مصرف غذاهای عربی مانند حمص، کبه، فلافل، سمبوسه و دسرهایی مانند مهلبیه و حلوا اخیرا در بین مردم یزد رواج پیدا کرده است.  

دکه فلافل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استان یزد از قدیم میزبان بسیاری از مردم عرب‌زبان بوده است. این قشر به کارهای مختلفی مشغول هستند که یکی از این مشاغل، تهیه و فروش غذاهای عربی است.

خیابان سلمان یکی از خیابان‌های قدیمی شهر یزد است که عرب‌زبانان زیادی در این خیابان سکونت دارند و به کسب و کار مشغولند. امروزه بیش از ۱۰ باب از مغازه‌های خیابان سلمان به فروش غذاهای عربی اختصاص دارد.

به غیر از خیابان سلمان، فروشگاه‌های غذای عربی در دیگر خیابان‌های شهر یزد هم به چشم می‌خورد و تعداد این مغازه‌ها روز به روز در حال افزایش است.

همچنین در فهرست غذای بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌های شهر یزد، غذاها و دسرهای عربی مانند حمص، سمبوسه و مهلبیه دیده می‌شود. این امر نشان از افزایش تمایل مردم به مصرف غذاهای عربی دارد.

صاحب یکی از بزرگترین فروشگاه‌های غذای عربی در یزد گفت: این غذاها امروزه علاوه بر مردم عرب‌زبان در بین یزدی‌ها نیز علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده و ۹۰ درصد از مشتریان رستوران‌های عربی، فارسی‌زبانان هستند.

وی افزود: دلیل افزایش تمایل مردم به غذاهای عربی، سالم‌تر بودن و مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن این غذاها نسبت به فست‌فودهای غربی است. گاهی هم افراد ابتدا از روی هوس و صرفا برای امتحان کردن، این غذاها را خریداری می‌کنند، اما بعد به مصرف این نوع غذاها علاقمند می‌شوند.

غذاهای سالم‌تر

یک  متخصص امور تغذیه نیز گفت: مواد اولیه‌ای که در تهیه غذاهای عربی به کار می‌رود، سالم‌تر و مفیدتر از مواد اولیه غذاهایی مانند پیتزا، همبرگر یا دیگر فست‌فودهای غربی است. به عنوان مثال در تهیه فلافل و حمص از نخود یا در پخت کبه از برنج، بلغورگندم و سبزیجات استفاده می‌شود.

مریم عزیزی افزود: البته مردم بهتر است کمتر از غذای بیرون حتی غذاهای گیاهی استفاده کنند، اما اگر گاهی تمایل به غذا خوردن در رستوران دارند، بهتر است به سراغ فست‌فود نروند. هیچ غذایی به اندازه غذای خانه، سالم نیست.

وی ادامه داد: مردم نباید در مصرف غذاهای عربی نیز زیاده‌روی کنند، زیرا به هرحال در تهیه این غذاها از روغن زیادی استفاده می‌شود.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: نخود، پروتئین بالایی دارد و نسبت به پنیر پیتزا که در تهیه خیلی از  غذاهای غربی استفاده می‌شود، چربی و کالری زیادی ندارد.

وی گفت: گاهی ممکن است در تولید و استفاده از فرآورده‌های گوشتی تقلب صورت بگیرد، در حالی که در مواد اولیه غذاهای عربی مانند برنج، بلغور گندم یا جو و نخود، امکان تقلب بسیار کمتر است.

عزیزی اظهار کرد: بیشتر خوراک‌های عربی از نظر ارزش غذایی در گروه غذاهای گیاهی قرار می‌گیرند. از نظر علمی، غذاهایی که از غلات، سبزیجات و منابع گیاهی تهیه می‌شوند، مفیدتر و سالم‌تر از غذاهای گوشتی و فرآورده‌های حیوانی هستند. اما در هر حال نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

کد خبر 521819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha