مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: شعار روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی امسال مبنی بر «مقابله با بیابان‌زایی تولید پایدار و مصرف بهینه غذا، علوفه، الیاف» است. منشا تولیدات گیاهی، تولید غذا و الیاف و پوشاک زمین و آب است و نداشتن دورریز در بخش‌های مختلف مانند غذا و پوشاک راهکار مناسب برای مدیریت مصرف، کمک به اقلیم و طبیعت است.

بيابان زدايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  علینقی حیدریان بیان کرد: براساس آمار اعلام شده ۳ میلیارد از جمعیت جهان و ۱۲ میلیون هکتار از  اراضی کشاورزی جهان در خطر بیابان‌زایی قرار دارند.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد مناطق کشور جزو منطقه خشک و نیمه خشک است و براساس شواهد و آزمایش‌های انجام شده هرچه برداشت از آب زیرزمینی افزایش یابد آب به سمت شوری پیش ‌می‌رود و در نهایت بیابان‌زایی رخ می‌دهد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان بیان کرد: عزم جدی و مشارکت مردمی برای مقابله با بیابان‌زایی نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و رسانه کمک‌کننده در تحقق این راهبرد است.

۵۵۰ هزار هکتار مناطق بیابانی استان، کانون فرسایش بادی

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: نزدیک به ۵۵۰ هزار هکتار از مناطق بیابانی استان کانون فرسایش بادی است و حدود ۲۰ درصد مناطق در اولویت اقدام‌های بیابان‌زدایی قرار دارد.

علی ترابی بیان کرد: فرسایش بادی براساس آخرین مطالعات در سال ۹۸، سالانه ۳۳۰ میلیارد ریال خسارت اقتصادی و زیست محیطی در  استان به بار می‌آورد.

وی اضافه کرد: کانون‌های فرسایش بادی به زیرساخت‌های استان مانند جاده، ریل راه آهن، منازل مسکونی و محیط زیست خسارت می‌زند.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ادامه داد: ۳۲ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان وجود دارد که یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار از عرصه‌ منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی بیان کرد: به جز شهرستان مهدیشهر که مناطق بیابانی ندارد، در سراسر استان سمنان عملیات بیابان‌زدایی انجام می‌شود. تاکنون در ۱۱۰ هزار هکتار از استان طرح جنگل‌کاری اجرا شده که نقشی مهم در بیابان‌زدایی داشته است.

ترابی اظهار کرد: خشکسالی‌های پی در پی و کاهش بارندگی موجب بیابان‌زایی و از بین رفتن پوشش گیاهی در سال ۹۸ شده است. طرح‌های بیابان‌زدایی در استان با اولویت مناطق در معرض فرسایش بادی و کانون‌های گرد و غبار اجرا می‌شود.

کاشت گیاهان دارویی تیری با ۲ نشان برای مقابله با بیابان‌زایی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: توسعه گیاهان دارویی تیری ۲ نشان است که هم با تقویت پوشش گیاهی موجب بیابان‌زدایی می‌شود و هم موجب ایجاد درآمد و بهبود معیشت روستاییان حاشیه بیابان.

معصومه منظمی افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه کشت گیاهان دارویی با تعاونی‌ها به منظور بیابان‌زدایی و ایجاد درآمد برای تعاونی‌ها است.

وی یادآور شد: بیابان‌زایی پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد که  از بین رفتن پوشش گیاهی، حیات وحش، از بین رفتن امنیت غذایی، آلودگی هوا و بروز بیماری‌های تنفسی تنها بخشی از این پیامدها است.  تقویت پوشش گیاهی و ارتقای فرهنگ عمومی برای افزایش مشارکت مردمی برای حفظ طبیعت، توجه به آمایش سرزمینی برای توسعه شهرها و روستاها، مدیریت مصرف آب و کاهش برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی از جمله راهکارهای مقابله با بیابان‌زایی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان ادامه داد: ۱۴ هزار و ۳۲۲ هکتار از مناطق بیابانی شهرستان سمنان برای مقابله با بیابان‌زایی تاغ‌کاری شده است.

منظمی اظهار کرد: سه کانون فرسایش بادی در شهرستان سمنان وجود دارد که با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی مانند بذرپاشی، کنترل هرزآب و کاشت نهال در وضعیت بحرانی قرار ندارد.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۹۷۴ هکتار از مساحت شهرستان سمنان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۴۶ هزار و ۳۹۷ هکتار بیان است و از این وسعت ۲۷۱ هزار و ۴۳۱ هکتار در معرض فرسایش بادی است.

بیابان‌زایی یک پدیده خاموش است که بی‌صدا در حال پیشروی است و مختص کشور ایران نیست، اما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت طبیعت بدون دخالت مواد شیمیایی مانند کاشت درخت و تقویت پوشش گیاهی و استفاده از مالچ ریگی و مالچ رسی و ماسه‌ای با توجه به شرایط منطقه و افزایش مشارکت مردمی و اصلاح رفتار در برخورد با طبیعت مانند بوته‌کنی، تبدیل مراتع به دیم‌زارها و توسعه غیراصولی شهر و روستاها در جلوگیری از گسترش بیابان موفق عمل کنیم.

کد خبر 522678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha