دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در ژاپن مولکولی را کشف کرده‌اند که مسئول ایجاد احساس سیری در پستانداران است؛ این کشف می‌تواند به یافته‌شدن راه‌های جدیدی برای در مان چاقی در انسان‌‌ها منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز دانشمندان می‌دانستند که اشتها در منطقه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس کنترل می‌شود و این پژوهشگران مدعی‌اند که اولین گروهی هستند که توانسته‌اند عاملی را شناسایی کنند که با اثر بر مغز افزایش یا کاهش در اشتها را باعث می‌شود.

این دانشمندان در مقاله‌ای که یکشنبه اول اکتبر (9 مهر) در نسخه آنلاین نشریه Nature  به چاپ رسانده‌اند، می‌نویسند مولکولی را به نام نسفاتین-1(nesfatin-1) کشف کرده‌اند که به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود.

دانشمندان پس از تزریق این مولکول به مغز موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردند که این جانوران کمتر می‌خورند و وزن از دست می‌دهند. پژوهشگران همچنین با مهار کردن نسفاتین-1 توانستند باعث شوند که موش‌ها بیشتر بخورند.

ماساتومو موری از بخش پزشکی و علوم مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه گونمای ژاپن در این باره گفت:"پس از اینکه ما پادتن ضد نسفاتین-1 را تزریق کردیم، این موش‌ها  دچار افزایش اشتها شدند و نهایتا افزایش پیشرونده‌ای در وزن‌شان پیدا شد."

موری گفت این یافته‌ها می‌تواند راه  را برای درمان چاقی که به یک مشکل بهداشتی عمده هم در کشورهای با اقتصاد پیشرفته و هم در کشورهای رو به توسعه بدل شده‌است، بگشاید.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دست کم یک میلیارد نفر در جهان اضافه وزن دارند و 300 میلیون نفر آنها را می‌توان چاق محسوب کرد.

چاقی با بیماری‌های مزمنی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی‌- عروقی، فشار خون بالا و سکته مغزی و برخی اشکال سرطان ارتباط دارد.

کد خبر 5228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز