شرکت اسپیس‌ایکس با موفقیت روز شنبه ۲۴ خرداد یک مجموعه ۵۸‌تایی از ماهواره‌های اینترنتی استارلینک را به همراه سه ماهواره کوچک رصد زمین را به مدار کره زمین فرستاد.

Starlink

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com یک موشک فالکون ۹ حاوی این ماهواره‌ها در ساعلت ۵:۲۱ دقیقه صبح روز یکشنبه به وقت شرق آمریکا (۰۹:۲۱ صبح به وقت گرینیچ) از سکوی پرتاب ۴۰ در پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا پرتاب شد.

این دومین پرتاب موشک فالکون ۹ در ماه ژوئن است. قبلا یک موشک فالکون ۹ سفینه سرنشین‌دار دراگون را به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده بود. 

موشک فالکونی که در این پرتاب شده بود، دارای بخش «مرحله اولی» بود که دو بار پیش از این به فضا فرستاده شده بود و بعد به زمین بازگشته بود.

با اضافه شدن ۵۸ ماهواره اینترنتی استارلینک به ماهواره‌های قبلی شمار کلی این مجموعه در  مدار زمین به ۵۴۰ ماهواره می‌رسد. اسپیس‌ایکس قصد دارد شمار این ماهواره‌های کوچک را به هزاران برساند.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیسایکس گفت شماره ماهواره‌های استارلینک در مدار کره زمین دست کم باید به ۸۰۰ برسد تا امکان پوشش اینترنتی برای مشتریان در  آمریکا و کانادا فراهم شود. این سرویس اینترنتی پس از آن به سایر نقاط جهان هم ارائه خواهد شد. تصور می‌رود مجموعه اولیه ماهواره‌های استارلینک شامل ۱۲۰۰۰ ماهواره باشد.

نخستین مجموعه ۶۰‌تایی از ماهواره‌های استارلینک در ماه مه ۲۰۱۹ به فضا فرستاده ش شدند و این نهمین ماموریت برای ارسال این ماهواره‌ها بود.

در این ماموریت همچنین سه ماهواره کوچک «اسکای‌ست» در مدار زمین قرار گرفتند که متعلق به یک شرکت تصویربرداری از کره زمین به نام Planet است.

تقریبا هشت دقیقه پس از پرتاب موفق موشک فالکون ۹، بخش «مرحله اول» موشک از بخش «مرحله بالایی» جدا شد و با رشته‌ای از مانورهای مداری آماده بازگشت به کره زمین شد و در نهایت روی سکوی شناوری در اقیانوس اطلس فرود آمد.

کد خبر 521302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha