۴۱ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان در بین روستاییان سروآباد و مریوان توسط اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری توزیع و نصب شد.

آبگرمكن خورشيدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری مریوان افزود:‌ در راستای اجرای طرح تامین و جایگزینی سوخت فسیلی توزیع آبگرمکن های رایگان در بین روستاهای جنگلی شهرستان مریوان در دستور کار قرار گرفت.

آزاد نامداری اظهارکرد: سال ۹۸، ۱۶ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان در بین روستاهای جنگلی توزیع و نصب شد،   از ابتدای سال ۹۹ نیز تاکنون ۱۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی دیگر در بین خانوارهای ساکن روستای دوپلوره بخش سرشیو توزیع و نصب شد.

وی بیان کرد: منابع سوخت فسیلی، منابعی رو به پایان است و باید با سوخت‌های دیگر جایگزین شود، در این راستا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در حال تبدیل شدن به یک راه مهم و اقتصادی برای صرفه‌جویی در هزینه ‌ها و محافظت از منابع‌طبیعی و جنگل‌ها است.

رئیس اداره منابع‌طبیعی مریوان تاکید کرد: هدف از توزیع و نصب آبگرمکن‌های خورشیدی کاهش فشار وارده به جنگل‌ها و حراست و حفاظت از منابع‌طبیعی است بنابراین ساکنان این روستاها باید در مقابل تخریب جنگل‌ها و مراتع، خود را مسئول بدانند.

نامداری اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین اعتبارات طرح ملی صیانت از جنگل های زاگرس تامین شده است.

نصب ۱۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستای ناو منطقه هورامان

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری سروآباد نیز از توزیع آبگرمکن‌های رایگان خبر داد و گفت:‌ تعداد ۱۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان در بین خانواده‌های روستای ناو بخش هورامان از توابع شهرستان سروآباد توزیع و نصب شد.

مسلم مرادی افزود:‌ توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی با حضور همکاران اداره منابع‌طبیعی شهرستان و نظارت اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع‌طبیعی کردستان انجام شد که اعتبارات اجرای این پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شده است.

وی تاکید کرد:‌ این آبگرمکن‌ها در راستای حفاظت از جنگل‌ها و قطع وابستگی جوامع محلی به چوب درختان جنگلی و در اجرای پروژه جایگزینی سوخت مناسب به صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

مرادی حفظ منابع گیاهی از طریق مشارکت مردم را یکی از دیگر اهداف توزیع آبگرمکن‌های خورشیدی اعلام کرد و یادآور شد: آب داخل مخزن آبگرمکن خورشیدی از راه جذب انرژی خورشید و تابش نور بر صفحه‌های جاذب گرم می‌شود بنابراین استفاده از این منبع انرژی پاک و تجدید شونده مزایای بسیار خوبی همچون عدم نیاز به سوخت فسیلی و چوب به همراه دارد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد.

شهرستان‌های مریوان و سروآباد با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفری در غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده‌اند.

کد خبر 521347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha