مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

برنامه‌های بخش کشاورزی در استان زنجان برای حفاظت از سرمایه‌های حیاتی آب‌وخاک، طی چند سال گذشته به سمت ارتقای بهره‌وری بدون استفاده از منابع آبی جدید یا افزایش عرصه‌های کشت، حرکت کرده‌است.

آبیاری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کشاورزی در زنجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بیش از ۳۲ درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است درحالی‌که میانگین سهم اشتغال کشوری در این بخش ۱۸ درصد است.

استان زنجان ۱. ۳ درصد مساحت کل کشور را دارد. این استان با داشتن ۸۴۵ هزار هکتار عرصه‌های مناسب کشاورزی، پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.

بخش کشاورزی در استان زنجان بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی اشتغال دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان کرد: در بخش کشاورزی در این استان بیشترین حجم عملیات، انجام اقدامات برای ارتقای بهره‌وری است، از چند سال گذشته هیچ آب جدیدی برای زارعت و باغبانی از منابع آبی زیرزمینی در استان برداشت‌نشده و در خصوص محدوده‌های کشت نیز به همین منوال است به این معنی که سطح اراضی زراعی را گسترش ندادیم و فقط به سمت عملیات بهرورانه رفته‌ایم.

جواد تاراسی گفت: سال گذشته ۱۰ نفر از کشاورزان استان زنجان در سطح ملی، عنوان نمونه را کسب کردند، این آمار در تاریخ کشاورزی استان بی‌نظیر است و ما اگر بتوانیم حدود ۴۰ درصد از کشاورزان عادی را به مسیر کشاورزان پیشرو هدایت کنیم، ۲ برابر شدن میزان تولید محصول کشاورزی با همین میزان آب و سطح کشت، در استان دست‌یافتنی است.

وی اظهار کرد: اکنون نزدیک سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود، پیش‌بینی ما این است که با اجرای طرح‌های بهره ورانه این میزان تولید می‌تواند به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

تجهیز ۴۴ درصد از زمین‌های مستعد کشاورزی زنجان به سامانه‌های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از مجموع ۱۲۴ هزار هکتار از زمین‌های مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در این استان، تاکنون ۵۵ هزار و ۱۵۶ هکتار معادل ۴۴. ۳۰ درصد اراضی، به این سامانه‌ها مجهز شده است.

وی افزود: تجهیز ۲۴ هزار هکتار از این اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است.

تاراسی مجموع زمین‌های آبی استان زنجان را ۱۸۷ هزار هکتار اعلام کرده و ادامه می‌دهد: درنتیجه راه توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی، بر اساس برآوردهای انجام‌شده تاکنون در مصرف ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

پیشرویی زنجان در ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان شاخص ضریب مکانیزاسیون کشاورزی این استان در سال جاری به عدد ۲. ۰۴ اسب بخار در هکتار رسیده که این میزان مطابق اهداف برنامه تحقق پیداکرده و استان زنجان همچنان جایگاه دوم را در این زمینه در بین استان‌های کشور حفظ کرده است.

وی اظهار کرد: از ۵۳۳ میلیارد ریال خط اعتباری مکانیزاسیون در سال جاری تاکنون ۶۶۸ میلیارد ریال با عملکرد ۱۲۵ درصد در استان جذب‌شده است.

تاراسی خاطرنشان کرد: با این میزان اعتبار، تعداد ۲۴۵ دستگاه تراکتور، ۹۶ دستگاه کمباین و ۳۲۰ دستگاه سایر ماشین‌های کشاورزی جذب بخش کشاورزی استان شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی شاخص توسعه مکانیزاسیون در سال ۱۳۹۸، تعداد ۹۶ دستگاه کمباین جدید با ریزش زیر ۲ درصد و افزایش بهره‌وری برای برداشت غلات تهیه‌شده است.

تاراسی افزود: در سه سال اخیر تعداد ۱۷۰ دستگاه کمباین نو به ناوگان برداشت استان اضافه‌شده و نیمی از سطح زیر کشت غلات استان با کمباین‌های جدید با ریزش زیر ۲ درصد برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از سال ۹۲ بیش از هفت هزار و ۶۵ دستگاه تراکتور و کمباین در استان پلاک گذاری شده و بیش از پنج هزار دستگاه تراکتور و ۱۰۰ دستگاه کمباین پلاک شده نیز وارد ناوگان نیرومحرکه استان شده است.

رتبه نخست زنجان در تولید بذرهای اصلاح‌شده در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان استفاده از بذور اصلاح‌شده و گواهی‌شده را از اهداف و سیاست‌های مهم در اجرای اصول بهزراعی در مزارع عنوان می‌کند و می‌گوید: سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان موفق به کسب مقام برتر کشوری در تولید بذور اصلاح‌شده غلات نسبت به تعهدات ابلاغی شده است.

تاراسی افزود: سال زراعی جاری در سطح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استآن‌که زیر کشت گندم رفته‌اند، از بذرهای اصلاحی استفاده‌شده است.

وی گفت: ۳۰ تا ۵۰ درصد پتانسیل تولید در بخش کشاورزی به بذر مربوط می‌شود، امسال ۱۸ هزار تن بیشتر از سهم ابلاغی بذر اصلاح‌شده در استان تولیدشده است.

تارسی اظهار می‌کند: زنجان همچنین مقام دوم رتبه‌بندی شرکت‌های تولید و فرآوری بذر در کشور را دارد، سالانه ۱۸ هزار تن بذر اصلاح‌شده گندم و جو در طبقات پرورشی، مادری و گواهی‌شده تحت کنترل مرکز تحقیقات و واحد ثبت گواهی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت مزارع را کنترل و درنهایت بذور باکیفیت بسیار مطلوب تولید و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌دهند.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امسال بیش از ۳۰۸ هزار هکتار از اراضی این استان زنجان به کشت گندم اختصاص‌یافته است و پیش‌بینی می‌شود با افزایش بارش‌ها ۲ برابر نیاز استان، محصول گندم برداشت شود

وی ادامه داد: با توجه به بارش‌های خوب در استان، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم در زنجان تولید شود. بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در سال زراعی گذشته نیز (مهر ۹۷ تا مهر ۹۸) بالغ‌بر ۴۳۰ هزار تن گندم در این استان تولید شد.

 رتبه نخست زنجان در میزان فرآوری محصولات کشاورزی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: سال گذشته با میزان فرآوری ۵۰ درصدی محصولات کشاورزی در این استان، زنجان در این زمینه رتبه نخست را در بین استان‌های کشور کسب کرد.

تاراسی می‌گوید: توسعه فرآوری محصولات کشاورزی و گسترش صنایع تبدیلی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است، توسعه صنایع تبدیلی درگرو بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و ایجاد تسهیلگری‌های لازم است.

وی می‌افزود: با فرآوری محصولات کشاورزی از هدر رفت بیش از ۱۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان جلوگیری می‌شود، با گسترش صنایع تبدیلی عواید بیشتری از تولید در مقایسه با خام فروشی، نصیب کشاورزان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان همچنین به پیگیری‌های انجام‌شده پیرامون تحقق «الگوی کشت بهینه» در استان به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم اشاره‌کرده و می‌گوید: زنجان جزو پنج استان برتر در اجرای تغییر الگوی کشت است.

وی اظهار می‌کند: در راستای اصلاح الگوی کشت بهینه، توسعه و ترویج کشت محصول پسته به‌عنوان جایگزین کشت هندوانه در دستور کار قرار داده‌شده است، هدف از اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، تولید محصولات کشاورزی بر اساس نیاز بازار و متناسب با شرایط اقلیمی و آب‌وخاک در مناطق مختلف است.

تولید ۴۴ هزار تن شیر مازاد بر نیاز استان در زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌گوید: سالانه ۱۶۵ هزار تن شیر در این استان تولید می‌شود که ۱۲۱ هزار تن در داخل استان مصرف و مابقی آن‌که ۲۶ درصد میزان تولید است، به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

تاراسی می‌افزاید: در زمان حاضر ۱۲۵ واحد صنعتی گاوداری شیری ‌با ظرفیت ۲۱ هزار و ۷۵۰ راس و ۶۲۲ واحد روستایی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۷۰۰ راس در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان می‌کند: افزایش بیش‌ازحد قیمت علوفه و مواد خوراکی و در قبال آن عدم افزایش قیمت شیراز چالش‌های پیش روی دامداران و تولیدکنندگان شیر در این استان است.

وی ادامه می‌دهد: توجه به دامداری‌های کوچک روستایی، حرکت به سمت دامداری‌ها و واحدهای دام‌پروری بزرگ صنعتی جزو برنامه‌های راهبردی ترسیم‌شده جهاد کشاورزی استان است.

تاراسی می‌گوید: با اجرای طرح ایجاد رونق اقتصادی در واحدهای تولیدی، با تزریق تسهیلات بانکی، شماری از واحدها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

اعتبار ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های جهش تولید در بخش کشاورزی زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان می‌افزاید: در سال جاری از ۲۳ طرحی که برای تحقق نقشه راه جهش تولید در استان تدوین تائید شده است، سه طرح برای حوزه کشاورزی است، یکی از این طرح‌ها اصلاح باغات در استان است، در اصلاح باغات ما به سه روش عمل می‌کنیم که یکی از آن‌ها حذف و جایگزینی باغات کم ثمر به پرثمر، دیگری ایستایی کردن باغات انگور و مورد سوم سرشاخه کاری است که البته چند سال است اقدامات در این زمینه را در استان شروع کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: در اصلاح باغات برای سال جاری و همچنین سال آینده، اولویت را برای ایستایی کردن باغات انگور گذاشته‌ایم و قرار است ۵۰۰ هکتار در طی ۲ سال انجام شود که ۲۰۰ هکتار آن برای سال جاری است.

تاراسی می‌گوید: برای اجرای این طرح ۱۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است، بر اساس برآوردها درنتیجه اجرای طرح ایستایی کردن باغات انگور، میزان تولید تا پنج هزار تن افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار می‌کند: دومین طرح برنامه جهش تولید در سال جاری در استان، بهره‌برداری از یک هزار و ۳۰۰ هکتار توسعه باغات در اراضی شیب‌دار طارم است.

وی می‌افزاید: زنجان رتبه نخست تولید زیتون در کشور را دارد، با بهره‌برداری از باغات شیب‌دار زیتون، یک هزار و ۳۰۰ هکتار باغ زیتون جدید به میزان ۲۰ هزار هکتار موجود اضافه می‌شود و استان زنجان بالغ‌بر نیمی از زیتون کشور را تأمین خواهد کرد.

تاراسی خاطرنشان می‌کند: تلاش ما این است تا با افزایش کیفیت زیتون تولیدی، به سمت تولید روغن‌زیتون حرکت کنیم و از تولید زیتون کنسروی فاصله بگیریم تا نیاز کشور در تأمین کالای راهبردی روغن را تأمین کنیم.

وی طرح توسعه آبزی‌پروری در شهرستان ایجرود را از دیگر طرح‌های حوزه جهش تولید در سال جاری در استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این راستا یک واحد ۹۰۰ تنی تولید پرورش آبزیان در استان به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید که با راه‌اندازی این مجموعه میزان ۹۰۰ تن به میزان ۱۸ هزار تن اضافه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور می‌شود: حدود ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های سه‌گانه نقشه راه جهش تولید استان در بخش کشاورزی هزینه می‌شود.

کد خبر 522651

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha