یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: فندق می‌تواند محصول جایگزین مناسب برای تغییر الگوی کشت در استان باشد که ضمن مصرف آب کم، از خسارت‌های وارده در مقابل سرمازدگی و خشکسالی بکاهد و به توسعه جنگل‌های فندق استان و اشتغال‌ و شکوفایی اقتصاد و کشاورزی کمک ‌کند.

جنگل فندقلو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، یکشنبه ۲۵ خرداد در نشستی با مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی اظهار کرد: توسعه جنگل‌های فندق استان به اشتغال‌ و شکوفایی اقتصاد و کشاورزی کمک می‌کند و برنامه‌ریزی دقیق مسیر پیشبرد اهداف حوزه کشاورزی این واحد مشخص شده است.  

وی افزود: با اجرای دقیق تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد نهالستان فندق می‌توان شاهد تحول چشمگیر در توسعه و اقتصاد استان بود.  

اوچی‌اردبیلی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و با توسعه جنگل‌های فندق استان می‌توان ضمن بالا بردن میزان تولید محصول فندق در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و شکوفایی اقتصاد بخش کشاورزی استان گام‌های خوبی برداشت.  

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اردبیل برای توسعه گیاهان دارویی و بهره گیری از ظرفیت‌های استان و پتانسیل پژوهشگران این عرصه، از اهلی‌سازی و کشت و فرآوری گیاهان دارویی حمایت و پشتیبانی می‌کند تا تولیدات گیاهان دارویی بومی استان ساماندهی شود.  

داراب یزدانی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع‌طبیعی جهاددانشگاهی هم در این جلسه گفت: تحقیق و پژوهش در زمینه گیاهان دارویی و فندق فعالیت ارزشمندی نه تنها در اردبیل بلکه در کشور است که جهاددانشگاهی استان به خوبی این ظرفیت را شناسایی کرده و در برای احیا و صیانت از آن گام برمی‌دارد.  

یزدانی افزود: جهاددانشگاهی استان اردبیل توانسته زیرساخت‌های خوبی در حوزه گیاهان دارویی و فندق ایجاد کنندکه این امر بسیار ارزشمند است.  

وی گفت: این نهاد با پیگیری‌های مستمر توانسته است بسیاری از مشکلات به‌ویژه اخذ زمین را برای اجرای تحقیقات گیاهان دارویی و ایجاد نهالستان تولید نهال فندق را با همکاری دستگاه‌های متولی استان برطرف کند.  

یزدانی بیان کرد: باید خلاء‌ها در مسیر پیشرفت شناسایی و راهکارهای لازم برای رفع موانع پیش‌رو برطرف شود تا خروجی خوبی را به دنبال داشته باشد.  

وی تصریح کرد: برای اجرای بهتر باید با بازنگری در برنامه تدوین شده برای تحقیقات فندق و گیاهان دارویی، اولویت‌ و نقشه راه مناسب برای عملیاتی کردن این برنامه در جهاددانشگاهی استان اردبیل تهیه و مسیر توسعه فعالیت‌های این حوزه مشخص شود.  

یزدانی اظهار کرد: یکی از حوزه‌های فعالیت جهاددانشگاهی تحقیقات بر روی گیاهان دارویی است که واحد اردبیل در راستای این برنامه باید با توجه ویژه و تمرکز بر روی گیاهان دارویی بومی استان اهدافی را برای توسعه این بخش مدنظر قرار دهد و فعالیت شاخصی در این حوزه ارائه کند.  

مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیرپوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد. در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به ۸ تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می‌افزاید.  

کد خبر 521432

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha