رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش استان یزد، این صنف را از متضررترین صنوف در چند ماه اخیر نام برد و از مسئولان خواست اگر مرهمی بر زخم‌های آنها نیستند، نمک هم بر زخمشان نباشند.

بازار کفش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از تسنیم، در حالی روزهای سخت بی‌رونقی بازار به دنبال شیوع کرونا را سپری می‌کنیم که برخی اصناف به دلیل نبود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح، روزگار سخت‌تری را می‌گذرانند.

صنف کیف و کفش هم از این قاعده مستثنا نیست و پای درددل فروشندگانش که می‌نشینیم از نبود نظارت بر صادرات و کنترل قیمت‌ها و افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مغازه گلایه دارند.

مشکلات این صنف با از دست دادن بازار شب عید آغاز می‌شود و با افزایش قیمت کالاها و عملی نشدن وعده‌های مسئولان ادامه می‌یابد.

تاثیر فصل

جلال آقاجعفری‌ها، رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش استان یزد، در این رابطه اظهار کرد: صنف کیف و کفش استان یکی از اولین و متضررترین صنوف در چند ماهه اخیر بوده که زحمت یک ساله آنها در یک ماه، از بین رفت.

وی گفت: با توجه به اینکه اجناس فروشندگان کفش، فصلی و طبق مد روز است، نمی‌توان آنها را به مدت طولانی نگه داشت؛ چراکه اجناس خریداری شده برای شب عید را باید کنار بگذارند و اکنون کفش‌های تابستانه و مخصوص این فصل را بفروشند. اجناس مانده از قبل هم برای سال بعد کاربری ندارد، زیرا مدل‌های جدید و به‌روزتر به بازار می‌آید که این امر ضرر مالی سنگینی را به مغازه‌داران وارد کرده است.

آقاجعفری‌ها تشریح کرد: در این اتحادیه که حدود ۵۰۰ نفر عضو دارد، فروشندگان در مدت بحران کرونا از ۵۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان خسارت دیدند. مغازه‌ای را سراغ داریم که با ۸۰ سال سابقه فروشندگی کفش، امسال برای اولین بار چک‌هایش برگشت خورده است.

وعده‌های عملی‌نشده

رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش استان یزد افزود: وعده‌های مسئولان در مورد چک‌ها و اقساط بانکی فروشندگان عملی نشده. آن‌ها حتی قول وام ۱۰ میلیون تومانی را به فروشندگان داده بودند، اما همین مبلغ ناچیز هم پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در طول سال، ۱۵۰ پروانه کسب برای فروشندگی کیف و کفش صادر می‌کنیم و از آن سوی دیگر ۹۰ مغازه بسته می‌شود. ازآنجاکه دولت می‌خواهد کارآفرینی کند، پروانه صادر کردن آزاد شده؛ در صورتی که باید تولید را ارتقا دهد.

آقاجعفری‌ها گفت: انتظار داریم اگر مسئولان نمی‌توانند مرحمی برای زخم‌های ما باشند حداقل نمک به زخم‌ها نپاشند و با عملکرد خود برای این صنف، مشکل‌تراشی نکنند. فروشندگان کیف و کفش، واقعا توان تحمل مشکلات بیش از این را ندارند.

نقدینگی در بازار نیست

یکی از فروشندگان کیف و کفش شهر یزد هم اظهار کرد: هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای این صنف انجام نشده. هر کاری شده در خود اتحادیه و اتاق اصناف  برنامه‌ریزی شده است. این صنف بسیار در فشار هستند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

وی گفت: چک‌های بیشتر مغازه‌داران برگشت خورده، قیمت اجناسشان ۲۰ تا ۳۰ درصد اضافه شده، نقدینگی در بازار نیست و کارمزد بانک‌ها هم سر به فلک می‌کشد.

این فروشنده افزود: مسئولان قول داده بودند که به ۱۰ درصد مغازه‌داران وام ۱۰ میلیون تومانی بدهند. سوال ما این است که پس ۹۰ درصد بقیه باید چه کاری بکنند؟ در مقابل خسارتی که مغازه‌داران دیده‌اند این وام چه کمکی می‌تواند بکند؟ اصلا چرا همین وامی که قولش را داده‌اند، پرداخت نمی‌کنند؟

افزایش اجاره‌بهای مغازه‌ها

وی ادامه داد: پیش ازاین اجناس مغازه‌ها طی چند فقره چک خریداری می‌شد، اما الآن تمام خریدها نقدی است و روز به روزبه قیمت اجناس و تعداد شرکت‌های تولیدی بدون هیچ برنامه و حسابی افزوده می‌شود. همین شرکت‌ها ابتدا به صادرات کالاهایشان می‌پردازند و دولت هم حمایت می‌کند، در صورتی که ابتدا باید نیاز داخل تأمین شود و بعد به صادرات بپردازند.

این فروشنده یزدی بیان کرد: هر سال ۲۰ درصد به اجاره بها اضافه می‌شد، اما اکنون ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد به اجاره‌بها اضافه شده و کسی هم نیست نظارت کند.

کد خبر 520931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha