روستای «ورمله» یکی از محروم‌ترین روستاهای استان ایلام است و مردم آن از نبود آب و برق و راه ارتباطی رنج می‌برند. این در حالی است که امکان آبرسانی به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب وجود ندارد.

روستای ورمله ایلام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، فقر و محرومیت با تمام تلخی‌هایش این روزها در برخی از نقاط پدیدار است. یکی از این مناطق شهرستان هلیلان است. روستای ورمله با ۱۲ خانوار یکی از محروم‌ترین روستاهای استان ایلام در شهرستان هلیلان است که در ۴۰ کیلومتری آن قرار دارد و آب آشامیدنی و راه ارتباطی ندارد.

آفتاب سوزان خرداد ماه آن هم در دل محرومیت مشکل بی‌آب را چند برابر کرده، اما امید است این روال تا ماه‌های اوج گرما ادامه نداشته باشد.

اینجا در روستای ورمله، مردان و زنان رنجوری دیدم که سیمای تکیده‌شان خبر از سر درون می‌دهد. گویا چشم‌انتظار آمدن کسانی بودند که حداقل به آنها گوش بدهند، حتی اگر مشکلاتشان حل نشود.

بی‌آبی و بی‌برقی در روستای ورمله

توران کاکایی، یکی از اهالی روستای ورمله، گفت: من در یک خانواده ۵ نفره زندگی می‌کنم. همسرم یک پایش قطع شده است و چرخ زندگی ما تنها با یارانه می‌چرخد و چشم‌انتظار هستیم که یارانه کی واریز می‌شود. نه سقف درست حسابی داریم و نه حتی یخچال مناسبی.

وی افزود: فکرش را بکنید، این زندگی است واقعا؟ ولی باز خدا رو شکر می‌کنم و امیدوارم فرجی حاصل شود، گرچه از آینده فرزندانم می‌ترسم. شب‌ها برق نداریم. تانکر آب هفته‌ای یک بار هم روی اینجا را نمی‌بیند. آب چشمه‌ها هم مناسب نیست.
برای حمام آب نیست

الناز ۱۳ ساله گفت: خانم خبرنگار، صورت من و بچه‌های این روستا زیر آفتاب سوخته. لباس‌های کهنه‌ام شاید گویای همه چیز باشد. اگر حمام کنم، قشنگ و زیبا می‌شوم، ولی اینجا خبری از آب آشامیدنی نیست و ما مجبوریم برای استفاده از آب کلی راه را طی کنیم.

او ادامه داد: گاهی صدای خش‌خش و حرکت مارها و عقرب‌ها در سقف خانه‌های ورمله به گوش می‌رسد و من می‌ترسم از اینکه به همین سادگی با نیش عقرب و مار بمیرم.
ایجاد راه ارتباطی؛ راه افزایش امید به زندگی در روستا

امید تاتاری، ۳۴ ساله و همسر توران که از درد قطع پاهایش رنج می‌برد، بیان کرد: قطع شدن پاهایم باعث شده نتوانم کار کنم و درآمدی داشته باشم. الان ستون فقراتم نیز به شدت مرا اذیت می‌کند.

وی افزود: مشکلات ما خیلی زیاد است، ولی اگر راه ارتباطی ما درست شود، امید بیشتری برای بهبود زندگی پیدا می‌کنیم.

راه ارتباطی و آب آشامیدنی مناسبی برای روستا نیست

غلامی، رئیس کمیته امداد شهرستان هلیلان، اظهار کرد: این روستا نه راه ارتباطی مناسبی دارد و نه حتی آب آشامیدنی مناسبی. اینجا مردم واقعا در رنج هستند.

وی افزود: ما به صورت ماهانه با شناسایی خانواده‌های ضعیف غیر از مستمری با اهدای لوازم خانگی از جمله یخچال، کولر، اجاق گاز و کمک‌های نقدی ۵ میلیون ریالی در حد توان کمک می‌کنیم.

رئیس کمیته امداد هلیلان تصریح کرد: احداث سرویس بهداشتی، کمک ۳ میلیون تومانی برای تعمیرات منزل، کمک ۷۰۰ هزار تومانی برای تهیه وسایل خانگی و توزیع سبد غذایی از جمله اقداماتی است که به این خانواده صورت گرفته است.

احداث راه روستایی ورمله تا پایان سال ۹۹

محمدرضا رضایی، معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام، گفت: موضوع راه‌ها خصوصا در روستاهای محروم زردلان ورمله از برنامه‌های مهم اجرایی ما است.

وی افزود: احداث راه روستایی ورمله جزو برنامه‌های این اداره کل است و تا پایان سال ۹۹ توسط اکیپ‌های امانی و پیمانی عملیاتی می‌شود.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام تصریح کرد: بعضی از راه‌ها نیاز به اعتبارات کافی دارند و به محض تزریق این اعتبارات سریعا عملیاتی می‌شوند.

توزیع بسته سبد غذایی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان

احد صمدانی، مدیر قرارگاه جهادی حضرت مهدی (عج)، گفت: رسالت و هدف این قرارگاه کمک به نیازمندان و شناسایی نیازمندان است و ما نیز در حد توان خود به این خانواده کمک خواهیم کرد.

وی افزود: تعدادی بسته غذایی به این خانواده اهدا می‌شود. این بسته غذایی شامل برنج، قند، روغن، گوشت، رب، ماکارونی و دیگر مایحتاج غذایی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان است.

مدیر قرارگاه جهادی حضرت مهدی (عج) تصریح کرد: ان‌شاءالله که بتوانیم به محض تامین مالی این قرارگاه در ماه‌های آینده به این خانواده کمک کنیم.

کمک ۲ میلیون تومانی قرارگاه شهید علمدار استان ایلام

مدیر قرارگاه شهید علمدار استان ایلام نیز بیان کرد: این قرارگاه مبلغ ۲ میلیون تومان برای تهیه لوازم خانگی از قبیل فرش و ارسال آن به منزل این خانواده در نظر دارد.

نمی‌شود مشکل آب در این روستا را حل کرد!

نورالله تیموری، مدیر کل آب و فاضلاب ایلام، در مورد پیگیری مشکل آب آشامیدنی روستای ورمله گفت: روستای عشایری ورمله چون کمتر از ۱۲ خانوار جمعیت دارد، تحت پوشش ما نیست و نمی‌توانیم آبرسانی کنیم.

وی افزود: این روستا نیازمند توجه بیشتر مسئولان به ایجاد زیرساخت‌های اولیه از جمله راه، طرح هادی، آنتن‌دهی تلفن همراه، برق و آب است.

کد خبر 520235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha