شهرستان گناوه به‌عنوان قطب آبزی‌پروری و صید و صیادی در استان بوشهر شناخته می‌شود و طرح‌های مهم آبزی‌پروری در این شهرستان در دست اجرا است که می‌تواند باعث توسعه اشتغال و تولید شود.

پرورش ماهی میگو

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر،  هم‌جواری با خلیج‌فارس ظرفیت بسیار مهم و تأثیرگذاری برای استان بوشهر است که این هم‌جواری می‌تواند استفاده‌های متعدد و متنوعی را داشته باشد.

یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم هم‌جواری با خلیج‌فارس داشتن سواحل طولانی و مستعد برای آبزی‌پروری است که تاکنون بخشی و برخی از سواحل استان به این امر اختصاص‌یافته است و هنوز ظرفیت‌های نهفته زیادی در این حوزه وجود دارد.

صید و صیادی یکی دیگر از ظرفیت‌های خلیج‌فارس برای هم‌جواران آن است که افراد زیادی در حوزه صیادی در سطح استان بوشهر مشغول هستند و خانواده‌های متعددی از این طریق روزگار خود را می‌گذرانند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر یکی از شهرستان‌های ساحلی استان است که شغل بسیاری از مردمان این دیار ریشه در دریا و هم‌جواری با خلیج‌فارس دارد.

گروهی از مردم از طریق مراودات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس امرارمعاش می‌کنند و گروهی هم در بازارهای تجاری فعال‌اند. افراد زیادی هم هستند که درزمینهٔ صید و صیادی یا آبزی‌پروری مشغول هستند.

آبزی‌پروری و صیادی از مشاغل مهم در شهرستان گناوه است که زمینه اشتغال تعداد زیادی را در این شهرستان فراهم کرده است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند به گسترش بیش‌ازپیش اشتغال در این حوزه امیدوار بود.

طی سال‌های اخیر برخی از شیوه‌های صید باعث فقیرتر شدن دریا شده است و استفاده از روش‌هایی همچون ترال باعث شده تا معیشت صیادان با مشکلات جدی روبرو شود.

تولید سالانه ۹۰۰۰ تن ماهی و میگو

رئیس شیلات گناوه گفت: شهرستان گناوه سه اسکله صیادی دارد که سالانه ۲ هزار تن محصولات دریایی توسط صیادان این شهرستان صید می‌شود.

مهدی ابراهیمی افزود: علاوه بر صید دریایی، این شهرستان سه سایت پرورش میگو بندر ریگ، رود شور جنوبی و سایت حله دارد که سالانه ۷ هزار تن از این سه سایت برداشت میگوی پرورشی دارد.

وی بیان کرد: هزار نفر صیاد در شهرستان گناوه در بخش صید محصولات دریایی فعال هستند.

رئیس شیلات گناوه تصریح کرد: شهرستان گناوه ازنظر صید و صیادی شهرستانی خوش‌نام و قانونمند است و هیچ‌گونه پرونده تخلفی درزمینهٔ صیادی در سال ۹۸ نداشته است.

وی تصریح کرد: سایت پرورش میگو رود شور شمالی این شهرستان نیز ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری کامل برسد.

رئیس شیلات گناوه گفت: ۳۰ درصد از محصولات آبزی‌پروری استان در شهرستان گناوه برداشت می‌شود و با بهره‌برداری کامل سایت رود شور شمالی و برداشت ۲۰ هزار تن از این سایت جایگاه شهرستان نیز ارتقا خواهد یافت.

صید بی‌رویه دریا را فقیر کرده است

فرماندار گناوه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه صیادی و آبزی‌پروری، شیلات استان بوشهر و شهرستان گناوه با وجود بضاعت اندک اهتمام جدی در حوزه صید و پرورش آبزی داشته و خدمات قابل‌توجهی ارائه کرده‌اند که قابل‌تقدیر است.

غلامرضا مهرجو افزود: یکی از مزیت‌های اصلی شهرستان گناوه که می‌توان روی آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده و اشتغال پایدار ایجاد کرد، دارا بودن ۱۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس با تمرکز بر محوریت آبزی‌پروری است.

فرماندار گناوه گفت: صید و صیادی همواره یکی از مشاغل اصلی مردم این منطقه بوده که بازندگی آن‌ها عجین شده است ولی به علل مختلف ازجمله برداشت بی‌رویه و غیرمجاز، بی‌توجهی و آلودگی‌های مختلف دریا این منابع دریایی کاهش شدید داشته که باعث به خطر افتادن معاش وزندگی مردم بخصوص صیادان شده است.

وی تصریح کرد: آلودگی‌های مختلف ناشی از زمان جنگ نفت‌کش‌ها در دوران دفاع مقدس و نشتی لوله‌های نفتی یکی از علل کاهش شدید صید و ذخایر آبزی دریایی است که باید متولیان امور نفتی برای کمک به جامعه صیادی و حفاظت از ذخایر دریایی آلایندگی‌ها را به صفر برسانند.

مقابله با صید غیرمجاز

فرماندار گناوه یادآور شد: با کاهش صید زندگی و معاش مردم به خطر می‌افتد و راهی جز اینکه میزان تولید آبزیان به چندین برابر صید و صیادی برسد و زنجیره تولید تکمیل شود وجود ندارد.

وی بیان کرد: در شهرستان گناوه در راستای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سایت رود شور شمالی بخش ریگ این شهرستان با محوریت تولید و پرورش میگو فعال‌شده است.

مهرجو خاطرنشان کرد: از صفر تا ۱۰۰ زیرساخت‌های این پروژه توسط بخش خصوصی در دست انجام و از سرعت بالایی برخوردار است و ایجاد نظیر آن در سایر نقاط شهرستان امکان‌پذیر است.

فرماندار گناوه با تأکید بر اینکه جامعه صیادی این شهرستان نقش قابل‌توجهی در تنظیم بازار دارد گفت: حمایت از جامعه صیادی از مهم‌ترین وظایف و سرلوحه کار در این شهرستان است.

مهرجو یادآور شد: طرح مقابله با صید غیرمجاز در حوزه استحفاظی شهرستان گناوه باید عملیاتی شود و اگر شیلات طرح و برنامه‌ای دارد آماده همکاری هستیم.

تکمیل طرح‌های حوزه شیلات در گناوه

مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامیده شده است شیلات نیز برنامه‌هایی در راستای تحقق این شعار با گسترش طرح‌های اقتصاد مقاومتی درزمینهٔ آبزی‌پروری در دست اجرا دارد.

علی بازدار گفت: چندین طرح در حوزه شیلاتی شهرستان گناوه پیش‌بینی‌شده که برای اجرا و تکمیل آن‌ها نیاز به اعتبار از محل کمیته برنامه‌ریزی است. در حوزه آبزی‌پروری گام‌های خوبی برداشته‌شده که بسیاری از این طرح‌ها ادامه دارد.

وی اظهار کرد: شهرستان گناوه بیشترین آمار پرورش و تولید میگوی را در استان بوشهر دارد و ۹۲۴ هکتار اراضی فعال را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: احداث سایبان تخلیه روی اسکله صیادی، اسکله صیادی بندر ریگ، بندر صیادی جزیره شمالی و جنوبی و برق‌رسانی به پرورش میگوی رود شور از عمده طرح‌هایی است که نیاز به اعتبار شهرستانی، کشوری و ملی دارد.

وی بیان کرد: صیادان از سخت‌کوش‌ترین اقشار جامعه هستند، صیادان استان بوشهر بدون هیچ مزدی از مرزهای آبی کشور حفاظت و پاسداری می‌کنند و بدون تخلفی به فعالیت و رونق بخشی سفره مردم مشغول هستند.

روزگار مردم این دیار از طریق دریا می‌گذرد و تأثیر هم‌نشینی با دریا را در کسب‌وکار آن‌ها می‌توان دید. می‌طلبد که مسئولان ضمن حفظ ذخایر دریایی، در توسعه و گسترش آبزی‌پروری تسهیل کنند.

کد خبر 522015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha