یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آب انگور و آب سیب از خود این میوه‌ها در پیشگیری از تصلب شرایین یا سخت‌شدن دیواره شریان‌ها موثرتر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز دکتر کلی دکورد از دانشگاه مون‌پلیه و همکارانش در تحقیق خود در مورد تاثیر انگور،سیب و عصاره‌های آنها در پیشگیری از سخت‌شدن شریان‌ها در هامسترهایی که یک رژیم غذایی پرچربی و پرکلسترول داشتند، دریافتند که عصاره‌های این میوه‌ها اثر ضد تصلب‌ شرایین (ضدآتروسکلروز) بیشتری نسبت به خود این میوه‌ها دارند.

آنها برای اواین بار نشان دادند که فرآوری میوه می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر اثر سلامت‌‌بخش آن داشته باشد.

به گفته این پژوهشگران بسیاری از افراد میوه را به شکل فرآوری‌شده به صورت آب میوه و مانند آن مصرف می‌کنند، اما اطلاعات در مورد ترکیب تغذیه‌ای میوه‌‌ها معمولا به شکل خام آنها محدود می‌شود.

ا توجه به اینکه مواد فنولی موجود در این میوه‌ها دارای خواص ضداکسیداسیون (آنتی‌اکسیدان) قدرتمندی است که باعث پیشگیری از تصلب شرایین می‌شود، این پژوهشگران هامسترها را با انگور، آب انگور، سیب و آب سیب یا آب به همراه رژیم غذایی تغذیه کردند که برای ایجاد تصلب شرایین (آتروسکلروز) - رسوب‌کردن پلاک‌های چربی در شریان‌ها که به حمله قلبی یا سکته مغزی می‌انجامد- طراحی شده بود. یک گروه شاهد از این حیوانات هم رژیم غذایی معمولی داشتند.

میزان میوه‌ای که به این هامسترها داده می‌شد، معادل مصرف روزانه سه سیب یا سه خوشه‌انگور در انسان‌ها بود و میزان آب میوه ای که به آنها داده می‌شد، معادل چهار لیوان آب میوه برای یک شخص 70 کیلوگرمی است.

سیب و انگور مقدار مشابهی مواد فنولی دارند، در حالیکه آب انگور قرمز نسبت به آب سیب 2.5 برابر مواد فنولی دارد.

حیوان‌هایی که  میوه یا آب میوه می‌خوردند، نسبت به آنهایی که تنها آب می‌خوردند، میزان کلسترول کمتری داشتند، مواد اکسیدکننده یا رادیکال‌های آزاد کمتری در آنها تولید می‌شد، و تجمع چربی کمتری در شریان ٱئورت، شریان اصلی که خون اکسیژن‌دار را به بدن می‌رساند، داشتند.

این پژوهشگران می‌نویسند این یافته‌ها بیانگر آن است که مقدار فنول‌های موجود در مواد غذایی تاثیر مستقیمی بر خواص ضداکسیداسیون یا آنتی‌اکسیدان آن دارد. سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدان در میوه‌ها مانند ویتامین C و کارتنوییدها (مشتقات ویتامین  A) نیز می‌توانند در این اثرات نقش داشته باشند.

به نوشته دکورد و همکارانش این نتایج بیانگر آن است که میوه و آب میوه ممکن است تاثیر قابل‌‌توجهی از لحاظ پیشگیری از بیماری‌ها و بهداشت عمومی داشته باشند.

کد خبر 52268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز