عضو هیات‌علمی گروه شیمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ماده ترکیبی "گوانیدینیوم تیوسیانات" مورد استفاده در "کیت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی" در یکی‌از شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه مرکز رشد این دانشگاه تولید شد.

گوانیدینیوم تیوسیانات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر حسین عشقی یکشنبه ۲۵ خرداد افزود: پیش‌از تولید "گوانیدینیوم تیوسیانات" در دانشگاه فردوسی مشهد این ماده ترکیبی فاقد مشابه داخلی بود و به اجبار از خارج کشور وارد می‌شد.

وی ادامه داد: "گوانیدینیوم تیوسیانات" یکی‌از ترکیبات اصلی برای تهیه کیت‌های شناسایی آزمایشگاهی است که با توجه به شیوع بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا هم‌اینک بسیار مورد نیاز آزمایشگاه‌های کشور است.

این استاد شیمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ماده شیمیایی "گوانیدینیوم تیوسیانات" که از گذشته در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار داشت به خاطر تحمیل تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران با صرف هزینه‌های بیشتری از خارج تامین می‌شد که اکنون به راحتی در داخل کشور قابل تهیه است.

وی گفت: پیش‌از این برای خرید ۲۵۰ گرم از این محصول با نوسانات دلار بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال پرداخت می‌شد، اما در صورت ارائه حمایت‌های لازم ماده "گوانیدینیوم تیوسیانات" مورد نیاز موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاهی کشور، با هزینه مناسب‌تر در اختیار جامعه تحقیقاتی قرار خواهد گرفت.  

عشقی اظهار کرد: گوانیدین که کربامیدین نیز نامیده می‌شود، یک باز قوی و دارای حلالیت بسیار در آب است که در شرایط معمولی پایدار بوده و جاذب رطوبت است و به آسانی به محصولات گازی تجزیه می‌شود.  

وی ادامه داد: مصارف عمده این ترکیب در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و بیمارستانی برای تشخیص ویروس، پروتیین و پپتیدها، ژن‌ها و نوکلئیک اسیدها است و در پیش‌مرحله تشخیص کرونا از این ماده برای استخراج نوکلئیک اسید و سپس PCR آن استفاده می‌شود.

عضو هیات‌علمی گروه شیمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: گوانیدینیوم تیوسیانات یا ایزوتیوسیانات گوانیدینیوم (GITC) یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک عامل مختل‌کننده قوی پیوندهای هیدروژنی آب بکار می‌رود. همچنین این ترکیب در استخراج دی. ان. ای و آر. ان. ای از سلول‌ها به عنوان محافظ اسیدنوکلئیک به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

وی افزود: استفاده به عنوان عامل غیرفعال‌کننده ویروس‌هایی همچون آنفلوآنزای اسپانیایی از دیگر کاربردهای این ترکیب شیمیایی است.

کد خبر 521364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha