یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

بهار به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، گرما در راه است و کرونا داغ‌تر از هوای تابستان دارد می‌تازد، هفته پایانی خرداد ۹۹ هفته‌ای پر از نگرانی پیش روی کردستانی‌هاست، مسئولان علوم پزشکی معتقدند: مرگ و میر ناشی از کرونا این هفته اوج می‌گیرد.

مرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هشدار پشت هشدار اعلام شد، گفتند رعایت نکنید کرونا هفته‌های پایانی خرداد روزگارمان را سیاه می‌کند و خیلی‌ها جانشان را از دست می‌دهند، نمی‌دانستند که اگر سنندج موج اول کرونا را تجربه نکرد، به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بود، فکر می‌کردند مسئولان دروغ می‌گویند و اصلا کرونایی در کار نیست، نمونه اش راننده تاکسی بود که می‌گفت: همسایه‌ات گرفته؟ فامیل و آشناهات چی؟ اگر جوابت نه هست که خوب پس همش دروغه.

همین حرف و حدیث‌ها باعث شد تا بی‌توجهی در جامعه غالب شود و رفته‌رفته رنگ بی‌تفاوتی به خود بگیرد حالا اما با آمدن موج قرمز کرونا خیلی‌ها خودشان را به خواب زده و همچنان به رویه سهل انگارانه خود ادامه می‌دهند.

عروسی‌ها و مهمانی‌ها از سر گرفته شد، پارک‌ها دیگر جای سوزن انداختن نداشت، خیابان‌ها هم که از جمعیت موج می‌زد، البته در میان همه خیابان‌های سنندج، فردوسی حال و هوای دیگری داشت، اینجا که خیابان محبوب سنندجی‌ها برای تردد و گردش و خرید است، تغییر بزرگ خود را برای پیاده‌راه شدن آغاز کرد و همین باعث شد تا مردمی که همیشه از سواره راه تردد می‌کردند به پیاده‌روها نقل مکان کنند و اینجا هم نصفش را بساط دستفروشان و نصف دیگر را بساط مغازه‌داران اشغال کرده و هر کسی وارد این خیابان می‌شود جایی در حد یک وجب برای حرکت دارد، هنوز خیلی‌ها برای گردش و خیابان گردی به اینجا می‌آیند و فکر می‌کنند برداشتن محدودیت‌ها یعنی مهار کرونا.

اما کرونا نرفته بلکه خود را آماده کرد تا روی فرش قرمزی که سنندجی‌ها برایش پهن کرده‌اند موجی به راه بیاندازد که از ابتدای شیوع تا به حال بی سابقه باشد، کرونا برگشت؛ البته نرفته بود، رعایت کرده بودیم، رویش کم شده بود همین که دست از حساسیت‌ها کشیدیم راه جولانش باز شد.

بیماران هم که تا پیش از این ترس از کرونا بیشتر از خود بیماری آزارشان می‌داد، آزادانه به خیابان و دورهمی‌های خانوادگی آمدند و با همه علائمی که داشتند با افراد سالم سر یک سفره نشستند تا باهم کرونا بخورند و هیچکس از آن بی‌نصیب نباشد.

حالا باید منتظر باشیم تا هفته‌ای پر از مرگ را تجربه کنیم، آن وقت دیگر انگشت حسرت گزیدن فایده‌ای ندارد.

هفته عزا

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان وضعیت کنونی استان را بی ثبات دانست و اظهار کرد: بعد از افزایش شدید آمار مبتلایان، هفته پیش رو احتمالا افزایش زیاد مرگ و میر بیماران کرونا را شاهد خواهیم بود.

دکتر ابراهیم قادری ۲۰ روز آینده را روز عزای کردستان اعلام کرد و گفت: کار به جایی رسیده که خود معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی هم در حال ویزیت بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان است.

وی عبور از این مرحله همه‌گیری کرونا را بدون همکاری مردم ناممکن دانست و افزود: در تمام کشورهایی که در مهار کرونا موفق بوده‌اند، ۵۰ تا ۶۰ درصد موفقیت به واسطه همراهی مردم بوده است و اگر بهترین امکانات پزشکی و درمانی را هم داشته باشیم، گذر بیماری از یک حد مشخص باعث می‌شود تا مرگ و میر افزایش یابد.

قادری با انتقاد از بیمارانی که تا به مراحل شدید بیماری نرسند به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، یادآور شد: این بیماری شوخی بردار نیست و هنوز بسیاری از جنبه‌های آن ناشناخته مانده و تنها راه مقابله با آن پیشگیری است چرا که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: همه مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را می‌دانند،  با این وجود بسیاری به این توصیه‌ها عمل نمی‌کنند در حالیکه پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار راحت‌تر است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان نگرانی اصلی را متوجه سنندج و مریوان به‌دلیل شیوع موج اول بیماری دانست و گفت: احتمال افزایش میزان بیماران در سقز به عنوان موج دوم را نیز انتظار داریم و شهرهای متراکم‌تر و پرجمعیت‌تر، به دلیل تماس‌های بیشتر، احتمال شیوع زیادتری دارند.

وی نیاز امروز را تغییر فرهنگ به سمت و سوی پذیرفتن زندگی همراه با کرونا اعلام کرد و یادآور شد: باید راه‌های جایگزینی برای برخی رفتارهای اجتماعی پیدا کنیم.

قادری افزود: با توجه به تعطیلات پایان هفته چهارم خرداد و احتمال افزایش مسافرت‌ها ساکنان سقز، بانه و مریوان در مسیر گردشگری هستند و باید بیشتر از خود مراقبت کنند چرا که پای بیماری با ورود مسافران به پاساژها و مجتمع‌های تجاری باز خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر پاساژهای واقع در این شهرها تعطیل نشود، توصیه می‌شود تا صاحبان واحدهای تجاری از ورود افراد بدون ماسک به داخل مغازه جلوگیری کرده و ماده شوینده یا ضدعفونی برای شست و سوی دست مشتریان در ورودی مجتمع در دسترس قرار دهند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان افزود: سنندج از شهرهایی است که زدن ماسک در آن باید اجباری شود و حتی در فضای باز هم افراد خود را ملزم به زدن آن بدانند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیماران سرپایی زیادی در شهرهای استان شناسایی می‌شود،  در برخی شهرها مردم به خوبی رعایت می‌کنند و تا حالا موج شدیدی را در آنها شاهد نبوده‌ایم.

قادری دیگر نگرانی این روزها را مناطق روستایی استان دانست که کشاورزان نمی‌توانند کار خود را تعطیل کنند و اگر مبتلا به بیماری شوند به واسطه خستگی مفرط (این بیماری به خودی خود کمبود شدید اکسیژن را به همراه دارد) از پا بیافتند و با مراجعه دیرهنگام برای درمان، جان خود را از دست بدهند.

تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها

بیمارستان‌هایی که تا اردیبهشت ۹۹ تنها ۵۰ بیمار مبتلا به کرونا داشتند حالا جا برای پذیرش بیمار جدید ندارند و هفت برابر موج قبلی کرونا بیمار در این مراکز بستری است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان گفت: ظرفیت بستری بیماران مبتلا به کرونا در ۲ بیمارستان توحید و بعثت سنندج تکمیل شده و در حال آماده‌سازی پذیرش این نوع بیماران در بیمارستان کوثر هستیم.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی اظهار کرد: حداکثر ظرفیت پذیرش در بیمارستان توحید ۲۰۱ نفر بود که از ابتدای شیوع کرونا در استان همه این ظرفیت به بیماران کرونایی اختصاص یافت و اینک ظرفیت تکمیل شده و ظرفیت بیمارستان دوم (بعثت) نیز شب گذشته تکمیل شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم نیازی به استفاده از دیگر بیمارستان‌ها برای بستری بیماران کرونایی در مناطق مختلف استان به‌ویژه سنندج نباشد، بیمارستان کوثر هم آمادگی لازم برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را دارد.

جدیدالاسلامی بیان کرد» : ظرفیت پذیرش تخت‌های آی سی یو در استان افزایش یافته است،  فراهم کردن امکانات درمانی نباید باعث شود که مردم به رفتار غیر مسئولانه اجتماعی خود در قبال این بیماری ادامه دهند چرا که کادر درمان از جان خود گذشته و بی وقفه برای سلامت بیماران تلاش می‌کنند برای آنها هم که شده باید موارد بهداشتی را مردم رعایت کنند.

سنندج را قرنطینه کنید

برخی هم خواسته‌اند تا شهر قرنطینه شود، در حالیکه خیلی از مردم این را می‌خواهند اما خود همین‌ها هم حاضر نیستند دست از تفریح و مهمانی‌ها بکشند،  انگار تا زور بالای سرمان نباشد، نمی‌توانیم به اراده خود کاری را انجام دهیم یا دست از آن بکشیم.

نمانیده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در نامه ای خطاب به استاندار کردستان خواستار قرنطینه شدن این شهر شده و بار مسئولیت برداشتن محدودیت‌ها را متوجه دولت دانسته است.

سید مهدی فرشادان که خود دانش‌آموخته پزشکی است، در نامه خود آورده است: در این برهە زمانی کە کرونا بە پیک دوم رسیدە، شهر سنندج در وضعیت قرمز قرار گرفته است، به‌طوری که بیمارستان توحید در وضعیت بحرانی قرار دارد و بە احتمال زیاد مراکز درمانی بیشتری درگیر شود، بدون تردید بخشی از وضعیت پیش آمدە، نتیجە تصمیمات ناقص و غیرکارشناسی است کە دولت اتخاذ کرد و بخشی از آن نیز بە مشکلات معیشتی و بیکاری استان کردستان برمی‌گردد چرا کە مردم ناگزیرند برای امرار معاش و تامین مخارج زندگی، کمتر بە دستورالعمل‌های وزارت بهداشت پایبند باشند.

متاسفانە آنچە کە نباید پیش می‌آمد امروز گریبان‌گیر استان محروم کردستان شدە و سیر صعودی مبتلایان بە کرونا در استان خیلی نگران‌کنندە است، بنابراین در شرایط کنونی حفظ جان مردم باید برای همە مس. ولان و متولیان امر اولویت باشد و می‌طلبد با اتخاذ تصمیم فوری و ضرب‌الاجل نسبت بە قرنطینە کردن شهر سنندج یا حداقل اجباری کردن پروتکل‌های بهداشتی از جملە رعایت فاصلە‌گذاری اجتماعی، استفادە از ماسک و دستکش رایگان در امکان عمومی و سطح شهر، طرح کاهش حضور کارمندان در ادارات و سازمان‌ها، اجرای طرح دورکاری در برخی سازمان‌ها، اعمال محدودیت آموزشی در فصل امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان، تعطیلی زودهنگام برخی مشاغل و اماکن پرخطر، بە یاری مردم بشتابیم تا  وضع از این بدتر نشود.

این در حالی است کە جانفشانی کادر زحمکتش درمانی و پرستاران کە از ابتدای شیوع کرونا در خط مقدم مبارزە با این ویروس منحوس می‌جنگند قابل جبران نیست و اینکە سازمان جهانی بهداشت نیز دربارە عدم دستیابی به واکسن ضد بیماری کوید - ۱۹ در آینده نزدیک ابراز نگرانی کرده بنابراین بهترین راە پایبندی بە دستورالعمل‌های پزشکی و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

البته استاندار کردستان پیش از این نامه هم گفته بود که برخی محدودیت‌ها در صورت عدم همکاری مردم برمی گردد و اگرلازم باشد تشدید هم خواهد شد.

بهمن مرادنیا در تازه‌ترین نشست ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا هم اظهار کرد: ستاد استانی مقابله با کرونا در کردستان در مرحله اول افزایش حساسیت مردم و بازگشت رعایت دستورالعمل‌ها از سوی آنان را دنبال می‌کند و در کنار آن تعطیلی برخی عوامل و مراکز تجمع از جمله برگزاری عروسی و مراسم ختم و ترحیم، پارک‌ها و قلیان‌سراها را در دستور کار قرار داده است.

۶۷ هزار نفر در قرنطینه خانگی

استاندار کردستان روز شنبه ۲۴ خرداد در نشست ویدئو کنفرانس با ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۳۹۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و ۶۷ هزار نفر هم قرنطینه خانگی هستند.  

مرادنیا افزود: با توجه به اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده است،  کمک‌هایی هم از جمله در زمینه دستگاه اکسیژن‌ساز و تخت انجام شده و تعداد تخت‌ها از ١٣٣ به ١٧۴ تخت افزایش یافته است.

وی افزود: تاکنون در مجموع ١۶ هزار و ۶٠٠ نمونه‌گیری در استان انجام شده که ١١ هزار و ۵۶۰ مورد منفی و پنج هزار و ۴۴ مورد مثبت بوده و میانگین درصد فوت نسبت به آمار مثبت در استان ٣.٨ بوده است که در مقایسه با کشور در شرایط بهتری قرار دارد.

البته این آمار تا قبل از آغاز هفته مرگ است و ممکن است همین روزها از کشور هم جلوتر بیفتیم.

مرگ تلخ

مرگ حق است ولی حقش نیست با سهل‌انگاری خود باعث مرگ دیگران شویم، همانگونه که مرگ حق است، حفظ جان خود و دیگران هم واجب است.

زدن ماسک آنقدر هم سخت نیست، برای حفظ جان هم از این ابزار بهداشتی استفاده کنیم تا بعدها همه فکر و ذکرمان این نشود که نکند من ناقل بدون علامتی بودم که باعث مرگ کسی شدم.

سعی کنیم آزارمان به هم نرسد و کمی دندان روی جگر بگذاریم تا جگر خیلی‌ها خون نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر شنبه ۲۴ خرداد در مجموع ۱۸۴ هزار و ۹۵۵ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۷۳۰ نفر رسید.

کد خبر 521449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha