یک بررسی مقدماتی بر اساس مراجعه‌های بیمارستانی و جستجوهای اینترنتی مربوط به علائم ویروس جدید کرونا در شهر ووهان چین نشان می‌دهد این ویروس احتمال از ماه اوت (اواسط مرداد) ۲۰۱۹ در حال گردش بوده است.

Wuhan

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه ویروس جدید کرونا برای نخستین بار در ماه دسامبر (اوائل دی ‌ماه) در بازار غذاهای دریایی هونان در شهر ووهان شناسایی شد.

بعدها کارشناسان تخمین زدند که نیاز ژنتیکی این ویروس در میانه ماه نوامبر (اواخر آبان‌ ماه) ظهور کرده است. بر اساس گزارشی که در رزونامه ساوث‌ چاینا مورنینگ پست منتشر شد، «بیمار صفر» در این شیوع را می‌توان تا ۱۷ نوامبر دنبال کرد.

مقاله جدیدی که هنوز کارشناسان مستقل برای انتشار در ژورنال‌های علمی آن را داوری نکرده‌اند، در حوزه‌ای نسبتا جدید به نام «اپیدمیولوژی دیجیتال» انجام می‌شود.

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی الین نسوس از دانشگاه بوستون در آمریکا ۱۱۱ تصویر ماهوراه‌ای از ووهان را در فاصله ژانویه ۲۰۱۸ تا آوریل  از۲۰۲۰ از لحاظ افزایش مراجعه‌های بیمارستانی تجزیه‌وتحلیل و میزان جستجوی علائم مربوط به کرونا در «بایدو» موتور جستجوی چینی را بررسی کردند.

نتایج نشان داد که  افزایش حجم مراجعان بر مبنای میزان پر شدن پارکینک بیمارستان ووهان در اوت ۲۰۱۹ شروع شده و در دسامبر ۲۰۱۹ به اوج خود رسیده است.

از آنجایی که جستجو برای کلمه «سرفه» در فصل‌های سالانه آنفلوانزا هم افزایش می‌یابد، این پژوهشگران جستجوها برای کلمه «اسهال» را که علامت اختصاصی‌تر برای کووید-۱۹ است، تجزیه‌وتحلیل کردند.

نتایج نشان داد در ماه اوت افزایش بی‌سابقه‌ای د رجستجوها برای کلمه اسهال رخ داده است که در فصل‌های قبلی آنفلوانزا دیده نشده بود  و داده‌های جستجوها برای کلمه سرفه هم تطبیق نداشت.

با اینکه علائم تنفسی شایع‌ترین علائم عفونت با ویروس جدید کرونا (سارس- کرونا-۲) هستند، این بررسی نشان دد که اسهال «ممکن است نقشی مهم در سرایت محلی بیماری داشته باشد.»

این پژوهشگران به این نتیجه می‌رسند که با اینکه نمی‌توان به طور قطعی ثابت کرد داده‌های به دست آمده آنها مربوط به شیوع ویروس کرونا است، اما این داده‌ها با نتایج سایر پژوهش‌ها در این باره تطبیق دارد.

این پژوهشگران می‌نویسند: «این یافته‌ها همچنین با این فرضیه تطبیق دارد که ویروس به طور طبیعی در جنوب چین ظهور کرده است و بالقوه قبل از آن که خوشه ووهان شناسایی شود، در حال گردش بوده است.»

کد خبر 520417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha