مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل گفت: ۶۰درصد برنج اضافه کشور برای تخلیط وارد شمال کشور می‌شود، در موضوع برخورد با تخلیط برنج، حتی تهدید جانی شدم؛ در یک کامیون ۱۰ تنی، ۱۰۰میلیون تومان سود تخلیط برنج است که برخورد ما باعث نگرانی سودجویان شد.

برنجکاری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، حسن قربان‌زاده‌توری اضافه کرد: باید به بخش کشاورزی و کارخانه‌داران شریفی که در این امر فعالیت می‌کنند، اعتبار بخشید. در بخش تولید و صنایع تبدیلی باید نوسازی و استفاده از تکنولوژی روز با حمایت دولت انجام گیرد که تابه حال انجام نشده است.

وی بیان کرد: موضوع دیگر اینکه کوتاه شدن بروکراسی اداری و تسهیلات ارزان‌قیمت باید از سوی جهادکشاورزی انجام شود.

کشاورزی در مقایسه با بنگاه‌داری و دلالی به‌صرفه نیست

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل بیان کرد: کشاورزی در مقایسه با بنگاه‌داری و دلالی به‌صرفه نیست، شهرستان بابل با ۴۷هزار هکتار زمین کشاورزی زیرکشت برنج در مقام نخست استان قرار دارد.

۲۵ درصد سطح تولید برنج مازندران در بابل

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل اظهار کرد: ۲۵ درصد سطح تولید برنج استان در بابل است. بابل، از لحاظ سطح کشت برنج در کشور پس از رشت، مقام دوم را دارد اما از لحاظ میزان تولید برنج، بابل رتبه نخست کشور را دارد.

قربان‌زاده یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت خوب آب و هوایی، در کشت دوم ۷۰ درصد زیر کشت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سه استان شمالی (مازندران، گلستان و گیلان) ۸۵۰ هزار تن برنج و ۱.۴ میلیون تن شلتوک تولید می‌شود که ۳۲۰ هزار تن آن مربوط به بابل است. اگر در استان‌های شمال کشور (گیلان، گلستان و مازندران)، خوزستان، فارس و برخی شهرستان‌های خراسان کشت برنج با مدیریت درست کشت برنج داشته باشیم، در حوزه تولید برنج خودکفا می‌شویم.

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل ادامه داد: حدود ۱.۲ هزار تن برنج سفید نیاز داریم که با احتساب تولید کشور، حدود ۴۰۰هزار تن کسری برنج داریم.

مکانیزه کردن برداشت برنج؛ پیشنهاد جبران کسری برنج

قربان‌زاده افزود: پیشنهاد ما برای جبران کسری، مکانیزه کردن برداشت برنج است، کمباین‌ها باید مدرن شود، با واردات کمباین‌های چینی دست چندم، ۲۰ درصد ضایعات تولید برنج در کمباین‌ها داریم.

وی ادامه داد: در کارخانه‌های شالیکوبی سنتی (۱۵ درصد) و کارخانه‌های مدرن (۵ درصد) شکستکی و ضایعات برنج داریم.

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل بیان کرد: در مازندران هزار و  ۲۳۰ کارخانه برنج داریم که ۶۰ درصد آنها به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند. اگر دولت برای مکانیزه کردن کارخانه‌ها تسهیلات دهد، ما در تولید برنج به لحاظ جلوگیری از هدررفت آن، خودکفا می‌شویم.

واردات برنج ۳ برابر نیاز داخل کشور است

قربان‌زاده یادآور شد: ۳ برابر نیاز داخل کشور، یعنی ۱.۲ میلیون تن برنج خارجی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: ۶۰درصد برنج اضافه کشور برای تخلیط وارد شمال کشور می‌شود، در موضوع برخورد با تخلیط برنج، برخوردهایی صورت می‌گیرد اما  جریمه‌هایی که انجام می‌شود بسیار کمتر از سود آنها است.

قربان‌زاده اظهار کرد: در موضوع برخورد با تخلیط برنج، حتی تهدید جانی شدم؛ در یک کامیون ۱۰ تنی، ۱۰۰میلیون تومان سود تخلیط برنج است که برخورد ما باعث نگرانی سودجویان شد.

کاهش ۵۰ درصدی تخلیط برنج

وی اضافه کرد: میزان تخلیط برنج پس از برخوردهایی که انجام شد حدود ۵۰درصد کاهش داشته است. آمارهای بالایی که برخی مسئولان برای نیاز کشور به برنج اعلام می‌کنند، در واقع کسب مجوز برای واردات برنج به کشور است.

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل یادآور شد: ۲۳۰ کارخانه شالیکوبی در بابل داریم که ۱۱۰ کارخانه به‌صورت مدرن در حال فعالیت هستند.

نیاز به اصلاح قوانین برای برنج‌های توقیف شده هستیم

قربان‌زاده خاطرنشان کرد: نیاز به اصلاح قوانین برای برنج‌های توقیف شده هستیم، به طوری‌که برنج‌های توقیف شده به متخلف برگشت داده نشود.

کد خبر 521345

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha