مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

رافائل گروسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایسنا، پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که رافائل گروسی در بخشی از بیانیه‌ آغازین جلسه امروز شورای حکام گفت: گزارش من درباره بازرسی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان  ملل شامل فعالیت‌های مرتبط با آژانس در چند ماه اخیر است.

گروسی در بخش دیگری از این بیانیه ادعا کرد: من با نگرانی جدی اشاره می‌کنم که به مدت بیش از چهار ماه است که ایران برای ما دسترسی به دو محل را ایجاد نکرده است و به مدت تقریبا یک سال است که در مذاکرات واقعی برای توضیح درباره سوالات ما در ارتباط با مواد هسته‌ای اعلام‌نشده محتمل و فعالیت‌های هسته‌ای مشارکت نداشته است. این به طور معکوس توان آژانس برای پاسخ به سوالات و ارائه تضمین معتبر درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در این محل‌ها در ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: من پیش از این گزارش دادم که ایران در ماه ژانویه اعلام کرده است برنامه هسته‌ای آن دیگر «تابع هیچ محدودیتی در محدوده اجرایی» نخواهد بود و این کشور «مانند قبل» به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. تا به امروز، آژانس شاهد هیچ تغییری در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران  با توجه به این مواردی که اعلام کرد و یا در سطح همکاری ایران با فعالیت‌های راستی‌آزمایی و بازرسی تحت برجام نبوده است.

مدیرکل آژانس در ادامه اظهاراتش مطرح کرد: آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در معاهده پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در زمینه عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ادامه دارد.

گروسی گفت: شما همچنین گزارش من را تحت عنوان معاهده پادمانی ان.پی.تی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اید که بیانگر اقدامات آژانس برای پاسخگویی به سوالات مرتبط با درستی و تمامیت موارد اعلام شده از سوی ایران تحت معاهده پادمانی و پروتکل الحاقی است.

گروسی در پایان سخرانی آغازینش درباره ایران گفت: من از ایران می‌خواهم که فورا و کاملا با آژانس همکاری کند از جمله این که بی‌درنگ دسترسی به محل‌های تعیین شده از جانب ما را فراهم کند.

  • کنفرانس مطبوعاتی مدیر کل آژانس

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی پاسخگوی سوالات خبرنگاران درباره فعالیت آژانس در ایران شد.

 رافائل گروسی در کنفرانس مطبوعاتی که پس از آغاز جلسه امروز شورای حکام آژانس برگزار شد و به صورت مستقیم از پایگاه اینترنتی آژانس پخش شد، به برخی سوالات خبرنگاران درباره فعالیت‌های آژانس در ایران پاسخ داد.

او درباره موضع ایران درباره گزارش اخیر آژانس اظهار کرد که این نهاد بر اساس تحلیلی علمی فعالیت می‌کند. آژانس یک تحلیل روش‌مند دارد و این ارائه این گزارش‌ها بخشی از عملیات استاندارد آژانس است. هیچ ابهام قانونی‌ای در این باره وجود ندارد کارشناسان آژانس اطلاعات مربوطه را بررسی می‌کنند.

گروسی همچنین درباره این که شورای حکام ممکن است چه موضعی در برابر ایران داشته باشد، گفت: این به اعضای شورا بستگی دارد که چگونه پاسخ بدهند. من به دنبال روشی مشخصی نیستم که برای واکنش آن‌ها تعیین شود. وظیفه من این است که گزارش فعالیت‌هایم را به آن‌ها بدهم.

مدیرکل آژانس در ادامه درباره این که ممکن است چه اتفاقاتی در جلسات روزهای آتی شورای حکام درباره ایران بیافتد، اظهار کرد: چیزی که از طریق رئیس جلسه متوجه شده‌ام این است که رایزنی‌های سازنده ادامه دارد تا تضمین شود که شورا به فعالیت خود در این باره ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود شاهد مباحثاتی فعالانه پیرامون ایران باشیم. من گزارشم را در اختیار شورا می‌گذارم و در این باره نگرانی جدی دارم؛ به عهده اعضای شورا است که ارزیابی نهایی را انجام دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با بیشتر کردن فشار بر ایران درباره ایجاد دسترسی به برخی محل‌ها، ایران همکاری‌اش با آژانس را کمتر کند، گفت: امیدوارم این گونه نباشد. نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشورها. تعهدات تعهدات هستند. همکاری‌‎ها ادامه دارند، امیدوارم کارمان را بهتر انجام بدهیم.

  • واکنش وزارت خارجه ایران 

اظهارات امروز گروسی در حالی مطرح می شود که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود گزارش اخیر آژانس و ادعاهای مطرح شده در آن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بر مبنای ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو آنها  موضوعی که بسته شده است را باز می‌کنند و این جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با آژانس به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین الملل دارد بر همگان مشخص است.

جزئیات بازداشت قاضی منصوری | واکنش به ایرانی دانستن منشاء موشک‌ پرتاب شده به آرامکو | کره جنوبی حق ندارد اموال ملت ایران را بلوکه کند

موسوی ادامه داد: ما به آژانس توصیه می‌کنیم که در این زمینه قدری آینده نگری داشته باشد و مبنای سوالات خود را مسائل دقیق تر و قانونی تر قرار دهد   نه ادعاهای یک رژیم که مدعی است از طریق جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است. وی ادامه داد: ایران تاکنون همکاری‌های سطح بالای با آژانس داشته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید  این همکاری ها را قدر بداند و تحت تاثیر برخی از رژیم‌ها و کشورها و حاشیه سازی‌های بی مورد آنها نباشد. موسوی ادامه داد: امیدواریم این نشست منتج به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین المللی مفید و سازنده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در جلسه اخیر شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران مطرح  و یا تصویب شود ایران چه اقدامی انجام می‌دهد گفت: امیدواریم کار به آن جا نکشد مبنای این نشست ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی  است. این رژیم مدعی است که از طریق جاسوسی به اسنادی دست پیدا کرده که مربوط به سال‌های قبل است. ما رویکرد آژانس در این زمینه را سازنده نمی‌دانیم گزارش آژانس باید متقن باشد و در مورد مسائل تخصصی باید بی طرفی خود را حفظ کند. رویکرد کنونی آژانس مورد قبول ما نیست.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد:  همکاری های ایران با آژانس بعد از کاهش تعهدات برجامی ادامه پیدا کرد و ایران با اطلاع آژانس این اقدامات خود را انجام داد و اگر آنها بخواهند این رویه را در پیش بگیرند قدری  تعامل با این نهاد بین المللی دچار مشکل می‌شود. موسوی تاکید کرد: امیدواریم که آژانس زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیر سازنده‌ای نگیرد و طبیعی است که  تصمیم غیر سازنده‌ای گرفته شود امکان دارد که ایران واکنش در خوری نشان دهد و احتمالا آنها حدس خواهند زد که این تصمیم و واکنش چه خواهد بود.

کد خبر 522138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha