جامعه عشایری کشور و به‌ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد با توانمندی فعالیت در عرصه‌هایی همچون دامپروری، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی می‌توانند بازوان توانمندی برای تحقق جهش تولید به عنوان راهبرد اصلی مسیر سال ۹۹ که از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ترسیم شده‌است، باشند.

عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نه خشکسالی‌های متوالی و نه زرق و برق زندگی شهری هیچ کدام نتوانسته این مردمان سختکوش را در مسیری که برای زندگی در سنگلاخ کوهستان برگزیده‌اند باز دارد.

سال‌ها زندگی در طبیعت سرسخت به قول خودشان، آنان را آب‌داده کرده و حالا می‌توانند از دل سنگ هم کسب روزی کنند.

اینجا بانوان افزون بر رسیدگی به کارهای خانه و تربیت فرزندان با فعالیت‌هایی چون پخت نان، ریسیدن پشم گوسفند، تهیه مواد لبنی، گلیم‌بافی، سیاه‌چادربافی، دست‌بافته‌ها و تن‌پوش‌بافته‌ها پابه‌پای مردان برای بهبود معیشت خانواده شب و روز تلاش می‌کنند.

عشایرنشینان که الگویی از زندگی سنتی ایرانیان باستان در دوران مدرنیته هستند، غر زدن بلد نیستند و حتی در بیابان بی‌آب و علف هم راهکار چرخاندن چرخ زندگی خود را پیدا می‌کنند.

کارشناسان حوزه عشایر معتقد هستند آیین‌های کوچ، سنت‌های عشایرنشینان، بازی‌ها و حتی یک سیاه‌چادر عشایر به خودی خود می‌تواند زمینه‌ساز جهش تولید، رونق گردشگری و اشتغال در این مناطق باشد.

آنان بر این باورند که دست‌بافته‌های سنتی، لباس‌های محلی، لوازم تزئینی، غذاهای بومی که از محصولات تولیدی عشایر است ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند حتی شهرنشینان را برای کسب درآمد به مناطق عشایری بکشاند.

عشایر کشور هم‌اکنون ۲۸ درصد دام سبک و ۲۵درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

جامعه عشایری ایران با ۱.۲ میلیون نفر معادل ۱.۵ درصد جمعیت کشور، ۲۸ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند که بخشی از آن به خارج صادر می‌شود.

عشایر کشورمان در ۲۹ استان ایران پراکنده‌اند و به غیر از کردستان سایر استان‌ها جمعیت عشایری دارند.

هم‌اینک استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و مرکزی با کاهش سهم جمعیت عشایر در مقایسه با سال ۱۳۷۷ روبه‌رو هستند که می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر ضمن فراهم کردن ماندگاری اهالی در مناطق، به جهش تولید نیز کمک کرد.

۱۲ درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر در مناطق عشایرنشین سکونت دارند.

نقش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در تولید

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: جامعه عشایری استان با تولید سالیانه ۸ هزار تن گوشت، ۲۸۶ هزار تن شیر، ۳۸۶ تن پشم و ۶ هزار متر مربع صنایع دستی نقش مهمی در تولید دارند.

بهمن آزادی افزود: سالیانه ۴۲۵ هزار راس بره از سوی عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید و به بازار عرضه می‌شود.

ظرفیت تولید در حوزه کشاورزی

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جامعه عشایری این استان با در اختیار داشتن ۴۲۶۵ هکتار باغستان و نهالستان و ۵۷ هزار هکتار زمین زراعی ظرفیت‌های زیادی در جهش تولید در حوزه کشاورزی دارند.

راهبردهای جهش تولید در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد

آزادی بیان کرد:  توجه به توسعه کشت گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره گوشت قرمز، غنی‌سازی مراتع، توسعه صنایع دستی، گیاهان دارویی و بوم‌گردی از برنامه‌های امسال برای جهش تولید در حوزه عشایری است.

وی تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی متولی چون میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی از دیگر اولویت‌های امسال برای تحقق جهش تولید در مناطق عشایری استان است.

زنجیره گوشت قرمز؛ زمینه‌ساز افزایش تولید

وی تاکید کرد:  تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت زنجیره گوشت قرمز به عشایر استان پرداخت شده که باعث افزایش ۸۰۰ تنی تولید گوشت قرمز در استان شده است.

مدیر کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:  امسال نیز ۸۰ میلیارد ریال برای پرواربندی دام عشایر استان پیش‌بینی شده است.

آزادی تاکید کرد: این تسهیلات شناور است و در صورت جذب و آمادگی عشایر امکان اختصاص دوباره اعتبارات وجود دارد.

وی گفت: به ازای هر ۱۰۰ راس دام ۵۰ میلیون ریال تسهیلات پرواربندی دام به عشایر پرداخت می‌شود.

آزادی افزود: عشایر استان بیش از یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین را نگهداری می‌کنند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۵ طرح انتقال آب کشاورزی به مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست که تکمیل آنان باعث تامین پایدار آب برای ۱۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی می‌شود.

آزادی ابراز کرد:  ۴ طرح از این تعداد بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کارگاه‌های ریسندگی؛ نیاز جهش تولید

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پشم یکی از تولیدات مهم عشایر است گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران متقاضی ایجاد کارگاه‌های ریسندگی از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی است که می‌تواند به افزایش درآمد عشایر کمک کند.

پریسا راد بیان کرد: با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت و آسان کردن اخذ مجوز از سرمایه‌گذاران ایجاد کارگاه‌های ریسندگی حمایت می‌شود.

وی افزود: در حالی که به دلیل رواج دامپروری سنتی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد امکان تامین نخ مرغوب در استان وجود دارد، نبودن سرمایه‌گذار سبب شده هنرمندان این مواد اولیه را از استان‌های دیگر با قیمت بیشتر تامین کنند.

رادوی بیان کرد: در صورت راه‌اندازی هر کارگاه ریسندگی اشتغال حداقل برای ۱۵ نفر، مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان صنایع دستی با ۵۰ تا ۶۰ درصد کمتر از قیمت فعلی تامین می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اکنون هر کیلوگرم نخ مورد نیاز هنرمندان با حداقل ۴۰۰ هزار ریال خریداری می‌شود.

وی گفت: جاجیم‌بافی، سفره‌بافی، نمدمالی، نی‌چیت‌بافی، مشته‌بافی، رندبافی، گچمه‌بافی، ریسندگی، سوزن‌دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه‌چادربافی از مهم‌ترین دست‌بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است که بیشتر این محصولات در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۳۵ هزار هنرمند فعال صنایع دستی دارد که ۱۶ هزار نفر آنان مجوز تولید دریافت کرده‌اند.

پرداخت تسهیلات

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت:  این صندوق از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۷۷۲ فقره تسهیلات به فعالان صنایع دستی در استان در مناطق شهری، روستایی و عشایر پرداخت کرده است.

ارسلان حسن‌پور افزود: این صندوق از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون ۱۳۵ میلیارد و ۸۹۵ میلیون ریال تسهیلات اشتغال به هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت کرده است.

وی بیان کرد: ۸۷ میلیارد و ۴۴۵ میلیون ریال تسهیلات از سال ۱۳۹۲ تاکنون در قالب ۴۴۷ فقره وام برای حمایت از رونق تولید در حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از محل منابع مشترک با صندوق توسعه ملی پرداخت شده که باعث ایجاد ۵۸۰ فرصت شغلی شده است.

حسن‌پور تصریح کرد: در این مدت ۴۸ میلیارد و۴۵۰ میلیون ریال نیز در قالب تفاهم‌نامه به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: این میزان وام متشکل از ۳۲۵ فقره پرداخت شده که زمینه ۳۶۰ فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام جهش تولید تاکید کرد: ایجاد صندوق‌های همیاری اشتغال برای توانمندسازی، آموزش و حمایت از افراد جویای کار در این استان محور اصلی برنامه‌های امسال صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این صندوق در سال ۱۳۹۸، ۷۸۸ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در استان پرداخت کرده است افزود:  هم‌اکنون کار پرداخت تسهیلات به متقاضیان در حال انجام است.

وی عنوان کرد: هر فقره وام اشتغال۱۰۰ میلیون تا ۴۰ میلیارد ریال است.

حسن‌پور گفت: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید استان در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است.

وی مجموع تسهیلات پرداختی استان در ۲ سال گذشته را ۹۱۴ میلیارد ریال برآورد کرد.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در زمستان سال ۱۳۹۸ با ۲.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰.۱ درصد رسید.

برآورد نقطه‌ای نرخ بیکاری استان ۱۰.۱ درصد بوده است که نیم درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است.

کهگیلویه و بویراحمد ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد.

کد خبر 521182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha