دولت با ایجاد، تقویت و توسعه بازارچه‌های مرزی به دنبال رونق اقتصادی اورامانات است.

بازارچه مرزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ‌عقب‌ماندگی‌های تاریخی، بی‌توجهی رژیم گذشته، درگیری مستقیم در جنگ هشت‌ساله و بی‌توجهی‌های پس‌ازآن، موجب توسعه نیافتن این منطقه شد اگرچه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی ازجمله گردشگری به‌واسطه طبیعت زیبا و مرز به دلیل داشتن بازارچه‌های مرزی در این منطقه وجود دارد.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

اورامانات منطقه‌ای در شمال غربی استان کرمانشاه متشکل از شهرستان‌های روانسر، جوانرود، ثلاث باباجانی و پاوه با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است. این منطقه مرزی و کمتر توسعه‌یافته‌ غرب کشور است که دولت با ایجاد، تقویت و توسعه بازارچه‌های مرزی به دنبال رونق اقتصادی آن است.

بازارچه‌های «شوشمی» در بخش نوسود شهرستان پاوه و «شیخ صالح» در شهرستان ثلاث باباجانی از بازارچه‌های قدیمی منطقه اورامانات محسوب می‌شوند که اگرچه مبادلات اقتصادی در این ۲ بازارچه در طول سال‌های اخیر همواره با فراز ونشیب‌هایی روبرو بوده اما جزو بازارچه‌های رسمی کشور محسوب و فعالیت‌های اقتصادی در آن انجام می‌شود.

بازارچه مرزی شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع‌شده است. این بازارچه از سمت عراق به حوزه حلبچه استان سلیمانیه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرارداد. کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی‌جات و... از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می‌شود. این بازارچه مرزی موجب ارتقای وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و رونق تجارت و کسب‌وکار در شهرستان پاوه شده است.

بازارچه مرزی شیخ صالح نیز در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد و از بازارچه‌های رسمی کشور است که در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان تازه‌آباد از توابع شهرستان ثلاث باباجانی و جوار روستایی به همین نام در محوطه پلکانی شکل و در فضائی به مساحت بیش از چهار هکتار قرار دارد. این بازارچه در صورت تعریض و بهبود جاده می‌تواند از فعالیت قابل‌توجهی در امر صادرات کالا برخوردار شود.

بازارچه شیخ صالح با توجه به همسایگی با کشور به‌عنوان مرکزی برای مراوده اقتصادی در چند سال گذشته نقش مهمی در اقتصاد شهرستان ثلاث داشته است. این مرز تأثیر زیادی در رونق اقتصادی مردم شهرستان گذاشته است.

بازارچه شیخ صالح اکثراً پذیرای کامیون‌های کالاهای ترانزیتی همچون سیمان است و کالاهایی همچون سیمان، چیپس، ظروف آلومینیومی، انواع لوازم پلاستیکی، خاک‌آهن و... به عراق صادر می‌شود.

شهرستان ثلاث باباجانی در خرداد سال ۱۳۸۱ به‌عنوان شهرستان موجودیت یافت و جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر دارد. این شهرستان از طرف غرب با کشور عراق هم‌مرز است و ۷۵ کیلومتر مرز مشترک با آن کشور دارد و وسعت آن حدود ۱۹۲۰ کیلومترمربع است.

اکنون عبور و مرور کامیون و کالا از بازارچه‌های مرزی شوشمی و شیخ صالح انجام می‌شود و دولت بنا بر مطالبات مردم منطقه به دنبال باز کردن معبر مسافری در این ۲ بازارچه مرزی است و تاکنون رایزنی‌های گسترده‌ای توسط مسئولان استان کرمانشاه و استان حلبچه انجام‌شده است.

در کنار این ۲ بازارچه مرزی رسمی، مسئولان استان کرمانشاه و حلبچه بر سر بازگشایی بازارچه سومی نیز به توقف رسیده‌اند؛ «سازان» نام منطقه‌ای مرزی در بخش باینگان شهرستان پاوه است که به دلیل فاصله کوتاه با استان حلبچه مسئولان این استان بر سر بازگشایی آن مشتاق هستند.

در صورت بازگشایی این بازارچه شهرستان پاوه ۲ بازارچه رسمی دارد و این موضوع به تقویت و توسعه اقتصاد این منطقه کمک فراوانی خواهد کرد.

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه روز چهارشنبه ۲۱ خرداد به استان حلبچه عراق سفر کرد. او در این سفر با «آزاد توفیق» استاندار این استان دیدار و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مرز مشترک «شیخ صله و پشته» و وضعیت بازارچه‌های مرزی و تشدید راهکارهای خودمراقبتی در ۲ طرف مرز را موردبررسی قراردادند.

تصویب رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ صالح در هیأت دولت

رسمی شدن مرزهای «شوشمی» در بخش نوسود شهرستان پاوه و «شیخ صالح» در شهرستان ثلاث باباجانی از سوی هیات دولت جمهوری اسلامی ایران خبری بود که بازوند استاندار کرمانشاه در سفر هفته گذشته خود به استان حلبچه و در حضور استاندار این استان اعلام کرد و گفت: تصویب رسمی شدن این ۲ مرز امکان تردد مسافران و گسترش ارتباطات در مرزها را فراهم خواهد بود و این توافق با تصویب دولت مرکزی عراق اجرایی می‌شود.

بازارچه شوشمی در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و در بخش نوسود واقع‌شده که از سمت کشور عراق به استان حلبچه متصل و در مجاورت شهر طویله این کشور قرار دارد و به گفته «پرویز ایده‌پور»، فرماندار پاوه روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ کامیون کالا از مرز «شوشمی» به اقلیم کردستان عراق ارسال می‌شود.

مرز شیخ صالح در شهرستان ثلاث باباجانی واقع‌شده و تا مرکز استان کرمانشاه ۱۳۶ کیلومتر فاصله دارد و آن‌طور که «یدالله شکری» فرماندار این شهرستان به ایرنا اعلام کرد روزانه ۲۹۰ تا ۳۰۰ دستگاه کامیون کالا از این مرز به کشور عراق ارسال می‌شود و اکنون حدود هزار کارگر هم در این مرز به‌صورت چرخشی مشغول به کار هستند.

سه مرز استان کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق فعال است

مرز رسمی پرویزخان و بازارچه‌های مرزی شوشمی در پاوه شیخ صله در ثلاث باباجانی سه مرز مشترک فعال استان کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق است. بر اساس اعلام مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در ۲ ماه سپری‌شده از سال جاری، ۳۲۰ میلیون دلار و ۹۵۸ هزار و ۸۴۰ دلار کالا به وزن ۷۹۹ هزار ۲۹۲ تن از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادرشده که ۱۹۰ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۶۵۷ دلار با وزن ۴۸۵ هزار و ۴۶۵ تن از این کالاها در گمرکات کرمانشاه، پرویزخان، خسروی و پاوه اظهار و صادرشده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر ارزش ۳۲ درصد و از حیث وزن ۲۳ درصد کاهش داشته است.

عمده کالاهای صادراتی از طریق این گمرکات کولرهای آبی خانه با هوادهی حداکثر هشت هزار فوت مکعب در دقیقه، خربزه، هندوانه تازه، پنیر، رب گوجه‌فرنگی، بیسکویت‌هایی که به آن‌ها مواد شیرین‌کننده افزوده‌اند، انواع کاشی و سرامیک، فرآورده‌های مخصوص تغذیه کودکان شیرخوار، انواع مصنوعات پلاستیکی، شیر و خامه شیر که میزان مواد چرب آن مساوی یک درصد یا کمتر باشد، قرابه بطری تنگ و همانند از مواد پلاستیکی، مویز، ظروف ملامین، سیب تازه، جوال و کیسه برای بسته‌بندی کالا از نوار پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن یا همانند بوده است.

«خلیل حیدری» مجموع اقلام صادراتی اظهارشده در ۲ ماه سپری‌شده سال ۱۳۹۹ از گمرکات استان کرمانشاه را ۳۹۶ نوع کالا عنوان کرد و گفت: در این مدت درمجموع از گمرکات استان کرمانشاه به ۱۵ کشور صادرات قطعی انجام‌شده است.

بازوند؛ استاندار کرمانشاه همچنین در دیدار آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه و مسئولان نظامی و گمرک اقلیم کردستان عراق به فعال بودن مبادلات تجاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سه مرز استان کرمانشاه با اقلیم اشاره کرد و گفت: باوجود شیوع کرونا روند مبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق پیوسته و فعال است و با تلاش‌های انجام‌شده و انجام شیوه‌نامه‌های بهداشتی روند صادرات در سه مرز با اقلیم فعالانه در حال انجام است.

او خطاب به مسئولان استان حلبچه به لزوم افزایش مراقبت‌های بهداشتی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مرزها اشاره کرد و افزود: برای افزایش مبادلات فراهم نمودن امکانات لازم به‌ویژه توسعه و افزایش مساحت فضاهای ارائه خدمات تخلیه، بارگیری و فعالیت‌های اداری در مرزها ضروری است و انتظار داریم طرف عراقی نیز به تعهدات خود برای تکمیل زیرساخت‌ها اقدام کند.

وی به لزوم تسریع در انجام اقدامات برای احداث و تکمیل زیرساخت‌های مرزها از جانب اقلیم کردستان تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: برای تسهیل در انجام امور و تسریع در فرآیندهای ترخیص کامیون‌ها زیرساخت‌های لازم و جاده‌های پشت مرز باید تکمیل شود و بر اساس مصوبه امروز این مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی از تلاش‌های سرکنسول ایران در سلیمانه و آزادتوفیق رحیم استاندار حلبچه در ماه‌های گذشته برای فعالیت و پویایی امور مبادلاتی در مرزها تشکر و قدردانی کرد و گفت: با توجه به اینکه رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ صله در هیأت دولت تصویب‌شده باید اقلیم کردستان نیز این موضوع را در ارجحیت قرار دهد و به‌یقین با تصویب دولت مرکزی امکان افزایش مساحت فعلی نیز در دو طرف مرز فراهم خواهد شد و در تقویت مبادلات بسیار مؤثر است.

موافق بازگشایی بازارچه مرزی سازان هستیم

استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: با کلیات بازگشایی بازارچه مرزی سازان موافق هستیم و برای این کار ما آمادگی کامل داریم، البته شروع فعالیت در این بازارچه منوط به تکمیل زیرساخت‌ها توسط اقلیم و اخذ موافقت‌های دولت مرکزی است که در صورت تعیین تاریخی مشخص سایر امور انجام و پیگیری می‌شود.

بازوند در تشریح یکی از محورهای این جلسه باهدف افزایش تبادلات تجاری در مرز شیخ صله نیز افزود: ساعات کار گمرک برای انجام فعالیت‌های تجاری از امروز در این مرز افزایش‌یافته و با توافق انجام‌شده از هشت صبح تا ساعت ۲۰ امکان انجام امور میسر شد.

وی تکمیل و آسفالت مناسب جاده منتهی به مرز شیخ صله از طرف عراقی را راهکاری مطلوب برای افزایش تردد کامیون‌ها و تسهیل ترددها دانست و بیان داشت: با تکمیل زیرساخت‌ها می‌توانیم به سمت بین‌المللی شدن مرزها حرکت کنیم و سایر استانداردها نیز با توافق مدیران گمرک برای تعیین استانداردهای صادرات و واردات کالا تدوین خواهد شد.

او به لزوم نظارت بیشتر اقلیم کردستان به‌منظور جلوگیری از قاچاق کالاهایی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، تأکید کرد و گفت: در این راستا نیروهای مرزبانی در بخش اقلیم باید با سازوکار حفاظتی، نظارتی و مراقبتی قوی موضوع را پیگیری نمایند.

صادرات برق از استان کرمانشاه به استان حلبچه دیگر موضوعی بود که استانداران ۲ استان در نشست مشترک خود بر روی آن بحث و تبادل‌نظر کردند و درنهایت استاندار کرمانشاه گفت: برای صادرات برق و تکمیل زیرساخت‌های مرتبط به استان حلبچه اقلیم کردستان عراق آمادگی کامل داریم.

در دیدار امروز ۲ طرف ضمن ابراز علاقه به‌منظور گسترش مبادلات مرزی تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه امضا کردند. افزایش ظرفیت صادرات کالا از مرزهای شیخ صله و شوشمی و فراهم کردن زمینه تردد مسافران در این ۲ پایانه مرزی ازجمله موارد موردبحث در دیدار امروز استانداران کرمانشاه و حلبچه بود. همچنین ۲ طرف در رابطه با بازگشایی پایانه مرزی «سازان» در بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه نیز به توافق رسیدند و قرار شد برای فراهم شدن مقدمات این امر دست به اقدام بزنند.

بازوند در حاشیه این دیدار با اشاره به اهمیت امضای این تفاهم‌نامه گفت: انتظار داریم همان‌طور که دولت جمهوری اسلامی ایران مرزهای شیخ صله و شوشمی را به‌عنوان مرز رسمی اعلام کرده است دولت مرکزی عراق نیز در این راستا اقدام کند.

استاندار حلبچه: کرمانشاه توانمندی‌های بسیاری دارد

آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه نیز در این دیدار تأکید کرد: استان کرمانشاه توانمندی‌های بسیاری دارد که این موضوع می‌تواند در بازگشایی مرز سازان بسیار تأثیرگذار باشد.
او گفت: با توجه به تشکیل دولت مرکزی عراق پارلمان این کشور دیگر مشکلی برای ارائه تفاهم‌نامه امروز به دولت ندارد و به نظر می‌رسد کارها به‌سرعت انجام شود.

با توجه به آمار بالای بیکاری و قرار گرفتن استان کرمانشاه در رده اول بیکاری کشور، توسعه و تقویت بازارچه‌های مرزی به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های خوب استان یکی از راهکارهای ایجاد رونق اقتصادی، درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار در این استان است.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت در پایان سال گذشته ۱۵. ۷ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام‌شده است.

طبق «سند جامع اشتغال استان کرمانشاه» نرخ بیکاری این استان در سال ۹۸ باید سه درصد، در سال ۹۹، ۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. کاهش سه‌درصدی نرخ بیکاری در سال ۹۸ محقق شده اما اکنون باید منتظر ادامه این کاهش در پایان امسال و سال آینده باشیم.

بنا بر اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، جمعیت فعال استان ۳۹۴ هزار نفر و آمار بیکاران آن ۱۳۲ هزار نفر است. نیمی از افراد جویای کار استان‌ دانش‌آموخته دانشگاهی هستند.

اکنون هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند.

از طریق توسعه بازارچه‌های موجود و ایجاد بازارچه‌های جدید می‌توان بخش زیادی از آمار بیکاری استان کرمانشاه را کاهش داد و ازاین‌رو مردم استان توقع دارند که با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان به‌خصوص مناطق کمتر توسعه‌یافته‌تر تلاش نمایند.

کد خبر 522646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha