اصفهان در حالی به عنوان یکی از استان‌های پرتصادف کشور شناخته می‌شود که به گفته کارشناسان با تامین اعتبارات کافی برای رفع نقاط حادثه‌خیز و همکاری بین‌بخشی برای رفع تاسیسات موجود در حریم راه‌ها و آزادسازی اراضی می‌توان از حجم تصادفات کاست.

نقاط حادثه‌خیز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  مسئولان اصفهان تاکنون از شناسایی ۱۰۹ نقطه پر تصادف و حادثه‌خیز در جاده‌های استان خبر دادند که ۶۷ نقطه از بین آنها مصوب کشوری است و اصلاح و رفع آنها در اولویت قرار دارد.

"مهدی خضری"، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان بیان کرد: با اصلاح ۶۷ نقطه پر تصادف مصوب کشوری، تصادفات و تلفات جاده‌ای به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: اصفهان جزو استان‌های پرتصادف کشور است که شناسایی نقاط حادثه‌خیز و بررسی و برنامه‌ریزی مناسب برای آنها می‌تواند زمینه کاهش تصادفات را به همراه داشته باشد.

"مهدی خضری"، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان بیان کرد: با اصلاح ۶۷ نقطه پر تصادف مصوب کشوری، تصادفات و تلفات جاده‌ای به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان هم گفت: اصفهان جزو استان‌های پرتصادف کشور است که شناسایی نقاط حادثه‌خیز و بررسی و برنامه‌ریزی مناسب برای آنها می‌تواند زمینه کاهش تصادفات را به همراه داشته باشد.

حجت‌الله غلامی ادامه داد: همه توان خود را برای کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در این استان به کار خواهیم گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم بیان کرد: ۱۰۹ نقطه پر تصادف در راه‌های استان اصفهان شناسایی شده است.  از بین این نقاط ۶۷ نقطه با توجه به شاخص‌های کشوری دارای مصوبه ملی است که در یک و نیم سال گذشته نسبت به اصلاح ۳۱ نقطه از آنها اقدام شد.

منصور شیشه‌فروش گفت: در رفع نقاط پر تصادف اقدام‌هایی مانند اصلاح شیب شیروانی، اصلاح شانه راه، نصب گاردریل، خط‌کشی راه‌ها، نصب حفاظ‌های بتنی، لکه‌گیری، روکش آسفالت، آشکارسازی، ایمن‌سازی، تعمیر پل و روشنایی انجام شد و اصلاح سایر نقاط در حال انجام است.

وی بیان کرد: طرح اصلاح نقاط حادثه‌خیز با هدف پیشگیری از تصادفات انجام می‌شود،  اما مساله اصلی در تصادف‌های جاده‌ای خطای انسانی است به طوری که تا ۸۰ درصد حوادث رانندگی به این دلیل رخ می‌دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: ایمن‌سازی راه‌ها و خودروها نقش بسزایی در کاهش آمار تصادفات دارد و باید نسبت به اصلاح آنها و حذف خودروهای فرسوده اقدام کرد.

وی بیان کرد: استان اصفهان ۲ هزار و ۲۴ کیلومتر بزرگراه شهری و ۴۱۲ کیلومتر آزادراه دارد که حدود ۱۶ درصد آزادراه های کشور را شامل می‌شود.  حدود ۱۷۰ دوربین مدار بسته و نظارتی و ثبت تخلف در راه‌ها و جاده‌های استان فعال است و حدود ۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در این خطه فعالیت می‌کند تا امکانات مناسب برای مسافران در راه‌ها در اختیارشان قرار گیرد.

شیشه‌فروش ادامه داد: دستورالعمل ایمنی برای تردد تانکرهای حامل سوخت در این استان به شرکت‌های حمل و نقل ابلاغ و مسیرهای مشخصی برای آنها تعیین شده و نیروی انتظامی و پلیس راه و راهور بر اجرای آن نظارت دارند تا احتمال بروز حادثه از محل آنها به حداقل برسد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است مردم برای ایجاد نهضت رعایت فرهنگ رانندگی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. سالانه حدود ۱۵ هزار نفر در جاده‌های کشورمان جان خود را بر اثر حوادث و تصادف‌های رانندگی از دست می‌دهند.  با مجموعه اقدام‌های انجام شده میزان تصادف‌ها و تلفات جانی ناشی از آن در جاده‌های استان اصفهان در سال ۹۸ کاهش یافت.

اصلاح برخی از نقاط حادثه‌خیز هزینه زیادی دارد

رئیس پلیس راه اصفهان بیان کرد: اصلاح و رفع برخی از نقاط حادثه‌خیز هزینه بسیار و زمان طولانی به دلیل تامین هزینه تملک زمین یا باغ یا قرار گرفتن در کنار کوه‌ها و دره‌ها نیاز دارد.

حسین پورقیصری ادامه داد: برخی از این نقاط دارای بودجه ملی و برخی بودجه استانی هستند. درخواست ما این است که اگر اعتبارات رفع این نقاط، استانی است هرچه زودتر تخصیص یابد و اگر ملی است پیگیری‌های بیشتری برای تخصیص به موقع آنها انجام شود.

وی بیان کرد: به دلیل مشکلات موجود برخی از نقاط حادثه‌خیز را نمی‌توان در زمان کوتاهی رفع کرد به همین دلیل از آشکارسازی یا نصب تابلو برای هشدار به رانندگان استفاده شده است یا نیروهای پلیس راه در آن منطقه مستقر می‌شوند.

رئیس پلیس راه اصفهان ادامه داد: از ۶۷ نقطه حادثه‌خیز مصوب این استان، حدود ۳۰ نقطه به تدریج اصلاح شده است. اصلاح و رفع این نقاط مثمر ثمر بوده و به کاهش تصادفات منجر شده است.

وی بیان کرد: این نقاط بر اساس معیارهایی همچون تعداد تصادفات در طول یک سال و نقش نداشتن خطای انسانی در آنها شناسایی شده است.

پورقیصری اظهار کرد:  پلیس راه بر رفع همه نقاط حادثه‌خیز و پر تصادف اصفهان تاکید دارد.  اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به هشدارهایی که در این زمینه داده می‌شود توجه دارد و این موضوع را در اولویت قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به گسترش جاده‌ها و وسایل نقلیه مقرر شده است که غربالگری جدیدی برای نقاط حادثه‌خیز در استان اصفهان انجام و با توجه به آن رفع نقاط اولویت‌دار در دستور کار قرار گیرد.

رئیس پلیس راه اصفهان بیان کرد: با وجود همه مسائلی که درباره نقاط حادثه‌خیز مطرح است باید به این نکته توجه کرد که رانندگان نیز تاثیر زیادی در تصادفات جاده‌ای دارند و باید علاوه بر توجه به تابلوها با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

پورقیصری گفت: رانندگان می‌توانند با نصب برنامه "همپا" روی گوشی‌های تلفن همراه خود از محل نقاط حادثه‌خیز مطلع شوند.

کد خبر 522661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha