اعضای شورای شهر تهران در دویست و بیستمین جلسه این شورا در حوزه‌هایی نظیر فعالیت مهدکودک‌های شهرداری، جلوگیری از ورود سخنگوی شورا به یک همایش شهری، لزوم ارائه گزارش درباره آتش‌سوزی‌های اخیر و ... تذکراتی مطرح کردند.

شورای شهر تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران که در دویست و بیستمین جلسه شورای شهر در غیاب محسن هاشمی ریاست صحن علنی شورا را بر عهده داشت، با یادآوری اینکه ۱۲ ژوئن به ابتکار سازمان بین‌المللی کار تحت عنوان روز جهانی علیه کار کودک نامگذاری شده است، خواستار تشکیل کارگروهی با حضور همه دستگاه‌های دخیل برای حل معضل کار کودک شد و گفت: متأسفانه سال‌هاست که شهر تهران به ویژه در زمینه جمع‌آوری پسماند با مشکل تعداد زیاد کودکان کار و زباله‌گرد دست به گریبان است و طی این سال‌ها هیچ اقدام جدی و پایداری برای مقابله با این پدیده مذموم که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد از سوی مراجع ذیصلاح که شهرداری، تنها یکی از آنهاست صورت نگرفته است.

امینی افزود: اگرچه شهرداری تهران و مؤسسات خیریه در سال‌های اخیر نسبت به راه‌اندازی و یا حمایت از مدارس ویژه کودکان کار اقدام کردند و جای تشکر دارد، اما بدون شک ناکافی است و تا زمان ریشه‌کنی این پدیده هیچ اقدامی مطلوب و قابل قبول نیست.

وی گفت: این روزها که گسترش ویروس کرونا در جامعه خطرات کار کودک و خصوصاً زباله‌گردی را دو چندان کرده، لازم است سازمان بهزیستی، وزارت کشور، شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط دست به دست هم داده، با تشکیل کارگروه مشترک و با اتخاذ تصمیمات مناسبی در جهت ریشه‌کنی این پدیده شوم عمل کنند و شهرداری تهران نیز با جدیت بیشتری نسبت به قطع همکاری با پیمانکارانی که کودکان را به کار می‌گیرند و همچنین معرفی آنان به مراجع صلاحیت دار قضایی اقدام کنند.

  • توضیحات اعطا در مورد عدم اجازه ورودش به یک همایش شهری

علی اعطا نیز در تذکر پیش از دستور خود با بیان این که روز گذشته همایش مدیران برتر ارتباطی در شهرداری تهران برگزار شد، گفت: با این که نام من در فهرست سخنرانان بود اما وقتی به محل برگزاری همایش رسیدم دژبانی باغ موزه از ورود من و دکتر امینی ممانعت کرد و متاسفانه بعد از معطلی و تماس‌های مکرر خوشبختانه به امینی اجازه ورود دادند اما از ورود من با این دلیل که مجوز ورود ندارید و هماهنگ نشده ممانعت به عمل آمد.

وی افزود: نمی‌خواستم این مساله را بیان کنم اما به دلیل شبهات ایجاد شده و در راستای حفظ شأن نمایندگان ضمن تذکر به شهردار تهران چند سوال را مطرح می‌کنم که آیا این اتفاق صرفا یک ناهماهنگی بود؟ شهرداری چه اصراری دارد که برنامه‌هایش را در باغ موزه برگزار کند در حالی که اختیاری ندارد؟ نسبت مدیریت شهری و باغ موزه چیست؟ چرا که در فصل بودجه می‌بینیم که ما باید بودجه بدهیم اما بعد از آن شاهد تغییر رویکرد هستیم.

  • تأکید مسجدجامعی بر ارائه گزارش شهرداری در مورد حریق‌های پایتخت

احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود از شهرداری خواست که تا هفته آینده گزارش حریق‌های پایتخت را به شورا بدهد.

وی با اشاره به حریق‌های رخ داده در بوستان‌های تهران گفت: طبقه‌بندی حریق‌ها نشان می‌دهد که حریق چیتگر بنا به گفته مسئولان منطقه عمدی بوده است و حریق پارک کوهسار نیز در سکوت ماند. حالا برخی آتش‌سوزی‌ها به املاک شخصی رسیده است. در کنار دریاچه چیتگر ۴۰ هزار متر باغ شخصی آتش گرفت و در شهر ری نیز شاهد حریق در یک باغ ۵۰۰۰ متری بودیم که لازم است شهرداری تهران در مورد علل حریق حواشی آن و اعلام نظر کارشناسی اقدام کند. شهرداری تهران می‌بایست ظرف مدت یک هفته در مورد عوامل حریق‌ها، اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی گزارشی را به شورای شهر ارائه کند.

  • گلایه از حذف قیمت مسکن در سایت‌های اینترنتی

بهاره آروین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز از حذف قیمت‌های مسکن در سایت‌های اینترنتی تهران گلایه کرد و با اشاره به آنچه که تهدید غیرقانونی سایت‌های اینترنتی به منظور حذف قیمت‌های مسکن در تهران خواند، گفت: این اقدام قوه قضاییه در خصوص نقض حقوق شهروندان تهرانی در دسترسی آزاد به اطلاعات است. این اختلال در گردش آزاد اطلاعات، از طریق اعمال فشار و تهدید سایت‌های اینترنتی و به منظور حذف قیمت‌های خرید، فروش و اجاره مسکن در تهران انجام شده است. متاسفانه بخش‌هایی در قوه‌ قضاییه، به شکلی غیرقانونی و بدون هیچ‌گونه حکم رسمی، صرفا با اعمال فشار و تهدید گردانندگان سایت‌های اینترنتی، در اوج فصل نقل و انتقالات مسکن و شرایط شیوع کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

  • اهمیت تحقق سهم ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی شهر

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز شورای شهر بر لزوم تحقق سهم ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: طبق ماده ۷۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران شهرداری مکلف شده است در راستای افزایش میزان حضور و ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق تبعیض مثبت، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقای نقش زنان درمدیریت شهری با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری تهران تا پایان این برنامه اقدام کند.

وی افزود: علاوه بر ماده ۷۴ در تبصره ۲ مصوبه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی و ارتقاء سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران که در شهریور ماه سال گذشته به تصویب رسید، صراحتا بیان شده که تا حداقل ۳۰ درصد از پستهای مربوط به جوانان درهر یک از سطوح چهارگانه در اختیار زنان جوان قرار گیرد.

  • تنها یک مرکز فرآوری خونی در پایتخت وجود دارد

به گزارش ایلنا، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به همکاری مدیریت شهری با مرکز اهدای خون بر لزوم استفاده از ظرفیت شورایاران و سراهای محله بمنظور فرهنگ‌سازی در حوزه اهدای خون تاکید کرد و گفت: نزدیک ۳۰ درصد خون و فرآورده‌های خونی در تهران مصرف می‌شود و متاسفانه در شهری که یک سوم فرآورده‌های خونی را مصرف می‌شود باید گفت تنها یک مرکز برای فرآوری و تولید فرآورده‌های خونی وجود دارد که در خیابان وصال است و باید کاری برای تکثیر این مرکز انجام شود.

او افزود: در شرایط کرونا به دلیل باور غلط سبب کاهش جدی اهدا خون هستیم و بر مشکلات تهران افزوده است و نیاز است ارتباط خوبی میان مدیریت شهری و مرکز اهدای خون صورت بگیرد و از ظرفیت‌های شهرداری تهران استفاده شود.

  • تذکر درباره بازگشایی مهدهای کودک شهرداری

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران نیز در جریان دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران نسبت به بازگشایی مهدهای کودک شهرداری تهران به دلیل عدم برخورداری از استانداردهای لازم، تذکر داد و گفت: طی جلسات متعدد مصادیق عدم رعایت استانداردهای خانه‌های کودک در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را به اطلاع معاونت اجتماعی و فرهنگی رساندم و مقرر شد گزارش کاملی از اقدامات انجام شده را ارائه دهند. متاسفانه با گذشت یک سال از این موضوع گزارشی به دست من نرسیده است.

او با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا نیز خانه‌های کودک از استانداردهای لازم برخوردار نبودند، تصریح کرد: باید در بازگشایی اهتمام جدی‌تری درنظر گرفت تا پروتکل‌های ستاد کرونا رعایت شود. شهرداری باید از بازگشایی خانه‌های کودک خودداری کند چراکه این اشتباه تاوان سنگینی را به همراه خواهد داشت.

  • ورود شهروند و همشهری به بازار بورس

اعضای شورای شهر تهران همچنین کلیات طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا درشهر تهران را تصویب کردند.

در جلسه شورای شهر بررسی طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی ازشیوع ویروس کرونا در شهر تهران روی میز بررسی قرار گرفت و مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در خصوص طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا درشهر تهران گفت: طرح تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شهر تهران، پیش از ارائه لایحه بسته محرک اقتصادی از سوی شهرداری تهران تقدیم شورا شد و با عنایت به همپوشانی بخشی از بخش های این طرح با لایحه ارسالی شهرداری، شورا ابتدا لایحه شهرداری را تصویب کرد.

وی با بیان اینکه امروز این طرح با بازنگری به طرح «حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب های ناشی از شیوع ویروس کرونا» تغییر نام پیدا کرد و در دستور کار شورا قرار دارد.تصریح کرد: تاکید لایحه شهرداری بر بازار ساختمان و بازار پول بود اما تاکید این طرح بر بازار سرمایه و ایجاد ظرفیت برای جهش تولید و رونق کسب و کارها پس از پایان دوره فراگیری کرونا قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران افزود: در این طرح بر ظرفیت‌های عرضه سهام شرکت شهروند در بورس، عرضه سهام موسسه همشهری در بورس، استفاده از ظرفیت  شرکت سهامی عام، استفاده از ظرفیت صندوق سرمایه گذاری ETF ، استفاده از ظرفیت صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری بر پایه قوانین بازار سرمایه و ظرفیت‌های بورس تاکید شده است.

فراهانی با بیان اینکه همچنین در حوزه حمایت از کسب و کارها و پیمانکاران شهرداری فراهم کردن امکان فعالیت کسب و کارها تا ساعت ۲ بامداد با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح، پیش بینی تخفیف برای تبلیغات صنفی صنوف و مشاغل در صورت پرداخت نقدی بدهی‌ها و...از دیگر اقدامات پیش بینی شده در این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با رأی شما به کلیات و مواد این طرح شاهد گام برداشتن در مسیر مولد سازی دارایی های شهرداری و تسهیل جهش تولید با فراهم کردن زمینه های فعالیت کسب و کارهای خرد در دوران پایان فراگیری کرونا باشیم.

به گزارش ایسنا، نهایتا اعضای شورای شهر کلیات طرح «تسهیلات تشویقی حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب های ناشی ازشیوع ویروس کرونا درشهر تهران» را با رأی موافق خود به تصویب رساندند.

پس از تصویب کلیات، حجت نظری پیشنهاد داد از آنجایی که در یک مصوبه دیگر شورا به ورود موسسه همشهری و سایر شرکت‌ها به بورس تاکید شده است، این تاکید مجدد در طرح جدید حذف شود که با مخالفت اعضا مواجه شد.

همچنین حسن رسولی پیشنهاد داد که ورود همشهری و شهروند به بازار بورس حداکثر یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه باشد که این پیشنهاد به تصویب رسید.

کد خبر 521510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha