مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان گفت: ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی در نظر گرفته است و عملیات بیابان‌زدایی برای ۳۲ نقطه بحرانی استان در حال انجام است.

بیابان‌زدایی از البرز با کاشت  گیاهان  بومی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علینقی حیدریان سه‌شنبه ۲۷ خرداد به مناسبت روز جهانی بیابان‌زدایی ابراز داشت: سمنان سومین استان بیابانی کشور با ۳۲ میلیون هکتار بیابان است و ۱۶ درصد بیابان کشور در سمنان است و همچنین ۵۵ درصد مساحت استان را بیابان تشکیل می‌دهد.

وی افزود: از ۵.۲ میلیون هکتار مساحت بیابانی استان سمنان، یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار آن هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش باد قرار دارد و از این میزان ۵۴۰ هزار هکتار مناطق بحرانی است یعنی با بلند شدن باد حتماً در زیرساخت‌هایی نظیر جاده، راه‌آهن و روستاها خسارت ایجاد می‌کند.

ایجاد ۱۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ابراز داشت: بیابان‌زدایی در ۳۲ نقطه بحرانی استان برنامه‌ریزی‌شده است و بیشترین کار در حوزه مقابله با بیابان‌زایی کاشت نهال تاغ است که تاکنون حدود ۱۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت تاغ در استان سمنان کاشته شده است.

حیدریان تصریح کرد: آبیاری و مراقبت نهال و مدیریت روان آب در گرمسار و سمنان به‌خوبی انجام‌شده است و سال گذشته ۶۱ کیلومتر بادشکن زنده با ایجاد نهال‌کاری دور زمین‌های کشاورزی با مشارکت خود مردم در استان سمنان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مالچ نفتی با توجه به مشکلات زیست محیطی برای استان سمنان تاکنون انجام‌نشده است، افزود: طرحی به نام مالچ ریگی با استفاده از طبیعت از طرح‌های پروفسور کردوانی در سطح ۵۰ هکتار به صورت پایلوت در جاده گرمسار- قم بعد از عوارضی در راستای مبارزه با بیابان‌زایی انجام شد.

اختصاص ۱.۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: شعار جهانی امسال مقابله با بیابان‌زایی، صرفه‌جویی در غذا، علوفه، دام و الیاف است. همه این چهار مورد مذکور از زمین و آب منشأ می‌گیرد که استفاده از آن‌ها موجب بیابان‌زدایی می‌شود هر چه از منابع زیرزمینی بیشتر استفاده کنیم افت سفره‌های زیرزمینی و تبدیل آب شیرین به شور را خواهیم داشت لذا همین‌که دورریز غذا نداشته باشیم کافی است.

حیدریان تصریح کرد: از محل صندوق توسعه ملی امسال ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار در ردیف بودجه برای بیابان‌زدایی پیش‌بینی‌شده است و امسال با کاهش اعتبار بیابان‌زدایی مواجه هستیم که به یک‌پنجم رسید.

وی افزود: سال گذشته عملیات بیابان‌زدایی برای ۱۰ هزار هکتار در قالب طرح‌های کنترل هرزآب، قرق، حفاظت و آبیاری سنواتی انجام شد و ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی در نظر گرفته است که به محض ابلاغ در قابل طرح‌های ۹ در ۹۹ عملیات بیابان‌زدایی انجام می‌شود.

کد خبر 522503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha