مدت بسیار بیشتری می‌توان نگهداشت، و این خواص استفاده از آنها را در مواردی مانند کمک به بازماندگان توفان میانمار که در آن شمار بزرگی از کودکان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند، بسیار آسان‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد که کودکان هم آنها را دوست دارند.

بروس کوگیل، هماهنگ‌کننده جهانی تغذیه در صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در این باره می‌گوید: "این غذاها را جهات مختلف مانند دارو هستند."

BP-5 به نام بیسکویت پرانرژی معروف است - یک شیرینی عصر فضا که مملو از مواد مغذی است و به گفته امدادگران در موارد "قحطی ملایم" به کار برده می‌شود.

پلامپی‌نات، که یک دهه قبل دانشمندی فرانسوی آن را اختراع کرد، شبیه یک آب‌نبات ساخته‌شده از کره بادام‌زمینی خشک‌شده است. این ماده غذایی در در وحله اول برای موارد "سوءتغذیه شدید حاد"، خطرناک‌ترین میزان گرسنگی، به کار می‌رود.

هر دوی این مواد حاصل از تکنولوژی پیشرفته برای حل مشکلی بسیار قدیمی ساخته شده‌اند، اینکه چگونه افراد گرسنه را زنده نگه داریم.

گروه‌های امداد می‌گویند پلامپی‌نات می‌تواند به کودکان کمک کند تا هفته‌ای دو کیلوگرم وزن بگیرند- که در وضعیتی مانند بحران میانمار- که گفته می‌شود هزاران کودک در صورتی که غذای کافی به آنها نرسد، به زودی خواهند مرد- به معنای تفاوت میان مرگ و زندگی است.

دو امتیاز دیگر این غذاها این است که می‌توان به راحتی از طریق هوا آنها را به روی مناطق قحطی‌زده انداخت و دیگر اینکه والدین می‌توانند آنها را به خود کودکان بدهند تا بخورند- و به این ترتیب دکترها آزاد می‌شوند تا به درمان دیگران بپردازند و بزرگسالان هم می‌توانند توجه‌شان را به کودکان کم‌سن و نوزادان که خودشان نمی‌توانند غذا بخورند معطوف کنند.

کوگیل در این باره می‌‌گوید: "اگر کودکی توانایی بلع غذا را داشته باشد، می‌تواند تکه‌ای از این غذاها راجدا کند و به دهان بگذارد  و نیازی هم به نظارت پزشکی نیست. این کار مادر را هم آزاد می‌کند."

این آب‌نبات‌های خمیر بادام‌زمینی که در بسته‌های حاوی 500 کالری قرار گرفته‌اند و پیش از این برای عملیات نجات در مکان‌های مانند نیجر و منطقه دارفور سودان به کار رفته‌اند، شیوه‌ای سریع برای درمان قحطی‌زدگان در مواردی است که زمان کمی برای نجات جان آنها باقی مانده است.

مارکوس پریور سخنگوی برنامه جهانی غذا می‌گوید: "این غذاها مملو از ویتامین هستند، روی موجود در آنها به خصوص برای مقابله با عفونت مفید است."

هر دوی این فراورده‌ها را می‌توان برای مدت درازی نگهداشت، که با توجه چالش‌های تدارکاتی عملیات نجات امتیازی به حساب می‌‌آید. BP-5 را حدود 5 سال و پلامپی‌نات را حدود دو سال می‌توان نگهداری کرد، که از اغلب گزینه‌های غذایی دیگر طولانی‌تر است.

سانتا بلومن، یک سخنگوی یونیسف می‌گوید: "هیچکدام از این مواد غذایی مزه خیلی خوبی ندارند، اما هنگامی که کودکان دچار سوء‌تغذیه هستند، این مسئله اهمیتی ندارد."

کد خبر 52290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز