دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

مدیر تعاون روستایی هرمزگان گفت: ۹۵۱ تن دانه روغنی کلزا از اواخر فروردین ۹۹ تا نیمه خردادماه جاری (پایان برداشت) از کشاورزان استان به‌صورت تضمینی خریداری شد.

دانه روغنی کلزا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیروس اسدپور دوشنبه ۲۶ خرداد، ارزش این محصول خریداری‌شده را بیش از ۴۳ میلیارد ریال عنوان کرد.

وی بیان کرد: کار خرید تضمینی دانه روغنی کلزا از اواخر فروردین‌ماه آغاز و تا نیمه خردادماه امسال ادامه داشت.

مدیر تعاون روستایی استان هرمزگان اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین‌شده بود.  

اسدپور ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده حمل کلزا در اولویت قرار گرفت و همه این محصولات خریداری‌شده بارگیری و به سمت مقاصد مدنظر حمل شده است.  

وی افزود: در فصل زراعی جاری چهار مرکز خرید در شهرستان‌های حاجی‌آباد و رودان عملیات خرید تضمینی کلزا از کشاورزان هرمزگان را انجام می‌دادند.

وسعت مزارع گیاه روغنی کلزا در هرمزگان یک هزار و ۲۰۰ هکتاراست و چهار شهرستان‌ حاجی‌آباد، رودان، بستک و پارسیان به عنوان مهم‌ترین مناطق کشت کلزای استان محسوب می‌شوند.

دانه کلزا ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست و اسیدهای چرب اشباع نشده  دارد و بدون کلسترول، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

همچنین این گیاه می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفت‌ها و علف‌های هرز مزارع بکاهد و باعث افزایش عملکرد این محصولات شود.

همچنین یکی از بهترین گیاهان برای تولید شهد برای زنبور عسل است و در توسعه صنعت زنبورداری نقش مهمی را می‌تواند ایفا کند.

کد خبر 521817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha