دادگاهی در روسیه یک عضو پیشین سپاه تفنگداران دریایی آمریکا را به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان با کار اجباری و اعمال شاقه محکوم کرد.

پال ويلن جاسوس آمريكايي در روسيه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، پال ویلن ۵۰ ساله که شهروند بریتانیا، کانادا و ایرلند هم هست، دسامبر ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی در مسکو بازداشت و دادگاه محاکمه او ماه مارس امسال در اوج بحران کرونا در روسیه و البته فشارها و مخالفت‌های دیپلماتیک برگزار شد. مقام‌های سیاسی آمریکا محاکمه این تفنگدار پیشین نیروی دریایی ایالات متحده را پشت درهای بسته تمسخر عدالت دانستند و به حکم دادگاه مسکو اعتراض کردند. هر چند مقام‌های روس دلیل غیرعلنی بودن دادگاه را جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و البته ارائه اسناد طبقه‌بندی‌شده می‌دانند.

هر چند دادستانی روسیه از پیدا شدن یک فلش‌دیسک پر از اطلاعات و اسناد محرمانه و طبقه‌بندی‌شده در وسایل ویلن خبر داده‌اند اما خود او دادگاه و حکم آن را سیاسی دانسته و اعلام کرده است به رای ۱۶ سال زندان اعتراض خواهد کرد. پیش‌تر یکی از دادستان‌های روسیه از دادگاه مسکو درخواست صدور رای ۱۸ سال زندان برای ویلن کرده بود. معمولا در موارد مشابه بین ۱۰ تا ۲۰ سال زندان برای متهمان به جاسوسی صادر می‌شد و به نظر می‌رسد همان حکم هم برای این شهروند آمریکایی هم در نظر گرفته شده است.

جان سولیوان، سفیر واشنگتن در مسکو پس از پایان جلسه دادگاه و صدور رای از روند محاکمه و در نظر گرفتن ۱۶ سال زندان برای ویلن اظهار خشم و نومیدی کرد و بیرون از دادگاه به خبرنگاران گفت که محکوم شدن این شهروند آمریکایی به روابط دو کشور آمریکا و روسیه ضربه می‌زند. او در پاسخ به خبرنگاری دیگر گفت: ما دنبال تبادل زندانیان آمریکایی با اتباع روسی نیستیم. فقط می‌خواهیم عدالت در پرونده ویلن اجرا شود. سرنوشت نهایی پرونده ویلن تا ۱۰ روز دیگر پس از قطعی شدن رای معلوم می‌شود.

کد خبر 522111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha