رئیس دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی اجتماعی و تاثیر آن بر کاهش موارد مسمومیت و فوت ناشی از مسمومیت با الکل گفت: یکی از دلایل مهم در افزایش آمار فوت‌شدگان مسمومیت الکلی در روزهای ابتدایی شیوع کرونا ترس اجتماعی و نگرانی فرد و خانواده از اَنگ خوردن بوده است.

بستری در بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود حسین‌چاری اضافه کرد: ترس از وارد شدن انگ اجتماعی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر آمار فوت‌شدگان ناشی از مسمومیت الکلی بود زیرا این موضوع باعث کتمان فرد و خانواده‌ و از دست رفتن زمان طلایی برای مراجعه به مرکز درمانی درمان مسمومیت و جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف الکل در جامعه شد.

وی تاکید کرد:با نوجه به چرایی افزایش مصرف الکل و بروز آسیب‌های ناشی از آن همزمان با شیوع بیماری کوید ۱۹ در جامعه، مصرف الکل و سوءمصرف آن در هیچ کجای دنیا توجیهی ندارد و توصیه نمی‌شود؛ حتی در کشورهایی که مصرف الکل رواج دارد و مُجاز است، اهل‌فن و متخصصان سلامت به‌هیچ‌وجه مصرف آن را توصیه نمی‌کنند.

این متخصص روانشناسی با یادآوری این نکته که مصرف الکل همیشه و در همه جای دنیا جزو رفتارهای پرخطر محسوب می‌شود، گفت: این موضوع در کشور ما به دلیل مسائل اعتقادی و فرهنگی، مانند اکثر کشورهای اسلامی، قبح بیشتری دارد و با ممنوعیت قانونی هم مواجه است.

حسین‌چاری عنوان کرد: چرایی افزایش مصرف الکل و آسیب‌های ناشی از افزایش مصرف در دوران شیوع کرونا، یک معلول چند علتی است، اینکه بگوییم به دلیل عامل الف این اتفاق افتاد و آن را تحلیل کنیم، هیچ ذهن تحلیلگیری آن را نمی‌پذیرد.

او ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا در تبلیغات بهداشتی استفاده از الکل برای ضدعفونی دست و سطوح توصیه شد که برخی به جهل این موضوع را اینگونه ترجمه کردند که حالت خوراکی آن هم برای پیشگیری از این بیماری اثرگذار خواهد بود، بنابراین ناآگاهی مردم و برداشت اشتباه آنها موجب افزایش استفاده از الکل شد.

رئیس دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز استان فارس خانه‌نشینی و قرنطینه برای مصون ماندن از بیماری و حفظ سلامت جامعه را عاملی اثرگذار برافزایش مصرف الکل در این دوران دانست و گفت: علی‌رغم همه توصیه‌هایی که در خصوص بی تاثیر بودن مصرف خوراکی الکل بر ابتلا به بیماری شده بود، برخی بازهم با رفتار ضد ارزشی، اقدام به مصرف الکل کردند و زمانی که مصرف افزایش یابد، عرضه‌کننده محصولاتی با حداقل استاندارد را ارائه خواهد داد.

حسین چاری اضافه کرد: افزایش تقاضا باعث شد تا عرضه‌کنندگان برای پاسخگویی به جامعه هدف، از مواد کشنده استفاده کنند و این امر در نهایت آمار مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف الکل را افزایش داد.

او گفت: مردم بیش از هر چیزی به شایعات و حرف‌های گوش به گوش توجه می‌کنند تا استناد به رسانه‌های رسمی؛ در واقع به دلیل وجود بی‌اعتمادی، مردم ترجیح می‌دهند تا از همسایه و فضای مجازی چنین موضوعاتی را دنبال کنند.

این متخصص روانشناسی به انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی با این محتوا که فلان قشر یا اقشار کرونا نمی‌گیرند هم اشاره و بیان کرد: مگر کسی آمارگرفته که چه میزان از فوت‌شدگان مثلا از قشر کارگر، کشاورز و ...هستند. اینکه از فلان قشر فوتی و مبتلا نداریم، موضوعی شد تا مردم باور کنند و رفتارهای پرخطر از خود نشان دهند.

حسین چاری افزود: وقتی کسی رفتاری ناهنجار داشته باشد و به مصیبتی گرفتار شود احتمالا به چند دلیل ترجیح می‌دهد خود درمانی کرده و از ابراز آن امتناع کند و برای درمان مراجعه نکند و زمان طلایی که برای جلوگیری از مرگ لازم است را از دست بدهد، به عنوان مثال؛ ممکن است کسی که در یک خانواده الکل مصرف کرده و حالش بد شده، این موضوع را پنهان کند، اگر هم پنهان نکند ممکن است خانواده او به دلیل ترس از انگ اجتماعی از اعلام این موضوع خودداری کنند و در نتیجه باعث می‌شود تا دیرتر برای مراجعه به مرکز درمانی اقدام کنند.

او همچنین گفت: کسی که الکل مصرف می‌کند در دراز مدت مستعد بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود و در نهایت آمار مرگ‌ومیرها هم بالا می‌رود، البته دلیل دیگری چون تجربه اولیه برخی افراد دلیل دیگری بر چرایی افزایش مصرف است. برخی از سر ندانم‌کاری می‌خواهند مصرف الکل را تجربه کنند اما نمی‌دانند به چه کسانی مراجعه کنند. ممکن است به افراد ناباب و شبکه‌های غیراخلاقی و زیرزمینی مراجعه کند و اصلا چیزی دریافت کند که الکل نیست.

رئیس دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل نیازمند یک تحقیق کلی و تحلیل دلایل مختلف است.

کد خبر 521994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha