مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: این استان ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی به مساحت ۴۰۹ هزار رو ۳۴۴ هکتار دارد و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی نیز ۴۵۴ هزار و ۶۴۱ هکتار است.

بیابان‌زدایی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، غلامحسین کرمی چهارشنبه ۲۸ خرداد بیان کرد: استان بوشهر یکی از استان‌های پیشگام در مقابله با بیابان‌زایی است، ۳۲ هزار هکتار اقدامات مقابله با بیابان‌زایی به شکل‌های مختلف در استان بوشهر انجام‌شده که مهم‌ترین بخش آن ۱۹ هزار هکتار جنگل‌کاری و نهال‌کاری دست کاشت است که از این میزان ۹۲۷ هکتار در سال گذشته انجام‌شده است.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بیابان‌زدایی «روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی مقابله با بیابان‌زایی، تولید پایدار و مصرف بهینه در حوزه غذای انسان و خوراک دام» گفت: اگر درصدد مقابله با بیابان‌زایی هستیم باید برداشت خود را از ذخایر طبیعی متعادل کرد و در الگوهای تولید روش‌های پایدار داشته و مصرف را بهینه کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: در شرایطی که ۳۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود این اقدام ما در عمل به بیابان‌زایی دامن می‌زند.

وی ادامه داد: سال گذشته از محل اعتبارات ردیف سوم بند ه تبصره چهار قانون بودجه سال ۹۸ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در خصوص مقابله با اثرات مخرب ریز گردها، ۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای عملیات‌های مختلف مقابله با ریز گردها در مساحت ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر یادآور شد: با این میزان اعتبار یک هزار و ۱۱۳ هکتار مراقبت و آبیاری از جنگل‌های دست کاشت، مدیریت جنگل‌های دست کاشت هزار و ۱۰۰ هکتار شامل احداث آتش‌بر، اصلاح و پرورش، هرس درختان، مدیریت رواناب، احداث هلالی آبگیر در مساحت ۶۸۴ هکتار، ساماندهی و کنترل چرای دام در مراتع بیابانی به مساحت ۶ هزار و ۸۵۷ هکتار، اجرای دستگاه‌های چرایی و قرق به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار ۶۲۰۰ هکتار انجام‌شده است.

کرمی گفت: در صورت تخصیص اعتبار برای امسال پیش‌بینی انجام‌شده برای مقابله با ریز گردها در سطح ۲۰ هزار هکتار است.

وی با تأکید بر این‌که منابع طبیعی توان کاهش اعتبارات را ندارد افزود: با توجه به ضریب آسیب‌پذیری بالای عرصه‌های بیابانی متوقف شدن پروژه‌ها برای پایداری عرصه‌ها مناسب نیست چراکه باید برای پایداری عرصه‌ها مرتب در آن‌ها کار انجام شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر یادآور شد: پیامد چهار دهه اقدامات مقابله با بیابان‌زدایی در این استان مدیریت پایدار در عرصه‌های منابع طبیعی است.

کرمی افزود: بیابان یک واقعیت و اقلیم است که از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی قابل‌توجه است و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ای دارد.

وی بیان کرد: نگرانی ما از اینکه بخشی از مناطق استان جزو اقلیم بیابانی هستند نیست بلکه نگرانی ما از گسترش پدیده‌های بیابان‌زایی به معنای کاهش توانمندی‌های زیست‌محیطی در عرصه‌های بیابانی و کاهش پتانسیل مناطق بیابانی و گسترش رخسارهای بیابان‌زایی در این مناطق مانند افزایش شوری و فرسایش خاک، کاهش حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی، تهدید مناطق مسکونی، زیستگاه‌ها، راه‌های ارتباطی، مراکز صنعتی و پهنه‌های کشاورزی است.

کرمی اضافه کرد: استان بوشهر با توجه به‌قرار گرفتن در طول و عرض جغرافیایی خاص، بارندگی و سایر مؤلفه‌های آب و هوایی بخشی از بیابان است.

وی گفت: در کنار عوامل طبیعی ازجمله خشک‌سالی‌های پی‌درپی، تغییرات اقلیمی و آتش‌سوزی‌ها، بهره‌برداری غیرمسئولانه و بی‌رویه از منابع طبیعی و انرژی موجود در اختیار انسان، بهره‌برداری بی‌رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، کشاورزی غیراصولی و ناپایدار، چرای مفرط دام در مراتع، عوامل انسانی ازجمله عوامل بیابان‌زایی به شمار می‌رود.

کرمی ادامه داد: برای مقابله با بیابان‌زایی باید از سرزمین بهره‌برداری پایدار داشت و از منابع آب‌وخاک، پوشش گیاهی و تنوع زیستی بهره‌برداری پایدار و مسئولانه داشت و در حد ظرفیت منابع طبیعی از آن‌ها استفاده کرد.

کد خبر 522706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بوشهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha