چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

نمایشنامه‌خوانی «روزهای بی‌باران» نوشته امین بهروزی به کارگردانی محمد بحرانی با بازی مهناز خطیبی، الهام نامی، مهران نائل و محمد بحرانی هفته گذشته به همت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران از طریق اینستاگرام نمایش-خوانش و زنده پخش شد.

محمد بحراني و مهران نائل در نمايشنامه‌خواني روزهاي بي‌باران

به گزارش همشهری آنلاین، آنچه می‌خوانید یادداشتی است که مریم جعفری حصارلو، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران بر این اجرا نوشته است: «نمایشنامه‌خوانی روزهای بی‌باران با تم عشق و مرگ توامان مفهوم «بیا قدر یکدیگر بدانیم» را برای هر بیننده تداعی می‌کند. داستان روایت خاطره‌های مهرداد از روزهایی است که به ایران برگشته و جراح مغز و اعصاب است. او نمی‌داند خبر تومور مغزی دوست صمیمی‌اش پوریا را چطور باید مطرح کند. مهرداد عاشق باران است که تلفن‌هایش بی‌پاسخ گذاشته و بعدها می‌فهمد در یک تصادف کشته شده است. پوریا هم یا باید عمل کند و کلا حافظه‌اش را از دست بدهد یا چند ماه دیگر زنده نباشد. سرانجام داستان با مرگ پوریا به پایان می‌رسد و مهرداد می‌ماند و خاطرات تلخ عشق و مرگ توامان!

نمایشنامه به خودی خود ریتم بسیار کند دارد، چرا که اساسا درام بر مبنای کشمکش‌های درونی فرد با خودش (مهرداد) بنا شده و نمود بیرونی ندارد. همچنین حس شاعرانگی در مونولوگ‌های مهرداد سبب تبدیل شدن نمایشنامه به یک شعر سپید شده است. راوی مهرداد است و به نظر می‌رسد دیالوگ‌ها گاهی از رسالت خود یعنی ادامه دادن خط داستانی غافل می‌ماند و شعر جاری می‌شود. بنابراین امکان حذف برخی دیالوگ‌ها درباره مفاهیم تکراری یا داستانک‌های بی‌محتوا وجود دارد، چرا که ساختار درام را به فیلمنامه نزدیک می‌کند و باعث کندی بیش از حد خوانش می‌شود.

تا اینجا بررسی نمایشنامه صِرف بود اما در اجرا بازیگران حس شاعرانگی را با پوست و خون درک و چنان شعر دوست‌داشتنی عشقی را که با مرگ به پایان می‌رسد از آن خود می‌کنند که گویی شخصیت‌های نمایشنامه از دل کاغذ بیرون زده و جان گرفته‌اند. لمس لحظات عاشقانه و باور روابط انسانی و حتی واکنش‌های حسی کاملا یک نمایشنامه‌خوانی رادیویی را تداعی می‌کند. چندان‌که اگر چشم‌ها را ببندی و فقط با صدا روایت را دنبال کنی، از خوانش آنها لذت می‌بری.

شاید بتوان گفت «روزهای بی‌باران» یکی از خوش‌ریتم‌ترین اجراهای خوانش توسط اداره کل فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بود و جای بسی خوشبختی است که آثار نمایشی به همت این اداره کل نمایشنامه‌خوانی می‌شود.»

کد خبر 522805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha