شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه محیط زیست: خشکسالی دامن استان آذربایجان غربی را هم گرفت. در این استان که دومین استان آبی کشور محسوب می‌شود، به خاطر طبیعت شگفت انگیزش تقریبا نقطه‌ای بدون سرسبزی وجود ندارد.

اما درهمین استان، دریاچه ارومیه یکی از زیستبوم‌های نادر کشور به‌دلیل کم آبی و رعایت نکردن حق آبه در حال خشک شدن است. اخیرا مراتع استان نیز در معرض تهدید قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان غربی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌جاری علوفه مراتع استان به‌دلیل کمبود آب، ۲۳۰ هزار تن کاهش یابد که خسارات ناشی از آن ۳۸۶ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به ارومیه، جعفرصادق امیری، افزود: ۳.۳ میلیون هکتار از عرصه‌های استان را مراتع تشکیل می‌دهند که در شرایط عادی تولید علوفه خشک در این مراتع بالغ بر ۶۸۰ هزار تن درسال است اما امسال براثر کم آبی پیش‌بینی می‌شود این میزان به کمتر از دوسوم تقلیل یابد.

این درحالی است که ۴.۷ میلیون دام وابسته به مرتع در استان وجود دارد که با توجه به خشکسالی پیش رو ۲.۴ راس آن مازاد بر ظرفیت مراتع است ؛ معضلی که اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود مراتع استان را با تهدید جدی مواجه خواهد ساخت.

وی دراین نشست مطبوعاتی به نقش آبخیزداری در استحصال آب اشاره کرد وگفت: براثر عملیات آبخیزداری صورت گرفته در استان، طی سال گذشته هفت میلیون متر مکعب آب استحصال و ۸۸۶ هزار متر مکعب رسوب کنترل شده است.

امیری با اعلام اینکه در سال ۸۷ از محل اعتبارات ملی ۴۱ میلیارد ریال برای احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع و ساماندهی امور اراضی و برنامه‌های آبخیزداری و همچنین ۵۱ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای احیا و توسعه جنگل‌های استان و مقابله با بیابانزایی و شن‌های روان اختصاص یافته است، تصریح کرد: میانگین فرسایش خاک در سطح استان سالانه ۹ تن در هکتار است؛ اما فرسایش خاک در حوزه‌های بحرانی استان شامل حوزه سد ماکو، برالان، آقچای و قطور که مساحت کل آن ۳۰۰ هزار هکتار برآورد می‌شود بالغ بر ۱۷.۹ تن درهکتار است.

 اختصاص یک میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، نیز در جمع خبرنگاران اعزامی با اشاره به اینکه لایحه اختصاص یک میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های آبخیزداری، در روزهای پایانی سال گذشته در کمیسیون اصلی زیر بنایی صنعت و محیط زیست بررسی و برای تصویب به هیات دولت داده شده است، گفت: درصورت تصویب این لایحه در ۷۰۰ نقطه کشور عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به اجرا در می‌آید که تاثیر مثبتی در تعدیل اثرات ناشی از خشکسالی در کشور دارد.

محمد رضا شجاعی، با بیان اینکه در سال ۸۶، از محل اعتبارات ملی ۸۲ میلیارد تومان و از محل اعتبارات استانی ۵۰ میلیارد تومان جذب بخش آبخیزداری شده است، افزود: عمده اعتبارات تامین شده از محل اعتبارات ملی به حوزه‌ آبخیز سدهای کشور اختصاص یافته است و با آنکه فقط ۷۵ در صد این اعتبارت تامین شده ۸۰ درصد این عرصه‌ها تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته است.

وی همچنین از تشکیل کارگروه تولید آب درستاد خشکسالی در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: سازمان جنگل‌ها دراین کارگروه، برنامه‌های عملیاتی خود را در قالب طرحی با عنوان بررسی جایگاه و قابلیت اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کاهش تبعات خشکسالی، تولید و خودکفایی کشور ارائه کرده که طی آن، وضعیت حوزه‌ها و آبخیز کشور و امکانات و قابلیت‌های آن در سطح کشور به تفکیک مشخص شده است.

کد خبر 52146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز