مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

بیمه محصولات کشاورزی راهکاری برای جبران خسارت و تسکینِ بخشی از آلام بهره‌برداران در اثر بلایای طبیعی است، اما به گفته کشاورزان، این چتر حمایتی در عمل کارآیی چندانی ندارد و پاسخگوی زیان کشاورزان نیست.

سرمازدگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برخی کشاورزان شاهرودی که از خشکسالی‌های مداوم سال‌های قبل و بلایای طبیعی همچون سیل، بارندگی، سرمازدگی و تگرگ مجبور به استفاده و خرید بیمه نامه محصولات باغی و زراعی خود شدند، از پرداخت بیمه‌ها برای جبران خسارت گلایه‌مندند.

کشاورزان معتقدند پرداخت حق بیمه و بیمه کردن محصولات دردی از آنها در زمان حوادث دوا نمی‌کند و از سویی کشاورزان پیش از بلایای طبیعی آنگونه که باید از هشدارها مطلع نمی‌شوند و اطلاعات و آموزش‌های لازم برای مقابله با این بلایا در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد و اگر آموزش‌هایی هم وجود داشته باشد، چندان با شرایط و شدت بلایای کنونی همخوانی ندارد و کاربردی نیست که این مساله در سرمازدگی بهار امسال به خوبی خود را نشان داد.

کشاورزان از بیمه محصولات خیری ندیده‌اند

یکی از کشاورزان شاهرودی که باغ خود را بیمه کرده است، گفت: پس از خسارت تگرگ امسال که کشاورزان را از برداشت محصول به طور کامل ناامید کرد، برای دریافت خسارت خود به بیمه مراجعه کردم، اما کارشناس بیمه فقط ۲۰ درصد خسارت را تایید کرد که پرداخت آن هم به آینده موکول شد.

حسن عابدی افزود: کشاورزان به امید جبران خسارت، بیمه‌نامه محصول خود را خریداری می‌کنند اما از مبلغ ۴۰ میلیون ریال پرداختی برای بیمه‌نامه، خسارت باغ به گونه‌ای محاسبه شد که با پول بیمه‌نامه سال آینده برابر شد.

وی ادامه داد: یک باغ در شرایط عادی چند تن میوه تولید می‌کند که خیلی بیشتر از پرداختی‌های بیمه‌ای است و هزینه‌های سالانه یک کشاورز از قبیل کود، آب، شخم زدن و هرس درختان و هزینه کارگران در شرایط اقتصادی کنونی چند میلیون تومان است.

عابدی اظهار کرد: بیشتر کشاورزان از خرید بیمه‌نامه با این شیوه‌های کهنه در محاسبه و پرداخت که به زیان کشاورزان است خودداری می‌کنند تا شاید با فروش محصول بتوانند چرخ زندگی را بچرخانند.

کاغذبازی‌های بیمه خسارت‌ها را جبران نمی‌کند

کشاورز شاهرودی دیگری هم گفت: پرداخت‌های بیمه کشاورزی به موقع و پس از اعلام خسارت و نتیجه کارشناسی انجام نمی‌شود.

محمود زراع افزود: کشاورزان به خرید بیمه‌نامه با این همه کاغذبازی اداری تمایلی ندارند و میزان برآورد خسارت کشاورزان توسط کارشناسان بیمه با میزان خسارت واقعی همخوانی ندارد و پرداختی‌ها هم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت‌ها است.

محسن عامری دیگر کشاورز شاهرودی گفت: پرداخت خسارت‌ها توسط بیمه به اندازه‌ای است که تنها بتوانیم سال آینده نیز یک بار دیگر باغ و محصول خود را بیمه کنیم.

به گفته وی این شیوه بیمه و پرداخت برای کشاورزان مفید نیست، چرا که پاسخ هزینه‌ها و جبران خسارت‌ها به این شیوه مقرون به صرفه نیست.

عامری یادآور شد: کشاورزان همه حمایت‌های گذشته توسط جهادکشاورزی را از دست داده‌اند و تمام نیازهای خود را در بازار آزاد تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش بیمه محصولات نیز باید بتوان با پرداخت مبلغ اندکی به پرداخت دست کم ۷۰ تا ۹۰ درصد خسارت‌ها امیدوار بود.

هشدارها همراه با حمایت پیش از بلایا به کار کشاورزان می‌آید

دبیرخانه کشاورز استان سمنان نیز که خود یکی از باغداران شاهرود است، گفت:بیمه کشاورزی خسارت وارد شده به باغدارانی که محصول خود را بیمه می‌کنند کامل پرداخت نمی‌کند. فروردین ماه ۹۹ شاهرود به دمای زیر صفر درجه سانتیگراد رسید و دمای هوا در برخی نقاط بین ۶ تا هشت درجه زیر صفر بود در حالی که روش‌های مبارزه با سرمازدگی فقط تا یک یا ۲ درجه زیر صفر را جواب می‌دهد.

محمدحسین خنکال اضافه کرد: خیلی‌ها روش‌هایی را برای مقابله با سرمازدگی استفاده و تجربه کردند، بعضی هم مه پاشی کردند اما هیچ کدام جواب نداد و تنها راه مبارزه پوشش باغات است و برای انجام این کار باید به کشاورزان مناطق پرخطر تسهیلات کم‌بهره دولتی اختصاص داده شود.

وی افزود: ستاد بحران در کشور ما ستاد پس از بحران است و وقتی از ۱۰ روز قبل به کشاورز می‌گویند تمهیداتی بیندیشد یعنی برای این تمهیدات برخی تجهیزات از جمله سوخت نیاز است که اگر به میزان کافی به کشاورز می‌رسید، شاید می‌توانست محصول باغش را نگه دارد.

خنکال افزود: باغداران بدون حمایت تمام زحماتشان هدر می‌رود، باید ستاد بحران استان و یا شهرستان با همراهی جهاد کشاورزی از چند روز قبل کشاورزان را فرا می‌خواندند و توضیحات لازم و سوخت مورد نیازشان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند.

دبیرخانه کشاورز استان سمنان اظهار کرد: شاهرود به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها در بخش کشاورزی میلیاردها ریال خسارت دید و مسئولان باید از چند روز قبل با خانه کشاورز و نظام صنفی کارهای کشاورزی برای پیدا کردن راهکار مناسب در مبارزه با سرمازدگی نشست برگزار کنند.

شاهرود بیش از سه هزار و ۴۰۰ هکتار تاکستان دارد و باغداران آن ۱۰ درصد از محصول انگور کشور را تولید می‌کنند.

۳۲ درصد باغ‌های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان شاهرود واقع است و سالانه در این شهرستان حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می شود.

زمین های کشاورزی شاهرود ۱۸ هزار هکتار است که ۲۴ درصد از زمین‌های کشاورزی استان سمنان است. میزان تولید محصولات زراعی شاهرود سالانه ۲۳۰ هزار تن و محصولات باغی ۱۵۵ هزار تن است که ۵۰ درصد از تولید باغی استان سمنان است.

کد خبر 522288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha