شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

پژوهشگران می‌گویند وضعیت خوب ویتامین D در بدن می‌تواند در پیشگیری از چند نوع سرطان و نیز پیش‌آگهی خوب در صورت دچار شدن به این سرطان‌ها موثر باشد.

ويتامين دي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر  به گفته محققان دانشگاه فنلاند شرقی، تأثیرات ضدسرطانی ویتامین D در پیشگیری و درمان سرطان روده و سرطان‌های خون کاملاً مشهود است.

بعلاوه واکنش دهی بالا ویتامین D می‌تواند با خطر کمتر ابتلا به سرطان مرتبط باشد. اگرچه میزان واکنش دهی ویتامین D در بین افراد مختلف فرق می‌کند.

ویتامین D همواره به خاطر نقش اصلی اش در سلامت استخوان‌ها شناخته شده است اما محققان معتقدند این ویتامین سیستم ایمنی را تنظیم کرده و تأثیرات ضدسرطانی آن عمدتاً از طریق سلول‌های ایمنی نظیر مونوسیت ها و سلول‌های T ایجاد می‌شود.

ویتامین D تاثیراتش را از طریق گیرنده ویتامین D یا  VDR بدست می‌آورد که فاکتور رونویسی دخیل در بیان و تنظیم اپی‌ژنتیکی ژن‌های بیشماری است.

هفت نشانه کمبود ویتامین D

میزان کم ویتامین D منجر به عملکرد نامطلوب VDR شده و در نتیجه خطر تبدیل سلول‌ها به سلول‌های سرطانی غیرقابل کنترل افزایش می‌یابد.

در سایر انواع سرطان‌ها نظیر سرطان پروستات و سینه هم، میزان کم ویتامین D با احتمال بالاتر وقوع سرطان و تشخیص ضعیف‌تر مرتبط است.

با این حال یافته‌ها نشان می‌دهد که مکمل ویتامین D همواره موجب کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان نشده است و تاثیر آن، به میزان واکنش دهی فرد به ویتامین D بستگی دارد.

کد خبر 520922
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha