کریستین دوایر هیکی به عنوان برنده جایزه والتر اسکات ۲۰۲۰ شناخته و معرفی شد.

کریستین دوایر هیکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت جایزه، کریستین دوایر هیکی نویسنده ایرلندی به عنوان برنده یازدهمین دوره اهدای جایزه والتر اسکات که به بهترین اثر تاریخی سال اهدا می‌شود، شناخته شد. وی این جایزه ۲۵ هزار پوندی را برای نوشتن رمانی با عنوان «سرزمین باریک» از آن خود کرد که درباره ازدواج دو هنرمند است.

داوران جایزه در این باره گفتند: این یک کار پرریسک است که بخواهی ازدواج دو هنرمند را به تصویر بکشی که زندگی و ازدواجشان پیشتر توسط زندگینامه‌نویسان و مورخان هنر زیر ذره‌بین رفته است. کریستین دوایر هیکی این خطر را کرد و یک شاهکار خلق کرد.

هیات داوران جایزه شامل الیزابت ولکلوچ، جیمز هالووی، الیزابت لرد، جیمز نوتی، کرستی وارک و کیتی گرانت در مقام رییس هیات داوران بود. امسال رییس هیات داوران جایزه والتر اسکات پس از ۱۰ سال تغییر کرد و کیتی گرانت جایگزین آلیستر موفات شد.

در شرایط عادی و غیرکرونایی این جایزه باید در برنامه‌ای زنده و در جشنواره کتاب بدون مرز در اسکاتلند اهدا می‌شد، اما به دلیل قرنطینه نام برنده این دوره در برنامه هنری زنده بی‌بی‌سی ۴ عصر دیروز (جمعه) اعلام و با کریستین دوایر نیز به صورت آنلاین مصاحبه شد.

برنده امسال در این مصاحبه گفت ۶ سال را صرف نوشتن این رمان درباره زندگی و ازدواج جوزفین و ادوارد هوپر کرده است. دست اندرکاران اهدای جایزه امیدوارند بتوانند پاییز مراسم اهدای جایزه را در خانه سر والتر اسکات برگزار کنند.

در حالی که امسال ۱۲ کتاب وارد فهرست اولیه شده بودند، این رمان در رقابت با دیگر فینالیست‌های جایزه شامل «نمایش سایه» نوشته جوزف اُکانر، «پاریسی‌ها» نوشته ایزابلا هَمِد، «به کالیس، در زمان عادی» نوشته جیمز میک، «رهاشده» نوشته تیم پِرز و «گناه غفلت» نوشته مارگاریت پولند این موفقیت را نصیب خود ساخت. هر یک از این نویسندگان نیز پیام ویدیویی خود را ارسال کردند و به روخوانی بخشی از کتاب خود پرداختند.

کریستین دوایر هیکی یک چک ۲۵ هزار پوندی به عنوان جایزه و یک نسخه ویژه از کتابش را با جلد و عکاسی متفاوت دریافت می‌کند. به هر یک از فینالیست‌ها نیز هزار پوند اهدا می‌شود. جایزه سر والتر اسکات از سال ۲۰۱۰ برای بزرگداشت سر والتر اسکات، شاعر و داستان‌نویس انگلیسی شکل گرفت. این جایزه در میان پنج جایزه ادبی گران بریتانیا جای دارد. سال پیش «برداشت بلند» نوشته رابرت رابرتسون، شاعر اسکاتلندی به عنوان برنده انتخاب شد.

کد خبر 521437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha