سه سرباز هندی در درگیری نظامی با نیروهای چینی در مرز پرمناقشه میان دو کشور در هیمالیا کشته شدند تا نخستین تنش پرتلفات بین پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا در ۴۵ سال اخیر رقم بخورد.

نيروهاي مرزي چين و هند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، نیروهای مرزی چین و هند که معمولا برای پرهیز از درگیری نظامی با هم سلاح حمل نمی‌کنند، در هفته‌های اخیر مشغول پیاده کردن ابزارهای نظامی و نیروهای مسلح در منطقه پرتنش در هیمالیای غربی بودند. کار این سربازان به زد و خورد و بازداشت همدیگر هم کشید و سرانجام شامگاه دوشنبه در دره گالوان به برخورد مسلحانه و نظامی رسید. بر اساس گزارش طرف هندی، تبادل آتش میان دو گروه به مرگ چند نفر انجامید که تلفات طرف هندی سه نفر بود؛ یک افسر و دو سرباز.

مقام‌های ارشد نظامی هند و چین در منطقه درگیری با هم گفتگو می‌کنند تا راهی برای کاهش تنش بیابند. این در حالی است که ژائو لیجیانگ، از سخنگویان وزارت خارجه چین اعلام کرد اصلا از موضوع درگیری نظامی در مرز هیمالیا خبر ندارد. چین و هند از دیرباز بر سر مالکیت مناطقی از مرز مشترک هیمالیا با هم درگیرند و دولت چین مدعی است ۹۰ هزار کیلومتر مربع در هیمالیای شرقی و ۳۸ هزار کیلومتر مربع در غرب مربوط به خاک‌های سرزمینی این کشور است.

دو کشور بزرگ و پرجمعیت آسیا سال ۱۹۶۲ برای نشان دادن اقتدار سرزمینی خود در منطقه مرزی هیمالیا وارد یک جنگ تمام‌عیار شدند و پس از آن هم چند بار تا آستانه درگیری نظامی پیش رفتند؛ از جمله در ۲۰۱۳ و بار دیگر چهار سال پیش. هنوز خبری از میزان تلفات سربازان چینی منتشر نشده است و دو طرف از نخستین ساعت‌های بامداد امروز برای فرونشاندن آتش تنش مشغول مذاکره شده‌اند.

کد خبر 522459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    چرا درست خبررسانی نمیکنید ؟ 45 سرباز چینی هم کشته شدند .