استان البرز به دلیل ظرفیت‌های بسیاری که دارد یکی از مناطق مهاجرپذیر کشور به شمار می‌آید که به دنبال آن معضلاتی همچون حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، کمبود سرانه‌ها و غیره که موجب بالارفتن آمار طلاق می‌شود، مواجه هست.

حاشیه نشینی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، مهاجرت عامل اصلی پیدایش حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی است و حاشیه‌نشینی خود به‌عنوان یکی از مسائل اجتماعی، پیامدها و آثار متفاوتی در سطوح خرد و کلان در جامعه به‌جای می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تأثیرگذار حاشیه‌نشینی، حوزه بسیار حساس آسیب‌های اجتماعی است. گسترش حاشیه‌نشینی در سطح خرد موجب ایجاد اختلال در امنیت روانی ساکنان شهرها و در سطح کلان موجب ایجاد انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

از طرفی ظرفیت‌های استان البرز همچون داشتن شهرک‌های صنعتی متعدد و وجود بسترهای اشتغال، وجود زندان‌های کشوری در این استان، هم‌جواری با پایتخت و موقعیت اجتماعی-سیاسی، دارا بودن روستاها بکر و زیبا و بسیاری دیگر موجب شده است تا سیکل معیوب مهاجرت به این استان شکل بگیرد و حاشیه‌نشینی در البرز هرروز رو به افزایش باشد.

در این میان با آسیب‌های اجتماعی متعددی مواجه خواهیم شد که بدون شک جبران این آسیب‌ها تا حدودی با کمک بهزیستی انجام خواهد شد.

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرز در رابطه با حاشیه‌نشینی به خبرنگار فارس گفت: حاشیه‌نشینی پیامدهای تلخی به همراه دارد و آسیب‌های اجتماعی را با خود به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل بهزیستی استان البرز بیان کرد: مهاجرت‌پذیری استان البرز منجر شده تا جمعیت حاشیه‌ای استان روزبه‌روز افزایش پیدا کند، ۳۱ نقطه حاشیه‌نشین در البرز شناسایی‌شده است که جمعیتی بالغ‌ بر ۶۰۰ هزار نفر را در خود جای‌داده‌است.

حیدری اضافه کرد: به نظر می‌رسد شکاف و تضاد طبقاتی همچنین عادلانه نبودن توزیع امکانات در شهرهای دیگر یکی از دلایل افزایش حاشیه‌نشینی در البرز بوده است.

وی ادامه داد: حاشیه‌نشینی پیامدهایی خواهد داشت که شایع‌ترین این‌ها طلاق، فقر فرهنگی، خشونت خانگی و غیره است البته اداره کل سعی کرده است خدمات اجتماعی را در این محلات اما ده و ارائه کند تا کاهش آسیب‌ها را داشته باشیم.

مدیر کل بهزیستی استان البرز تصریح کرد: از طرفی وجود زندان‌های کشوری موجب شده تا خانواده زندانیان از اکثر نقاط کشور به مناطق حاشیه‌ای البرز کوچ کرده و در همین مناطق زندگی کنند.

حیدری با تأکید بر این‌که لازم است سیکل معیوب را جبران کنیم، ادامه داد: بهتر است با نگاه ملی ظرفیت‌های شهرهای دیگر را ازلحاظ امکانات و اشتغال افزایش دهیم تا این سیکل معیوب متوقف شد از طرفی نیازمند ارتقاء ظرفیت فرهنگی استان البرز هستیم تابتانیم مشکلات حوزه آسیب‌های اجتماعی حاشیه‌نشینی را کنترل کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: ۶۹ مهدکودک در منطقه حاشیه‌ای البرز مستقرشده است که با توجه به توان مالی پایین خانواده‌های این منطقه شهریه توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد.

گفتنی است اختلاف سطح توسعه در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان شهر و روستا یکی از عوامل عمده مهاجرت روستاییان به شهرها و درنتیجه بروز و گسترش پدیده حاشیه‌نشینی است و تا زمانی که این اختلاف سطح از بین نرود، همچنان مهاجرت از روستا به شهرها و نیز ایجاد مناطقی به نام حاشیه ادامه دارد.

اکبر سلیم نژاد، رئیس شورای شهر کرج نیز در رابطه با اقدامات مدیریت شهری برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت، به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه دوره‌های قبلی مدیریت شهری کرج موفق نشدند مساله مهاجرت و حاشیه‌نشینی در استان البرز را به‌خوبی کنترل کنند.

وی افزود: شورای شهر کرج سعی دارد در این دوره زمین‌های قولنامه‌ای مناطق حاشیه‌ای شهر کرج را خریداری کند و این زمین‌ها را به مدرسه، باشگاه و فضای سبز تبدیل کند تا شرایط ساخت‌وساز غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای محدود شود و مهاجران نتوانند ساخت‌وساز داشته باشند.

سیلم نژاد اظهار کرد: زندان‌ها نیز موجب شده است تا جمعیت مهاجر به کرج بیشتر باشد ازاین‌رو با دستگاه قضایی مذاکراتی انجام‌شده و مقرر شد این زندان‌ها را از کرج خارج کنیم.

وی بیان کرد: تلاش و همکاری همه‌جانبه کمک می‌کند تا این مطیئه کمرنگ‌تر شود تاکنون حدود ۶ هکتار زمین قولنامه‌ای خریداری‌شده است.

رئیس شورای شهر کرج ادامه داد: بودجه لازم برای خرید زمین‌های قولنامه‌ای را از جریمه‌هایی که برای اضافه بنا و ساخت‌وساز در مناطق دیگری جذب می‌کنیم، تأمین خواهیم کرد.

البته شایان‌ذکر است مساله انتقال زندان‌ها از البرز موضوعی است که سالیان سال در دستور کار آقایان مسئول قرار دارد که با توجه به سنگین بودن پروژه و طرح تاکنون مسکوت مانده و اجرایی نشده است!

کد خبر 522021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha