چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: این استان به دلیل واقع‌شدن در همسایگی صحرای قره‌قوم ترکمنستان و بیابان استان سمنان، و در اثر خشکسالی و بهره‌برداری غیراصولی از مراتع، در معرض بیابان‌زایی است.

بیابانی شدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گلستان در معرض بیابانی‌شدن قرار گرفته است.

وی بیان کرد: گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مراتع دارد.  وجود پدیده خشکسالی و فشار زیاد در بهره‌برداری از این عرصه‌ها، احتمال تبدیل این مراتع به بیابان را افزایش داده که نباید از کنار آن به سادگی گذر کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: تلاش دوچندان برای سرمایه‌گذاری و توجه در امر مقابله با بیابان‌زایی در گلستان مورد تاکید است. نباید ف کر کنیم که استان سبزی هستیم و به وجود گرد و غبار در این خطه بی‌تفاوت باشیم.

قزلسفلو گفت: در این مدت علاوه بر انجام مطالعه، ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی برای مقابله با خشکسالی و گرد و غبار جذب و ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله بوته مقاوم به شوری و خشکی تولید و غرس و نیز طرح‌های ذخیره‌سازی نزولات جوی و بذرکاری در سطح ۳ هزار هکتار اجرا شد.

وی ادامه داد: با اعتباری که اکنون برای مقابله با بیابان‌زایی گلستان اختصاص می‌یابد، نجات ۳۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی فعلی از بیابان شدن یک قرن به طول خواهد انجامید. با سرمایه‌گذاری در حوزه مقابله با بیابان‌زایی در شمال گلستان می‌توان معیشت مرزنشینان استان را تامین کرد و مانع مهاجرت آنان شد.

مدیر کل هواشناسی گلستان نیز گفت: در ۳۰ سال اخیر تغییرات اقلیمی (افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر، بی‌نظمی در بارش) شدیدتر و پیامدهای منفی ناشی از آن بیشتر شده است.

نوربخش داداشی پیشنهاد کرد، استفاده از ظرفیت انرژی نو و سازگار با اقلیم منطقه، تدوین سیاست‌های کشاورزی و سازگاری با اقلیم منطقه، توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه مقابله با خشکسالی و گرد و غبار، تکمیل ایستگاه سنجش هواشناسی گرد و غبار و آتش‌سوزی باید در گلستان جدی گرفته شود.

کد خبر 522652

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha