شورایاری نهادی مردمی است که اعضای آن از میان مردم و توسط مردم انتخاب می‌شود....

جامعی

شورایاری نهادی مردمی است که اعضای آن از میان مردم و توسط مردم انتخاب می‌شود.این نهاد در ۵ دوره فعالیت خود موفق شد زمینه مشارکت شهروندان در امور شهری را فراهم کند. به همین دلیل امروز شورایاری به یک مطالبه در محله‌ها تبدیل شده است و مردم اعضای شورایاری را چون پل ارتباطی میان خود و مسئولان می‌دانند.  
نقش شورایاران در ساختار اجرایی مدیریت شهری زمانی اهمیت می‌یابد که مشکلات محله‌ها با پیگیری آنها رفع می‌شود. مردم به محض دیدن مشکلات از جمله خرابی آسفالت و پیاده‌رو و حتی کمبودهایی چون مجموعه‌های ورزشی و فرهنگی، سراغ شورایاران می‌روند و خواستار پیگیری می‌شوند. بنابراین با حضور این نهاد مردمی می‌توان کارهای بزرگ در مقیاس محلی انجام داد.  
فعالیت شورایاران در محله‌ها نماد یک کار جمعی و گروهی است و تجربه نشان داده کارهایی که به‌صورت جمعی انجام می‌شوند، نتایج بهتر و مطلوب‌تری دارند. بنابراین با نیم‌نگاهی به این ویژگی شورایاری می‌توان امور شهری را بهتر پیگیری کرد و به نتایج مطلوب‌تری رسید.  
شورایاری نماد دموکراسی و مردم‌سالاری است و همین ویژگی کمک می‌کند تا مدیران شهری کار کردن و خدمت‌رسانی به شهروندان را تمرین کنند و با استفاده از ظرفیت‌های محله‌ها و البته مشارکت اهالی، مشکلات محله‌ها را برطرف کنند.  
با توجه به برخی از ویژگی‌های نهاد شورایاری و تلاش شورایاران، باید به صراحت گفت وجود چنین نهادی، البته با حضور اعضای کارآمد و توانمند، جامعه به سمت و سوی شکوفایی سوق می‌رود و شهروندان مطالبه‌گر و مدیران هم مسئولیت‌پذیرتر می‌شوند. بــنابراین شورایاری در چهارچوب اختیارات و وظایف تعریف‌شده می‌تواند بازوی توانمند مدیران شهری باشد.  

کد خبر 521097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha