چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

محققان دریافتند داروی ضدمالاریا موسوم به lumefantrine می تواند میزان موفقیت پرتودرمانی و شیمی درمانی نوع شدید سرطان مغز معروف به گلیوبلاستوما را بهبود بخشد.

سرطان مغز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، گلیوبلاستوما نوع بسیار تهاجمی سرطان است که درمانش بسیار دشوار است.

با وجود درمان‌های فعلی، نرخ بقاء ۵ ساله مبتلایان به این سرطان ۵.۶ درصد است. در حال حاضر پزشکان هیچ راهی برای پیشگیری از عود مجدد این بیماری ندارند.

طبق برآورد محققان، تومورهای بدخیم مغزی و سرطان‌های سیستم عصب مرکزی که ۸۱ درصدشان گلیوبلاستوما هستند، سالانه ۲۴۱ هزار نفر در جهان را می کُشند.

داروی جدید یک نوع سرطان نادر خون تایید شد

محققان دانشگاه ویرجینیا در مطالعه جدید خود دریافتند دارو lumefantrine که برای مقابله با مالاریا استفاده می‌شود می‌تواند تاثیر داروی مورداستفاده در درمان گلیوبلاستوما را افزایش دهد.

دکتر «پل فیشر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما کاربرد احتمالی جدید داروی ضدمالاریا را به عنوان درمان احتمالی گلیوبلاستوما که مقاوم به درمان‌های فعلی پرتودرمانی و temozolomide است، نشان می‌دهد.»

درمان استاندارد فعلی گلیوبلاستوما، پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی با داروی temozolomide است. با این درمان ترکیبی عمر بیماران کمی افزایش می‌یابد، اما غالباً بیماری به این درمان مقاوم است.

محققان در مطالعه خود مشاهده کردند افزودن lumefantrine به درمان سلول‌های گلیوبلاستوما در محیط آزمایشگاه همراه با پرتو و temozolomide موجب نابودی سلول‌های سرطانی و توقف روند رشد جدید شد.

کد خبر 520111
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha