با وجود اینکه هنوز مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی سازمان حمایت صادر نشده، فروشندگان این بخش می‌گویند که شرکت‌های تولیدی در سال جاری حداقل سه بار برای مدت چهار تا پنج روز فروش خود را متوقف کردند و بعد از آن هر بار بین ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خود را افزایش دادند، به طوری که در حال حاضر قیمت‌ کالاهای ایرانی در این بازار ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده است.

لوازم خانگي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،  در روزهای اخیر افزایش قیمت لوازم خانگی خبرساز شده و دو روز پیش هم کیوان گردان - ‌مدیرکل لوازم خانگی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت (صمت) - با حضور در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که سازمان حمایت در سال 1399 هیچ‌گونه افزایش قیمتی را مصوب نکرده است؛ بنابراین افزایش قیمت‌ها مورد تأیید وزارت صمت نیز نیست و فرایند قیمت‌گذاری‌ رسمی در روزهای آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

با این حال، گزارش میدانی روز گذشته (پنجشنبه) ایسنا از بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد کالاهای ایرانی تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد و کالاهای خارجی که عمدتا به صورت قاچاق وارد شدند تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

بیشتر فروشندگان می‌گویند که شرکت‌های تولیدی در سال جاری حداقل سه بار برای مدت چهار تا پنج روز فروش خود را متوقف کردند و بعد از آن هر بار بین ۵ تا ۱۰ درصد قیمت خود را افزایش دادند، به طوری که در حال حاضر قیمت‌ کالاهای ایرانی در این بازار ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده است. به گفته یکی از آن‌ها، الآن هم برخی شرکت‌ها کالای خود را نمی‌فروشند تا مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت دریافت کنند.

یکی دیگر از مغازه‌داران هم می‌گوید برخی کالای قاچاق مربوط به قبل از خروج برندهای کره‌ای از کشور است و بخش بیشتری از آن‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شدند که اخیرا قیمت آن‌ها تا حدود ۱۰۰ درصد نسبت به قبل از عید افزایش داشته است. نکته جالب هم این است که با وجود اینکه از دی ماه سال گذشته اجرای طرح آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا آغاز شده و اعلام شد که لوازم خانگی فاقد شناسه کالا در سطح بازار کالای قاچاق تلقی می‌شوند و با فروشگاه‌ها برخورد می‌شود، اما مغازه‌داران به راحتی درباره افزایش قیمت کالاهای قاچاق صحبت می‌کنند!

البته به نظر می‌رسد در مواردی افزایش قیمت تا ۵۰ درصد هم در کالاهای ایرانی اتفاق افتاده است. برای مثال یکی از مغازه‌دارانی که معتقد است کسادی بازار بعد از کرونا حداقل ۳۰ درصد بیشتر از قبل شده، می‌گوید قیمت یک یخچال ۱۴ فوت ایرانی بهمن ماه سال گذشته دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، اما بعد از بازگشایی واحدها به سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده و حالا قیمت آن سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که یعنی قیمت آن بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین به گفته او قیمت یک نوع ماشین لباسشویی ایرانی از پنج میلیون تومان در بهمن ماه، حالا به هفت میلیون تومان رسیده که یعنی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

  • یخچال و فریزر ۳۰۰ میلیونی هم داریم!

همچنین مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت یخچال و فریز سایدبای‌ساید ایرانی حدودا بین ۱۵ تا ۲۱ میلیون تومان و کالای خارجی از ۲۵ تا ۸۵ میلیون تومان است؛ البته یکی از مغازه‌داران می‌گوید که نمایندگی یک شرکت خارجی در ولنجک یخچال و فریزر سایدبای‌ساید ۳۰۰ میلیون تومانی هم می‌فروشد! قیمت یخچال و فریزر دو قلو ایرانی و خارجی نیز به ترتیب از ۱۴ و ۲۳ میلیون تومان شروع می‌شود.

ماشین لباسشویی ایرانی بین چهار تا ۹ میلیون تومان عرضه می‌شود، اما مشابه خارجی هشت تا ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت ماشین ظرفشویی نیز از حدود ۷ میلیون تومان شروع می‌شود و به گفته مغازه‌داران کالای ۶۰ میلیون تومان هم در این بخش در بازار عرضه می‌شود. قیمت گاز فردار ایرانی هم از حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود،‌ اما مغازه‌داران می‌گویند که قیمت برخی گازهای خارجی به ۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

کد خبر 520727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    22 3
    چه خوب بود که قبل از چاپ کمی هم تحقیق میکردید و بعد درشت مینوشتید فریز سیصد ملیون، یا بعبارتی هفده هزار یورو البته به قیمت آزاد بازار و صرافی و برابر با آخرین مدل یک ماشین تمام باطری پنج نفره کوچک مثل فولکس واگن .
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    40 1
    شب شعر بزارین ،شاعرین بیان در وصف آن شعر بگن
  • ماهان US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    21 2
    چشم مسولین نمیتوانند ببینند
  • علیرضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    12 26
    آقای رئیسی ریس قوه قضائیه عزیز از شما خواهش دارم با کسانی که در کشور تورم ایجاد می‌کنند ونظم بازار رو برهم می‌زنند با تمام قدرت وبا شدت برخورد کنید. مردم شمارو حمایت می‌کنند. تشکر..
  • وطن IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    18 8
    گفتن مطالب گرانی امیدواریم به عادی سازی ختم نشود
  • سی سخت IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    10 2
    آخه چرامردم نبایدیک سال رابی دغدغه شروع کنندوهمین طورازآسمان براشون میباره مشکلات وغم و...تجربه ثابت کرده هرواحدوصنفی رادولت به حال خودش واگذارکردیورتمه وچهارنعل رفتن کارشون میشه وبایدافسارشون راکشید....
  • GB ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    14 4
    به همین مقدار قانع نباشید....
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    30 2
    جالبه بعد میگن برید ازدواج کنید بچه بیارید مسولین بجای این رویا پردازی چشاتون بازکنید ببنید یه دختر که میخواد جهاز بده باید این خانواده چه دربه دری بکشند تا بقول خودتون یه فریز یا ماشین لباسشویی بخرند چرا داره براما همه چیز میشه قصه های مادربزرگ که برامون میخوندن.پس همون مجرد باشیم سنگین تره
  • علیزاده IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    22 3
    کوی اجرای روی کاغذی آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا آغاز شده و اعلام شد که لوازم خانگی فاقد شناسه کالا در سطح بازار کالای قاچاق تلقی می‌شوند. اقای مدیرکل لوازم خانگی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت کوی قدرت اجرای این وزارت توخالی هرروز در بازار قیمت ها افزایش می یابد ومسئولین نا کار آمد این وزارتخانه در خواب خرگوشی تشریف دارند این ملت از دست شما ها چه می کشد وبه کجا تظلم کند اگر قادر به اداره وزارتخانه نیستی باشهامت اعلام کنید ما ناتوانیم .به قول نماینده محترم محلات در مجلس شورای اسلامی متاسفانه شایسته سالاری وجود نداشته است.به برخی افراد نور چشمی پست‌های داده شده همین مصیبت درمملکت حاصل میشود
  • ناشناس IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    7 2
    همسر من استاد یکی از دانشگاهای تهران است باور کنید با حقوقی که میدن هنوز نتوانستیم یک یخچال ایرانی خوب بخریم ،
  • ایرانی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    15 1
    از هموطن عزیزی که به جهاز دختران اشاره کردند تشکر میکنم می خواستم عرض کنم به غیر از لوازم خانگی که واقعا قیمت بسیار بالائی دارند بقیه لوزام خانگی نیز واقعا گران هستند به طور مثال یه سطل آشغال آشپزخانه حدود 130 هزار تومان و ... با این وضعیت تهیه جهاز برای دختران واقعا بسیار سخت است به غیر ااینکه خرید لوازم منزل برای خانواده ها ئی که نیاز به تعویض دارند (بعلت خرابی و ...) خودش نیز حکایتی دیگر است.
  • علی UA ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    16 1
    تمام قیمت ها بستگی به ارزش پول ملی داره . البته در مورد ما به بی ارزشی پول ملی . زمانی که پول به کاغذ تبدیل میشود . البته سوبسیدها .. یارانه ها و حتی افزایش دستمزدها متاسفانه تاثیر منفی بر رشد قیمت و بی ارزش تر شدن پول ملی دارد . مفاهیم ابتدایی اقتصاد که متاسفانه برای سیاست گذاران پولی و اقتصادی ما خیلی ابتدایی نیستند .
  • شهرام48 IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    13 0
    متاسفانه راهبردی کاملا ابداعی توسط دغلباز ان و جنایتک کاران اقتصادی مرسوم گشته که بقول عقلای قدیم به مرگ میگیرند به تب راضی شویم بدین منوال که خدمات یا کالاها وغیرهم را صد درصد تورم و افزایش نرخ میدهند تا چند نفر صداشون دربیاد بیست نهایت سی درصد تقلیل قیمت میدهند و مردم به هفتاد درصد تورم افزایشی مانده بر اقتصاد خرسند و خوشحال روزگار را برای صعود مجدد صدپله ای روزشمار به تماشای میگذرانند میگذرانند
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    6 0
    آدام اسمیت اقتصاد دان معروف میگوید کشوری اگر تمام خاکش طلا باشد اما تولید نداشته باشد فقیر است آقاجان ما کشور جهان سومیم تو همه جنبه های زندگی جهان سومیم روز که نمیشود وقتی در کشوری ارزش علم از بین بره هیچ امیدی به پیشرفت آن نیست وسلام
  • سنا IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    10 2
    سازمان حمایت از تولید کننده سالهاست که به سازمان اعلام رسمی گرانی تبدیل شده است
    • اصغر IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      0 1
      آدام اسمیت که مطمعنا فارسی بلد نیست که کامنت شمارو بخونه ولی خودشما چی؟آیا ممکنه کشوری خاکش طلا باشه وفقیر باشه
  • ناصر US ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    9 0
    خوش بحال قشر ثروتمند جامعه که دغدغه هیچ چیز را در زندگی ندارند از خرید خانه در کانادا گرفته تا زندگی اشرافی در ایران به هرحال پول نفت که به جیب مردم مستاصل سرازیر نشده به جیب های از ما بهتران سرازیر شده ..یک میلیون یک فرد بازنشسته برای این قشر 1 ریال بحساب می آید
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    5 1
    عامل اصلی این گرانی ها مستقیم با افزایش قیمت بنزین است قبلاً اقتصاد دانها قبلاً هشدار داده بودند
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    چرا این چیزارو نشر میکنید یکی از عامل گرونی خود شما هستید
  • عسل AE ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    4 0
    به نظر من بارفتن lgوسامسونگ محصولات ایرانی افسارگسیخته دارند قیمت بالا میبرند خدااز باعثش نگذره که دقدقع ما شده خرید محصول ایرانی ایرانی نمیتونه محصول ایرانی بخره دنیا بکام تولید کنندگان خون آشامه
  • عسل AE ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    1 0
    برادرمن ناظر خرید یکی ازاین شرکتهاس میگه چندروز ی بار درانبار بسته میشه یک هفته بعد ۳۰ درصدمیره روقیمتها وباین ترتیب ثروت مالک وتولید کننده باچندروز نفروختن ۳۰ درصد بیشتر میشه هیچ ناظریم هیچ جا نیس مملکت بی قانونه
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
      5 0
      بی قانون وبی صاحاب
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    خدا باعث و بانی این گرونی های افسار گسیخته با تمام جد و ابادشون از رو زمین برداره
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    تواین هم دولت دست داره