مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

برای رفع مشکل کم‌آبی شهر حسن‌آباد فشافویه و روستاهای حومه آن، انتقال آب از سدهای تهران با پیش‌بینی هزینه ۸۰۰ میلیارد ریالی در دستور کار قرار گرفته است.

آب آشاميدني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن‌آباد فشافویه از توابع شهرستان ری در استان تهران با ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرری و در مسیر جاده قدیم تهران - قم قرار دارد، این بخش در سال‌های اخیر به‌دلیل استقرار بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور و اتمام طرح ۳هزار واحدی مسکن مهر شاهد رشد جمعیت بالایی بوده است.

رشد جمعیتی بالا، استقرار و توسعه بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور(شمس آباد)، انتقال تمامی زندان‌های تهران به جاده چرمشهر و وجود گردنه حسن‌آباد فشافویه که انتقال آب سدهای تهران را به این منطقه سخت کرده است، موجب فشار آمدن به زیرساخت‌های آب شرب در شهر حسن‌آباد شده است؛ به طوری که طی ایام گذشته همزمان ۳ پمپ انتقال آب با هم از کار افتاد و همین امر موجب قطعی آب در برخی مناطق این شهر جنوبی استان تهران شد.

مجید قنبری، یکی از ساکنان شهر حسن‌آباد فشافویه گفت: آب آشامیدنی حسن‌آباد فشافویه به‌دلیل سختی و املاح بالا کیفیت شرب ندارد، ولی به‌هیچ عنوان به‌جز روزهایی که پمپ‌های اداره آب و فاضلاب سوخته بود، قطعی آب نداشتیم.

وی افزود: ساکن خیابان شهید قمی در شهر حسن‌آباد هستم، هفته گذشته آب آشامیدنی خیابان‌های شهید قمی، خیابان شورا و شریفی سه روز با مشکل قطعی و افت فشار روبه‌رو بود که هم اکنون این مشکل نیز برطرف شده است.

قنبری ادامه داد: کسانی که در حسن‌آباد فشافویه دستگاه تصفیه آب ندارند، آب شرب خود را از طرق وانت‌ها و تانکرهایی که آب تصفیه می‌فروشند خریداری می‌کنند، ولی وضیعت اینگونه نیست که مردم آب مصرفی خود را فقط از تانکرهای تامین کنند.

وی یادآور شد: آب لوله‌کشی برخی از محلات حسن‌آباد در ایامی هم که آب قطع شده بود طی ساعاتی در طول روز وصل می‌شد.

کیفیت آب حسن‌آباد فشافویه برای آشامیدن مناسب نیست

رئیس شورای شهر حسن‌آباد فشافویه گفت: کیفیت آب شرب شهر حسن‌آباد به‌دلیل تامین شدن از منابع زیرزمینی سختی و املاح بالا دارد  و از این رو مناسب شرب نیست.

علیرضا زندی افزود: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون فقط ۲ بار در شهر حسن‌آباد شاهد قطع آب بوده‌ایم، شهرواندانی که در حسن‌آباد فشافویه دستگاه تصفیه آب ندارند مجبور هستند آب مصرفی خود را از تانکرها خریداری کنند،  ولی این بدان معنا نیست که این شهر آب ندارد.

زندی یادآور شد: هم اکنون ۱۷ چاه عمیق آب مصرفی مردم حسن‌آباد را تامین می‌کنند که طی روزهای گذشته از کار افتادن همزمان ۳ پمپ باعث قطعی آب در محلات شریفی، شهید قمی و خیابان شورا برای ساعاتی در روز شد.

وی توسعه زندان‌های تهران، شهرک صنعتی شمس‌آباد، ایجاد ۳ هزار مسکن مهر و رشد جمعیتی را مهم‌ترین علت مشکل آب حسن‌آباد فشافویه دانست و عنوان کرد: با توافقات انجام شده با اداره آب منطقه ۶ تهران مقرر شد آب حسن‌آباد فشافویه به رینگ اصلی تهران و سد ماملو متصل شود تا کیفیت آب بهتر شود.

زندی گفت: برخ رسانه‌ها در روزهای گذشته وضعیت آب حسن‌آباد فشافویه را سیاه‌نمایی کردند که به‌هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد.

مشکل آب آشامیدنی حسن‌آباد فشافویه با انتقال از تهران رفع می‌شود

مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران (شهرری) اظهار کرد: برای رفع مشکل کم‌آبی شهر حسن‌آباد فشافویه و روستاهای حومه آن، انتقال آب از سدهای تهران با پیش‌بینی هزینه ۸۰۰ میلیاردریالی در دستور کار قرار گرفته است.

حسن حقیقی عنوان کرد: همه مسئولان و  مدیران ارشد استان و وزارت نیرو به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل آب این شهر باید خارج از این حوزه و از طریق انتقال آب از تهران حل شود و مقدمات انجام این کار و اختصاص سهمی از آب سد ماملو به این منطقه در حال انجام است که با یاری خدا به زودی اجرایی خواهد شد.

وی هزینه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای انتقال آب سد ماملو به حسن‌آباد را ۸۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی کرد و افزود: اجرای این طرح بزرگ نیاز به ۶۰ کیلومتر لوله‌گذاری، ساخت مخزن ۲۰ تا ۴۰ هزار مترمکعبی و تاسیسات مربوط به انتقال و توزیع آب با هزینه‌ای بسیار سنگین دارد.

حقیقی ادامه داد: انتقال آب سد ماملو به حسن‌آباد فشافویه در صورت تامین اعتبار در اولین فرصت آغاز خواهد شد که باید همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مسئول اعم از قوه قضائیه، فرمانداری، بخشداری و شوراهای اسلامی اداره آب را یاری دهند.

وی گفت: شرایط آبی شهر حسن‌آباد و روستاهای اطراف بسیار جدی و حاد است و یکی از مشکلات عمده در این زمینه، نبود منابع آب سطحی و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی است. مشکل کم آبی این بخش سال هاست که وجود دارد و این منطقه به لحاظ شرایط آبی و منابع زیرزمینی دچار بحران جدی است.

حقیقی افزود: از ابتدای سال ۹۹ مشکلات مربوط به شیوع بیماری کرونا باعث شد که مشکلات آب حسن‌آباد بیش از گذشته نمایان شود و منابع آبی که باید در تابستان مصرف می‌شد در روزهای آغازین سال جدید و در فصل بهار مصرف شد.

حقیقی ادامه داد: فشار بیش از حد متعارف به منابع و تاسیسات شبکه تامین و توزیع به منظور مقابله با شیوع بیماری و حفظ سلامت شهروندان موجب شد که سطح سفره‌های زیرزمینی به‌شدت کاهش یابد و در پی آن بخشی از  تاسیسات آبی و تعدادی از چاه‌های تامین‌کننده آب حسن‌آباد با مشکل جدی مواجه و از مدار خارج شوند.

پیگیری مطالبات به حق مردم حسن‌آباد فشافویه    

فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: مطالبات به‌حق مردم حسن‌آباد فشافویه برای تامین آب شرب و اتصال آن به سد ماملو توسط فرمانداری شهرستان و اداره آب و فاضلاب استان تهران در حال پیگیری است.

حسن توکلی کجانی افزود: اداره آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران و فرمانداری برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی مانند حفر چاه جدید در دستور کار خود دارند تا زمانی که آب این شهر به رینگ تهران وصل شود.

وی اظهار داشت: مشکل افت فشار و کاهش دبی آب شرب بخش فشافویه به‌دلیل کاهش سفره‌های زیرزمینی ایجاد شده بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تعویض پمپ‌های سوخته به سرعت رفع  شد.

توکلی ادامه داد: مجموعه آب و فاضلاب شهر حسن‌آباد و منطقه ۶ تهران از ابتدای بروز مشکل کمبود آب شرب در حسن‌آباد فشافویه برای رفاه مردم تعدادی تانکر آب برای محل‌هایی که با قطعی و افت فشار آب مواجه بودند اعزام کردند.

فرمانداری شهرستان ری ابراز کرد: یک حلقه چاه جدید برای تأمین آب شرب شهر حسن‌آباد حفر شده است و به ‌زودی وارد مدار می‌شود و همچنین یک مشکلات یک حلقه چاه دیگر نیز در حال برطرف شدن است.

توکلی ادامه داد: با توجه به کاهش دبی آب در منطقه باید تا احیا و ایجاد چاه‌های جدید برای تأمین آب، شهروندان مصرف آب خود را مدیریت کنند و از مصرف بیش از اندازه به ویژه در ساعات پیک مصرف جدا خودداری کنند.

کد خبر 521853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha