مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اعلام کرد: هنگام خاک‌برداری از مسجد صفی رشت، یک عطردان شیشه‌ای مربوط به دوره‌ایلخانی و تیموری به همراه چندین شیء دیگر پیدا شد.

عطردان تاریخی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «ولی جهانی» اظهارکرد: چندی پیش نیز در پی فعالیت‌های باستان‌شناختی و مرمتی مسجد صفی رشت در کف بخش شاه‌نشین دیواره شمالی مسجد، قاب‌های کاشیکاری شده‌ای از زیر لایه‌های بتنی و پوشش مرمرین سطح فعلی مسجد کشف شده بود.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان افزود: مسجد صفی که با نام‌های سفید و شهیدیه نیز شناخته می‌شود، پیش از به قدرت رسیدن شاه اسماعیل صفوی دایر بوده و از این لحاظ از قدیمی‌ترین بناهای برجا و سالم تاریخی شهر رشت به شمار می‌رود؛ مسأله‌ای که کشف شواهد مادی باستان‌شناختی شامل سفال و تزئینات معماری چون کاشی متعلق به قرون ۱۰-۸ ه. ق در کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر، تاریخ نخستین بخش این مسجد را دست‌کم به دوره ایلخانی عقب برده است.

وی ادامه داد: هنگام  عملیات خاک‌برداری در داخل مسجد تاریخی صفی رشت که با حضور ناظران میراث‌فرهنگی انجام شد، اشیای با ارزش تاریخی کشف شد که به‌نظر می‌رسد مربوط به دوران اسلامی است.

جهانی افزود: این اشیا شامل یک عدد عطردان شیشه‌ای، یک عدد کاسه سفالی دست ساز و قطعات شیشه‌ای دیگری بوده است؛ قرارگیری این اشیاء در لایه‌های پایین‌تر قبور اسلامی نشان دهنده اهمیت این منطقه تاریخی است.

وی تصریح کرد: با توجه به شواهد به‌نظر می‌رسد این اشیای تاریخی کشف شده مربوط به دوره‌های ایلخانی و تیموری باشد.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان ادامه داد: فعالیت‌های پروژه مرمتی به‌طور موقت در قسمت کشف آثار متوقف شده تا بررسی‌های باستان‌شناسی در محدوده مورد نظر انجام شود.

جهانی اظهار کرد: با توجه به اینکه اشیای مکشوفه در تاریخ‌گذاری شهر رشت بسیار مفید است، بنابراین قطعاتی از این آثار برای دستیابی به تاریخ‌گذاری مطلق به آزمایشگاه‌های کشور ارسال می‌شود و پس از تاریخ‌گذاری نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: اطلاعات حاصل از کاوش مسجد صفی که با نام‌های سفید و شهیدیه نیز شناخته می‌شود بر اساس توافق‌های انجام شده در طرح مرمت و احیای بنای مسجد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 جهانی افزود: بر اساس این طرح بخش‌های الحاقی که در دوران معاصر به بنا اضافه شده حذف خواهد شد که در نتیجه گلدسته این مسجد همچون گذشته از قید بخش‌های الحاقی آن آزاد می‌شود و تزئینات این مسجد نیز با اتکا به داده‌های باستان‌شناختی به شکل اولیه خود باز خواهد گشت.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان با اشاره به لزوم تداوم مطالعات باستان‌شناختی برای درک تاریخ دقیق احداث بنا یا لایه‌های استقراری قدیمی تر از آن، از احتمال انجام کاوش‌های گسترده‌تر باستان‌شناختی در بخش‌های جنوبی شبستان مسجد پیش از اتمام طرح مرمتی در حال اجرا خبر داد.

کد خبر 521110

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha