مراقبت و تقویت ریه‌ها در شرایط شیوع کرونا از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید برای محافظت از سیستم تنفسی خود از روش‌های مختلفی بهره گرفت. یکی از راه‌کارها مصرف خوراکی‌های مفیدی است که در سلامت ریه‌ها نقش دارند. 

ریه

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از ای‌تی‌ان‌تی نوشت: بعضی از خوراکی‌ها می‌توانند موجب سلامت ریه‌ها شوند، التهاب و وجود مخاط را کاهش دهند، ظرفیت ریه‌ها را زیاد کنند و توانایی بدن را در جلوگیری از بیماری ریه بهبود بخشند.

آنچه می‌خورید تقریبا بر همه ابعاد سلامتی شما تأثیر دارد و این شامل ریه‌هایتان نیز می‌شود. در ادامه چند خوراکی آورده شده است که برای تقویت ریه‌ها بسیار مفیدند.

موز

موز سرشار از پتاسیم بوده و گزینه‌ای عالی برای بهبود عملکرد ریه‌ها محسوب می‌شود. پتاسیم برای سلامتی و عملکرد خوب ریه ضروری است. مصرف کافی پتاسیم به ویژه در کودکان به افزایش عملکرد و ظرفیت ریه‌ها کمک می‌کند. در کنار موز، آووکادو، کدو سبز و پرتقال نیز غنی از پتاسیم هستند.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی نیز سرشار از پتاسیم است که برای سلامت ریه‌ها ضروری است.

یک مطالعه که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ انجام شده است نشان می‌دهد یک رژیم غذایی حاوی گوجه‌فرنگی باعث کاهش تخریب بافت ریه در افراد سابقا سیگاری می‌شود. 

گوجه‌فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C است که نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند به طور خاص سلامت ریه‌ها را نیز بهبود بخشد. بخشی از خواص آنتی‌اکسیدانی گوجه‌فرنگی در مقابله با عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه که سلامت ریه‌ها را تهدید می‌کند مفید است و از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های ریه‌ها جلوگیری می‌کند. 

کاروتنوئیدهای گیاهی به ویژه لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی همچنین می‌تواند در بهبود عملکرد ریه نقش داشته باشد. این ترکیبات برای سلامتی ریه بسیار مهم است.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی‌های شیرین نه تنها منبع عالی پتاسیم هستند، بلکه مانند گوجه‌فرنگی و انواع توت‌ها نیز سرشار از کاروتنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. از آنجا که آنتی‌اکسیدان‌ها اثر رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را خنثی می‌کنند، غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌توانند به تقویت سلامت ریه‌ها در سطح سلولی کمک کنند.

مانند سایر سبزی‌های نارنجی‌رنگ، سیب‌زمینی شیرین نیز سرشار از ویتامین A است که از پوشش‌های تنفسی حمایت می‌کند و خطر عفونت‌های ریه را کاهش می‌دهد.

ماهی چرب

وقتی بدن مواد غذایی را متابولیزه می‌کند، از اکسیژن استفاده می‌کنیم و دی‌اکسید کربن تولید می‌کنیم. کار اصلی ریه‌ها بارگیری خون با اکسیژن و فیلتر کردن دی‌اکسید کربن است. کاهش سطح دی‌اکسید کربن به معنی کار کمتر ریه‌هاست. 
در حالی که سوخت‌وساز هر ماده غذایی به استفاده از اکسیژن و تولید دی‌اکسید کربن نیاز دارد، اما همه مواد غذایی به اندازه یکسان با اکسیژن مورد استفاده خود دی‌اکسید کربن تولید نمی‌کنند. برای مثال کربوهیدرات‌ها بیشترین دی‌اکسید کربن را در برابر اکسیژن مصرفی خود تولید می‌کنند. 

چربی هنگامی که متابولیزه می‌شود کمترین میزان دی‌اکسید کربن را ایجاد می‌کند. این بدان معنی است که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب مانند سالمون می‌توانند به کاهش علائم بیماری‌های ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و آمفیزم کمک کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین دارای خاصیت ضد التهابی هستند که نشان داده شده به طور موثر با احتمال ابتلا به بیماری ریه مبارزه می‌کنند.

امگا ۳ موجود در ماهی عملکرد ضد التهابی بدن و قلب و عروق را نیز بهبود می‌بخشد. این بدان معنی است که برای هرگونه التهاب در ریه‌ها یا دستگاه تنفسی مفید واقع می‌شود.

ماهی‌های چرب همچنین سرشار از ویتامین D هستند که یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامتی ریه‌هاست و در افراد مبتلا به آسم نقش محافظتی دارد.

قارچ

برخی از قارچ‌ها از جمله قارچ مرغ چوب، کرکونوسه، چنترله، صدفی و شیتاکه سرشار از ویتامین D هستند. مصرف بیشتر این قارچ‌ها می‌تواند به کاهش التهاب مسیرهای هوایی کمک کند.

قارچ‌ها به طور کلی برای سلامت ریه‌ها مفید هستند و می‌توانند هم‌زمان سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کنند. قارچ‌های سرچماقی نیز به طور ویژه برای ریه‌ها مفید بوده و به تنظیم تعادل رطوبت در ریه‌ها کمک می‌کنند. 

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی پروتئین با کیفیت بالاست که به حمایت از سلامت ریه‌ها و حفظ ماهیچه‌های تنفسی قوی کمک می‌کند. از آنجایی که ریه‌ها برای تنفس سخت‌تر عمل می‌کنند، عضلات آن به پروتئین بیشتری برای حفظ توده و استحکام خود نیاز دارند. پروتئین همچنین از عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها نیز حمایت می‌کند. 

تخم‌مرغ نیز مانند ماهی‌های چرب سرشار از ویتامین D و چربی‌های سالم است که برای سلامت ریه‌ها مفید است. 

سیب

مطالعه دانشگاه جان هاپکینز که نشان داد یک رژیم غذایی حاوی گوجه‌فرنگی باعث کاهش تخریب بافت ریه در افراد سابقا سیگاری می‌شود، این مزیت را برای سیب نیز ثابت کرده است. 

سیب سرشار از کوئرستین است که دارای خواص آنتی‌هیستامین، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن ریوی، آسم و برونشیت را کاهش دهد.

بسیاری از غذاها از جمله پیاز، انگور، مرکبات، گیلاس و گیاه کَبَر دارای کوئرستین زیاد هستند، اما سیب به خصوص سرشار از این ماده است.

آویشن

آویشن به طور خاص یک داروی عالی برای سرفه است. این گیاه همچنین به تنفس و گلو نیز کمک می‌کند. این گیاه همچنین برای درمان برونشیت نیز پیشنهاد می‌شود. آویشن را به روش‌های مختلفی از جمله دم کردن گیاه آن، استفاده از روغن‌های گیاهی آن و همچنین برگ‌های تازه این گیاه می‌توان استفاده کرد.

زنجبیل

زنجبیل برای سلامتی ریه‌ها بسیار مفید است. زنجبیل و همچنین زردچوبه حاوی ترکیبات ویژه است که دارای اثرات ضد التهابی قدرتمند هستند. مصرف آن‌ها ممکن است به کاهش آسیب‌های ریه و محافظت در برابر آسیب به DNA و بافت در ریه‌ها کمک کند.

نه تنها زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است، بلکه تأثیر آرامش‌بخش در عضلات دارد که به باز شدن مجاری هوایی کمک می‌کند.

سیر

سیر به ویژه هنگامی که به صورت خام یا به صورت عصاره مصرف شود، آنتی‌اکسیدان‌هایی را تأمین می‌کند که می‌تواند به محافظت از سلول‌های موجود در ریه‌ها و دفاع در برابر آسیب‌های رادیکال آزاد کمک کند.

سیر همچنین ممکن است مسیرهای سم‌زدایی بدن را تقویت کرده و از فعال شدن سیستم ایمنی بدن که از مسیرهای بینی محافظت می‌کند، پشتیبانی کند.

سیر همچنین دارای خاصیت ضد عفونی‌کننده خفیفی است و به علاوه می‌تواند برای بهبود سلامت ریه به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

ترب کوهی

ترب کوهی و واسابی (ترب ژاپنی) می‌توانند سینوس‌ها و مخاط نازک رقیق در ریه‌ها را تحریک کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ترب کوهی آنزیم‌های مقابله با سرطان را فعال می‌کند. 

عصاره قلم استخوان

استفاده از عصاره قلم در سوپ رشته فرنگی مرغ به بهبودی سرماخوردگی منجر می‌شود. عصاره مغز استخوان مملو از مواد معدنی و کلاژن است و می‌تواند گلو را مرطوب نگه دارد و از بدن و سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کند.

کد خبر 520951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha