سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۰ فقره موافقت اصولی جدید صید به روش صید با قلاب در ۲ سال اخیر در چابهار صادر شده و تمامی آنها آماده بهره‌برداری در شروع فصل جدید صید هستند.

بندر چابهار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا دائمی روز پنجشنبه ۲۲ خرداد اظهار داشت: از اهداف صدور موافقت اصولی این شناورها جایگزینی برای اصلاح روش صید از گوشگیر به صید با قلاب(لانگ‌لاین) و نوسازی ناوگان صیادی سیستان و بلوچستان است.

وی در خصوص اصلاح روش‌های صید و نوسازی ناوگان صیادی سیستان و بلوچستان افزود: اداره‌ کل شیلات استان بر اساس سیاست‌های سازمان شیلات ایران برای اصلاح روش‌های صید و نوسازی ناوگان صیادی و جایگزینی صید به روش قلاب به‌جای صید سنتی گوشگیر، موافقت خود را در خصوص درخواست مالکان شناورهای صیادی استان به کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند، اعلام کرده است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان و بلوچستان گفت: روش صید لانگ‌لاین از روش‌های نوین صید است که به‌دلیل دارا بودن مزایایی از قبیل حفظ ذخایر ارزشمند آبزیان و ارزش افزوده صید نسبت به سایر روش‌های کاربردی هم‌اینک اکثر کشورهای پیشرو در زمینه صید و صیادی مبادرت به استفاده از روش صید با قلاب می‌کنند.

وی ادامه داد: صید لانگ‌لاین در سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته به‌طوری‌که جمع زیادی از شناورهای کوچک در نوار ساحلی و شناورهای کلاس لنج در آب‌های سرزمینی از این روش نوین استفاده می‌کنند.

دائمی اظهار داشت: این اداره‌ کل در سال‌های گذشته با همکاری مؤسسه بین‌المللی «یونیدو» وابسته به سازمان ملل در خصوص معرفی بیشتر این روش نوین  صید و آموزش صیادان با دعوت از اساتیدی از کشورهای ژاپن و اندونزی مبادرت به برگزاری دوره‌های آموزش متعددی کرده و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد صادارات تن ماهیان صید شده با این روش به کشور ژاپن باشیم.

وی ادامه داد: ۲۴ هزار صیاد در ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات سیستان و بلوچستان گفت: حدود یک‌هزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند،  صیادان این استان سالانه ۳۱ درصد از صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید از آب‌های جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها، چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی اظهارداشت: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

کد خبر 520568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha