سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: سهمیه اختصاصی انواع کودشیمیایی به استان در اسل ۹۹، ۴۷ هزار تن است که این میزان نسبت به سال ۹۸ هفت هزار تن افزایش دارد.

انبار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محسن نظام‌دوست سه‌شنبه ۲۷ خرداد اظهار کرد: سهمیه انواع کود استان تاکنون ۴۰ هزار تن شامل کود اوره، فسفات و پتاس بود.

وی گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن کود اوره بین کشاورزان این استان برای کشت بهاره توزیع شد که در مقایسه با سال ۹۸ بیش‌از ۳۰ درصد افزایش دارد.

نظام‌دوست بیان کرد: در سال ۹۸ در تامین کود اوره تا حدی با مشکل مواجه بودیم،  اما با توجه به افزایش سهمیه، نیاز کودی استان برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: با وجود این‌که کود بهاره بین کشاورزان استان توزیع شده است، اما هم‌اکنون چهار هزار تن کود نیز ذخیره‌سازی شده است که در فصول پیک مصرف کشت پاییزه و مصرف سرک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نظام‌دوست افزود: در بهار سال ۹۸ در مجموع هشت هزار تن انواع کود به فروش رسیده بود.

وی ادامه داد: میزان کود اختصاص داده شده استان پاسخ ۱۰۰ درصد سطوح کشت را می‌دهد و به اندازه کافی انواع کود در استان وجود دارد.

نظام‌دوست سهمیه کود اوره امسال را ۳۱ هزار و ۷۰۰ تن دانست و افزود: کود اوره بیشترین میزان مصرف در بین سایر کودها دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی بر حمایت از تولید کننده‌ها انواع کود شامل ماکرو، میکرو و کودهای زیستی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا در تامین کود به خودکفایی برسیم که فراخوان‌های لازم در این خصوص داده شده است.

نظام‌دوست اظهار کرد: هم‌اکنون یک واحد تولیدی سولفات آلومینیوم در استان در حال ساخت است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز دارد، ظرفیت این واحد ۸۰ هزار تن سولفات است.

وی تعداد کارگزار توزیع انواع کود در استان را ۶۵ مورد ذکر کرد و افزود: کشاورزان باید برای تهیه کود به این کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

نظام‌دوست اظهار کرد: اسامی کشاورزان و همچین میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه‌بندی ثبت شده است هم‌اکنون کود نیز با توجه به این سامانه به آنان ارائه می‌شود.

وی افزود: همه‌ساله همزمان با فصل کاشت کودهای مورد نیاز کشاورزی بین بهره‌برداران این بخش توزیع می‌شود.

در توصیه‌های کارشناسان کشاورزی میزان میانگین مصرف انواع کود برای زمین‌های آبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و زمین‌های دیم ۱۰۰ کیلوگرم در هر یک هکتار است که این میزان نیز بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذور متفاوت است.

استفاده از انواع کودهای شیمیایی تولید محصول را ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می‌دهد که این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و سایر فاکتورهاست.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

کد خبر 522486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha