شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

مشاهدات بالینی یک گروه بین‌المللی از محققان نشان‌ می‌دهد رابطه‌ای دوجانبه بین کوویدـ۱۹ و دیابت برقرار است. از یک طرف دیابت موجب افزایش ابتلا به کرونا و تشدید علائم و مرگ ناشی از آن می‌شود و از طرف دیگر کوویدـ۱۹ می‌تواند موجب شیوع دیابت بین افراد سالم شود.

کرونا و دیابت

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از ساینس‌دیلی نوشت: این تحقیقات در قالب پروژه بین‌المللی CoviDiab Registry و با مشارکت ۱۷ متخصص دیابت پیشرو از سراسر جهان انجام شد. این تحقیقات یکی از اولین اقدامات بین‌المللی برای ثبت موارد جدید ابتلا به دیابت در سراسر جهان و درک ویژگی‌ها و علائم دیابت در افراد مبتلا به کروناست.

قرار است این پروژه بهترین استراتژی‌ها و روش‌های درمان و نظارت را بر افراد مبتلا به کوویدـ۱۹ در دوره پس از شیوع این بیماری شناسایی و معرفی کند.

مشاهدات بالینی فعلی نشان‌دهنده یک رابطه دوجانبه بین کوویدـ۱۹ و دیابت است. از یک طرف دیابت موجب افزایش ابتلا به کرونا و تشدید علائم و مرگ ناشی از آن می‌شود و از طرف دیگر کوویدـ۱۹ می‌تواند موجب شیوع دیابت بین افراد سالم شود.

در واقع ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند دچار دیابت بودند. از طرف دیگر در افراد مبتلا به کوویدـ۱۹ موارد جدیدی از شیوع دیابت و همچنین بروز مشکلات متابولیک غیرعادی مشاهده شده است در حالی که پیش از کوویدـ۱۹ دچار دیابت نبوده‌اند. هنور مشخص نیست ویروس ۲ SARS-Cov- که عامل بیماری کرونا است، چگونه بیماران دیابتی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو منجر می‌شود.

کد خبر 521073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha