یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

مریم غفاری: استانداردهای آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در حوزه مستندسازی مدارک، فضا، تجهیزات و ایمنی برای اولین بار در کشور تدوین شد.

دکتر افشین صفایی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت و درمان به همشهری گفت: بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه تشخیص پزشکی خصوصی و دولتی وجود دارد که متأسفانه تاکنون استاندارد مدونی برای نحوه فعالیت آنها وجود نداشته است و بر این اساس، استانداردهای عملیاتی خاص با الهام از مراجع بین‌المللی، برای آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی، بومی و تدوین شده است.

دکتر افشین صفایی با تأکید بر اینکه آزمایشگاه‌های تازه تأسیس موظف به رعایت این استانداردها هستند، گفت: چنانچه این استانداردها در آزمایشگاهی لحاظ نشده باشد، پروانه تأسیس برای آن صادر نمی‌شود و همچنین، پروانه تأسیس آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی موجود برای رسیدن به استانداردهای تدوین شده، به‌مدت 2 سال تمدید می‌شود.

به گفته او، آزمایشگاه، تغییرات سلامت را با زبان ریاضی نشان می دهد و هرچه این دقت را بالاتر ببریم بیماری در مرحله ای که قابل پیشگیری و درمان است، بهتر مشخص می گردد و از این رو توجه به کیفیت آزمایشگاه‌ها بسیار مهم است، زیرا یک اشتباه آزمایشگاهی می تواند ما را از تشخیص بیماری گمراه کند.

دکتر صفایی با بیان اینکه هدف اصلی ما در سال جاری تقویت شبکه آزمایشگاهی کشور است، افزود: پتانسیل‌های بالایی در اقصی نقاط کشور در سطوح مختلف نظام شبکه وجود دارد که اگر به هم متصل شوند و به شکل شبکه درآیند می توانیم از آن استفاده بهتری ببریم.

دکتر افشین صفایی با بیان اینکه می‌توان از اطلاعات مهم آزمایشگاه‌های کشور درباره برنامه‌ریزی نظام سلامت، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و سیاستگذاری در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌ها بهره برد، گفت: الگوی اصلی شبکه آزمایشگاهی بر مبنای نظام شبکه بهداشتی - درمانی کشور است و این شبکه آزمایشگاهی با اطلاعات ۴۵۰۰ آزمایشگاه به‌زودی به شبکه بهداشتی - درمانی کل کشور متصل می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های تشخیص طبی وزارت بهداشت در مورد برنامه‌های جدید این اداره کل برای ساماندهی وضع آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در کشور توضیح داد: طی 5 ماه گذشته اقدامات زیادی برای بازنگری و نظارت بهتر بر مجموعه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور انجام شده است که اولین آن ادغام دو اداره آزمایشگاه‌های رفرانس کشور در اداره کل آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به‌منظور جلوگیری از موازی کاری در این عرصه بود و اقدام مهم دیگر تلاش برای استاندارد‌سازی‌ و اعتباربخشی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و شناسایی و جمع‌آوری آمار دقیق این آزمایشگاه‌ها با استفاده از فناوری IT در کشور بود.

به گفته وی، به همین منظور، سایت مرجع آزمایشگاه‌های تشخیص طبی ایران ایجاد شد که تلاش این سایت، این است که بتواند با همه آزمایشگاه‌های کشور ارتباط آنلاین داشته باشد.

مدیرکل آزمایشگاه‌های تشخیص طبی وزارت بهداشت گفت: تاکنون اطلاعات و آمارگیری دقیقی از تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور در وزارت بهداشت وجود نداشته است و به همین علت نظارت دقیقی نیز در این حوزه نبوده است، اکنون اطلاعات 2907 ‌آزمایشگاه در کشور در سایت وجود دارد و در تلاشیم اطلاعات همه آزمایشگاه‌های کشور را که حدود 4500 واحد برآورد می‌شود، در این سایت ثبت کنیم.

وی افزود: برآورد ما این است که حداکثر 2600 آزمایشگاه تشخیص طبی خصوصی در کشور فعالند، تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مراکز بهداشت و درمان وزارت بهداشت نیز حدود 1357 واحد است و تعدادی آزمایشگاه نیز در بیمارستان‌های مراکز غیردولتی ارگان‌های دیگر وجود دارند.

وی گفت:‌آزمایشگاه‌های دولتی به 4 سطح، آزمایشگاه‌های مراکز بهداشت روستایی، مراکز بهداشتی - درمانی شهری، آزمایشگاه‌های شهرستان و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در مراکز استان تقسیم‌بندی می‌شود.

صفایی افزود: یکی از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت برای ساماندهی وضع آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور، نظارت بر نحوه خرید و ورود تجهیزات آزمایشگاهی است که متأسفانه سال‌هاست این کار بدون حساب و کتاب و نظارت مناسبی در کشور انجام می‌شود.

کد خبر 52245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز