رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا در اماکن عمومی ضرورت دارد، اما این امور همچنان در نیمی از جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی در استان کرمان اجرا نمی‌شود و مسئولان مربوطه نیز نظارتی بر این حوزه ندارند.

پمپ بنزين

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بیش از سه ماه است که مردم دیار کریمان با پدیده بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و شمار رو به افزایش بیماران و تلفات ناشی از این بیماری گویای ضرورت حساسیت و توجه به کانون‌های انتشار این بیماری است. اما همچنان ابتدایی‌ترین نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در برخی از مناطق حساس و استراتژیک در شیوع ویروس کرونا رعایت نمی‌شود.

جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی به عنوان یکی از این مناطقی که عده بسیاری از مردم روزانه با آن سروکار دارند و در صورت نبود حساسیت، می‌تواند به کانون انتشار بیماری بدل شود.

 مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری کرمان گفت: نظارت بر فعالیت جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی منطقه کرمان بر اساس مصوبات ستاد عالی کرونا بر عهده دانشگاه علوم پزشکی کرمان قرار داده شده است.

رضا اشک افزود: بخش بازرسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حوزه نظارت بر جایگاه‌های عرضه با قدرت وارد شده و بر اساس گزارشات، دستاوردهای مطلوبی در این حوزه برجای گذاشته است.

وی اظهار کرد: ستاد عالی مقابله باکرونا تغییراتی را در طرح رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال کرده و این طرح هوشمند شده، بنابراین به‌ صورت طبیعی اجرای آن در آغاز با مشکلاتی همراه است.

کمبود تجهیزات  

رییس بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) شرکت پخش فراورده نفتی منطقه کرمان نیز گفت: در این زمینه کمبود تجهیزات از جمله دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

امیرحسین عبدالله‌زاده افزود: بیمارستان‌ها، سازمان‌ها و جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی استان کرمان در این زمینه دچار مشکل بودند، اما به صورت همزمان موضوع را در نشست امنیتی استانداری کرمان مطرح کردیم و مقرر شد عملیات سوخت‌گیری در جایگاه‌ها به صورت تلفیقی توسط مجاری عرضه و مشتریان انجام شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، اطلاعیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از طریق استانداری کرمان و شرکت پخش فراورده‌های نفتی دریافت و پس از دسته‌بندی هر هفته به جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی ابلاغ کردیم. همچنین بنر آموزشی را دریافت کردیم که در ورودی جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی استان نصب شد.

رییس بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) شرکت پخش فراورده نفتی منطقه کرمان گفت: محلول ضدعفونی و دستکش در اختیار جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی قرار دادیم و مردم نیز باید از ماسک و تجهیزات بهداشت فردی در این جایگاه ها استفاده کنند.

عبدالله‌زاده عنوان کرد: با اعلام بازرسان، کارشناسان وزارت بهداشت و مردم به برخی از جایگاه‌ها که ماسک و دستکش تهیه نکردند، تذکر داده شد.

وی ادامه داد: مصوبات ستاد مقابله با کرونا در خصوص رعایت نکات بهداشتی در سطح جایگاه‌های عرضه استان کرمان به‌صورت صد درصد اجرا نشد، اما اکنون شرایط از اوایل اسفند بهتر شده و رو به بهبود است.

عبدالله‌زاده افزود: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۰۹۶۲۷ مشکلات رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و تخلفات را به ما اعلام کنند که پیگیری و تذکر داده می‌شود.

 

مدیرگروه بهداشت و محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حدود ۵۰ درصد جایگاه‌های عرضه حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان حداقل موارد بهداشت، سلامت و فاصله‌گذاری اجتماعی را در مقابل با کرونا به صورت کامل انجام می‌دهند.

حمید گلزاری افزود:  پروتکل‌های بهداشتی در ۲۰ درصد جایگاه‌ها به صورت ناقص و در ۳۰ درصد جایگاه‌ها اصلا رعایت نمی‌شود که این مشکل به تهران نیز اعلام شده است.

وی ادامه داد: نشست‌های متعددی با جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی برای رعایت بهداشت و سلامت داشتیم و بسیج برای همکاری در این حوزه و انجام سوخت‌گیری اعلام آمادگی کرد.

گلزاری اظهار کرد: برخی جایگاه‌ها انجام سوخت‌گیری را توسط پرسنل خود جایگاه‌ها نپذیرفته‌اند، بنابراین مقرر شد که در محل سوخت‌گیری دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده دست قرار دهند و خود اپراتورها نیز موظف شدند که از ماسک و دستکش استفاده کنند. البته متاسفانه این قوانین را برخی جایگاه‌ها رعایت نمی‌کنند.

مدیرگروه بهداشت و محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بحث نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی را حوزه دفتر اداره‌کل بازرسی استانداری کرمان برعهده گرفته است.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی در خصوص رعایت نشدن موارد بهداشتی با دعوت از رییس شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقی کرمان به معاونت عمرانی استانداری به او تذکرات لازم را داد. اکنون اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در این جایگاه‌ها شدت و ضعف دارد.

گلزاری در پاسخ به مدیرکل بازرسی استانداری کرمان که وظیفه نظارت بر جایگاه های سوخت را برعهده دانشگاه علوم پزشکی کرمان می دانست،  گفت: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند برعهده استانداری قرار گرفته و دانشگاه علوم پزشکی کرمان نمی‌تواند جایگاه‌های عرضه را کنترل کند.
مدیرگروه بهداشت و محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: نشستی در این خصوص برگزار کردیم. بر این اساس، دستگاه‌هایی که مجوز فعالیت می‌دهند خودشان باید وظیفه کنترل را برعهده بگیرند و طبق مصوبه ستاد عالی مقابله با کرونا شرکت پخش فراورده‌های نفتی، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  باید در امر نظارت همکاری کنند.

گلزاری افزود: مشکل دیگر این است که نظارت سپاه و بسیج بر جایگاه‌های عرضه استان به علت نداشتن اهرم قانونی توسط دستگاه‌های متولی پذیرفته نشد؛ این در حالی بود که ارگان‌های ذکر شده برای قرار دادن نیرو در جایگاه‌ها و انجام عملیات گندزدایی و ضدعفونی اعلام آمادگی کرده بودند.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی در امر نظارت برای اجرای مصوبات مقابله با کرونا فقط مشارکت دارد و دستگاه قضا و اماکن عمومی باید با جایگاه‌های عرضه فراورده نفتی متخلف در استان کرمان برخورد کنند.

کد خبر 520740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha