عضو هیات علمی دانشگاه آزادخرم‌آباد گفت: تاکنون ۳۵۰ نوع گیاه دارویی در استان شناسایی شده که از این تعداد حدود ۱۰۰ نوع به‌صورت صنعتی استفاده و تولید می‌شود.

گیاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی آریان‌پور اظهار کرد: در پهنه سرزمینی ایران تنوع گیاهی و باتوجه به اقلیم و شرایط توپوگرافی که در کشور داریم، خوب است.

وی افزود: بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ گونه گیاهی در کشور داریم. ایران جزو کشورهایی است که تنوع گیاهی و گاهی گیاهان خاص و نادر دارد،  این شرایط به‌دلیل نوع آب و هوا و خاک این اقلیم به وجود آمده است.

آریان‌پور بیان کرد: در اروپا به دلیل بارندگی زیاد و در شرق آسیا به دلیل گرمای بالا تنوع گیاهی زیادی وجود ندارد. همین تنوع باعث شده برخی گونه‌های خاص بومی ایران باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خرم‌آباد ادامه داد: ایران همواره جزوکشورهای پیشتاز بوده به‌طوری که بوعلی سینا از دانشمندان نامی ایرانی در این زمینه کتابی دارد و یکی‌از گیاهان خاص کشور را به نام وی نام‌گذاری کرده‌اند.

وی یادآور شد: کشور ما از نظر تنوع گیاهی در جهان نمونه است اما باید دید از این ظرفیت چقدر استفاده کرده و درآمد کل معاملات مربوط به گیاهان دارویی در جهان طی یک سال حدود ۹۰۰ میلیارد دلار است، این درحالی است که در صورت برداشته شدن تحریم‌های نفتی درآمد ما از نفت ۱۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد بود.

آریان‌پور تصریح کرد: درآمد ما از بازار گیاهان دارویی چیزی حدود ۳۲۰ میلیون دلار در سال، یعنی کمتر از یک درصد از درآمد کل دنیاست، این درحالی است که تنوع گیاهان دارویی در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بالاتر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خرم‌آباد اظهارکرد: در دنیا اسپانیا به زعفران معروف است. این درحالی است که زعفران این کشور از ایران به صورت فله‌ای وارد شده و با بسته‌بندی اسپانیا به جهان صادر می‌شود، برخی از گیاهان دارویی مانند آنغوزه و باریجه داریم که خاص اقلیم ایران است که عصاره آن به صورت فله‌ای به کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و ژاپن صادر شده و محصولات آن‌ها با چندین برابر قیمت وارد کشور می‌شوند.

وی لرستان را بهشت گیاهان دارویی و مرتعی دانست و ادامه داد: تاکنون ۳۵۰ نوع گیاه دارویی در استان شناسایی شده که از این تعداد حدود ۱۰۰ نوع به‌صورت صنعتی استفاده و تولید می‌شود. در استان تعدادی گیاهان دارویی خاص داریم که فقط در اقلیم لرستان رشد می‌کنند که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، برای جوانان اشتغال ایجاد کرد.

آریان‌پور تصریح کرد: کار این مرکز تحقیق و توسعه تحقیقات و داروهایی است که منشا گیاهی داشته باشند. همچنین طبق ابلاغیه و بخشنامه وزارت بهداشت تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد محصولات گیاهی در بازار ایران پایه گیاهی داشته باشند که لرستان باتوجه به پتانسیلی که در زمینه گیاهان دارویی دارد می‌تواند از آن استفاده کند.

وی بیان کرد: مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، سلامت و امنیت عذایی دانشگاه آزادخرم‌آباد روی فرمولاسیون گیاهان دارویی، تولید اسانس و عصاره‌ها کار می‌کند که محصولات بالادستی را به کارخانه‌های تولید کننده ارائه دهد.

کد خبر 520909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha