معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت: بازارهای صادراتی خوزستان به بخصوص بازارچه‌های تجاری چذابه و شلمچه با شیوع ویروس کرونا از دست رفته و چشم انداز روشنی برای ازسرگیری صادرات کالا از مرزهای تجاری خوزستان وجود ندارد.

صادرات کالا

به گزارش همشهری آنلاین نورالله حسن زاده جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:بسته شدن مرزهای تجاری استان و بروز مشکلات عدیده برای فعالان اقتصادی و تحمیل هزینه های سنگین در بستر ویروس کرونا به خصوص برای کشاورزان خوزستان و اقلام صادراتی که عمدتا" میوه و تره بار است بسیار خسارت بار بوده است.

وی افزود: به تبع کاهش صادرات کالا ، وضعیت بنادر فعال خوزستان نیز مطلوب نیست چرا که بسیاری از بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی کشتی ها و شناورهای تجاری خوزستان به علت شیوع ویروس کرونا بسته است.

حسن زاده افزود:با توجه به اینکه صادرات غیر نفتی به عنوان یک استراتژی مهم از جمله روش های دستیابی به رشد مستمر اقتصادی به خصوص در بستر تحریم می‌باشد و در برنامه پنجساله ششم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران متوسط رشد سالانه ۷.۲ درصد برآوردشده است، ضروری است در شرایط حاضر با برقراری یک دیپلماسی قوی سیاسی و اقتصادی از سوی دولتمردان و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به تدوین و اجرایی کردن پروتکل‌های مشترک بهداشتی بین کشورهای همسایه به خصوص عراق نسبت به گشایش مرزهای تجاری اقدام شود.

محدود شدن صادرات کالا به کشورهای همسایه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به محدود شدن صادرات کالاهای غیرنفتی ایران با شیوع کرونا اظهار داشت: با محدود شدن صادرات ، درآمد ارزی کاهش یافته و در عوص هزینه‌های سنگین بهداشتی و سلامت بر کشور تحمیل شده است.

وی معوق شدن اقساطی بانکی و حق بیمه‌ها ، کاهش شدید درآمدهای مالیاتی و عمومی دولت را پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بیان کرد و افزود:دولت به علت عدم تحقق درآمدها در سال ۹۹ با کسری بودجه رو به رو خواهد شد.

حسن زاده با اشاره به کاهش فعالیت‌های اقصادی به خصوص در بخش خدمات اشاره کرد و افزود: شیوع ویروس کرونا در ایران و کشورهای جهان و تداوم طولانی مدت حضور آن ، اثرات عمیقی بر فعالیت های اقتصادی کشور به خصوص بخش خدمات(اصناف ، گردشگری ، هتل‌داری ، رستوران‌ها و حمل و نقل) داشته به طوری که سبب کاهش اشتغال و افزایش بیکاری شده است.

وی گفت: به نظر می‌رسد تنها فعالیت های اقتصادی خدماتی که بر مبنای مجازی(اینترنت) ایجاد و توسعه یافته اند پایدار و گسترش خواهند یافت اگر چه بخش خدمات به دلیل آثار طولانی مدت این بیماری دچار وقفه و عوارض سوء شده و تا مدتی درگیر رکود خواهد بود.

سهم ایران از زیان اقتصادی جهان حدود ۷۹میلیارد دلار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت:برآورد می‌شود سهم ایران از خسارت اقتصادی جهان معادل ۲.۲درصد یعنی حدود ۷۹میلیارد دلار باشد.

وی گفت: این حجم خسارت اقتصادی ایران ناشی از ویروس کرونا در صورت تداوم ، افزایش خواهد یافت از این رو دولت باید تدابیر لازم را برای غلبه بر این فشارهای اقتصادی از جمله محدودیت واردات به روش انتقال بدون ارز و ایجاد انگیزه‌ و مشوق‌ها برای توسعه صادرات به کار گیرد.          

حسن زاده افزود:با توجه به اینکه شیوع کرونا فعالیت‌های اقتصادی را دچار اختلال کرده و به طور قطع قراردادهای تجاری فعالان اقتصادی با طرف های تجاری داخلی و خارجی متأثر از وضعیت کنونی با مشکلات حقوقی همراه خواهد شد از این رو دستگاه قضایی کشور و کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری کشور باید از توان تخصصی و کارشناسی مرکز داوری تجاری اتاق بازرگانی ایران و شعب استانی آن در بررسی و حل و فصل دعاوی تجاری بهره برداری کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان ، تسهیل فرآیند ثبت سفارش، کاهش عوارض گمرکی  و اعطای فوری تسهیلات مالی ارزی و ریالی برای تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی و تامین نیازهای وارداتی کشور برای پیشگیری، محافظت و مقابله با ویروس کرونا ، بررسی و تعیین ماهیت کالاهای رسوب شده در گمرک به منظور تعیین ماهیت کالاهای ترخیص نشده و شفافیت آن، اولویت‌بخشی به روند ترخیص کالاهای اساسی و مورد نیاز  و افزایش سقف مجاز واردات به روش انتقال بدون ارز برای واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای موردنیاز از راهکارهای مهم برای ایجاد رونق تجاری در کشور در شرایط کرونا بیان کرد.

کد خبر 520707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha