رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به آمار و ارقام مرتبط با تصادفات در کشور از جمله جان‌باختگان و مجروحان آنها و هزینه‌هایی که این مساله برای کشور دارد، از شماره‌گذاری اینترنتی خودروها خبر داد.

شماره گذاری خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در سطح کشور در راه‌ها و معابر شهری تردد می‌کنند، اظهار داشت: به عبارتی، ۸۰ میلیون ایرانی کاربر ترافیک هستند و به نوعی با این موضوع ارتباط دارند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در بررسی‌های همه‌جانبه و علمی مشخص شده است که هر جان باخته سوانح رانندگی و تصادفات رقمی معادل ۵/۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم برجای می‌گذارد، افزود: این جدای از هزینه‌های غیرمادی، مشکلات و گرفتاری‌های ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی است که خانواده‌ها با آن مواجه می‌شوند.

سردار هادیانفر ادامه داد: از سال ۸۵ تا پایان ۹۵ یک موج کاهشی در وقوع تصادفات در کشور به وجود آمد اما در سال ۹۶ این روند متوقف شد و تصادفات ۱/۲ درصد افزایش یافت و در سال ۹۷ نیز با رشد ۱/۷ درصدی مواجه بودیم.

وی گفت: اما تا آخر بهمن ماه سال گذشته شمار جان‌باختگان ۱/۴ درصد و مجروحان ۷ درصد کاهش یافت و روند افزایشی سوانح متوقف و وارد روند کاهشی شدیم.

این مقام ارشد ناجا با اشاره به این که کاهش تصادفات از جمله دغدغه‌های تمام مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: رهنمودها و تاکیدات معظم له در این خصوص را با جدیت دنبال می‌کنیم.

هادیانفر به راه‌اندازی و فعال شدن کمیسیون ایمنی راه‌ها در سطح کشور و استان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: نقش و مدیریت استانداران در برگزاری و پیگیری مصوبات این کمیسیون، کاهش سوانح و ارتقاء فرهنگ ترافیک، بسیار مهم است.

  • اهداف اصلی شورای راهبری ترافیک

وی در ادامه سخنانش از کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، تحول سیستمی، توسعه انضباط ترافیکی و هوشمندسازی به عنوان چهار هدف اصلی نام برد که در شورای راهبری ترافیک کشور تعریف شده است.

سردار هادیانفر درباره کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، گفت: در سال جاری کاهش یک هزار و ۹۰۰ جان باخته را در دستور کار قرار داده‌ایم و بر روی این هدف برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را متمرکز کرده‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به توسعه انضباط ترافیکی که شامل مواردی مانند بستن کمربند ایمنی، استفاده موتورسیکلت سواران و ترک نشینان آن از کلاه ایمنی، حرکت در بین خطوط، رعایت قوانین از سوی عابران پیاده و ...، بیان کرد: سمنان یکی از بهترین استان‌های کشور در این زمینه به شمار می‌رود و مستعد برای این بخش است.

  • شماره گذاری اینترنتی خودرو

سردار هادیانفر در خصوص هوشمندسازی نیز به استفاده از دست‌افزارهای جدید از سوی ماموران پلیس راهور و راه در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در آینده نزدیک، قبض جریمه و حتی با توافقی که با بیمه مرکزی انجام شده کاغذهای کروکی هم جمع می‌شود.

آغاز شماره‌گذاری آزمایشی خودروها از طریق فضای مجازی و اینترنت از هفته آینده در دو مرکز در تهران از دیگر مواردی بود که سردار هادیانفر در راستای هوشمندسازی فعالیت‌های پلیس راهور به آن اشاره کرد.

وی با تاکید بر دریافت خدمات مرتبط با ماموریت‌های پلیس راهور در بستر اینترنت، افزود: با نصب دوربین‌های هوشمند ثابت با همکاری شهرداری‌ها برای برخورد با خودروهای متخلف و نظارت بر ترافیک شهری، اعمال قانون نیز به صورت سیستمی و هوشمند اتفاق می‌افتد و از حضور فیزیکی ماموران پلیس راهور و راه کاسته می‌شود.

  • نقاط حادثه خیز در کشور

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در سطح کشور ۵ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز وجود دارد، گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ مورد آن در راه ها و مابقی در معابر شهری است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: ۸۲ درصد مرگ و میر در سوانح رانندگی ناشی از چهار عامل اصلی تصادفات یعنی سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو ناشی از استفاده از تلفن همراه پشت فرمان و سبقت غیرمجاز است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۶۲ درصد فوتی‌ها در کشور مربوط به ۳۰ کیلومتری شهرها چه در مبدا و چه در مقصد می‌شود که در این رابطه با کوتاهی‌هایی از سوی وزارت راه و شهرداری‌ها روبه‌رو هستیم.

کد خبر 520096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    همين الان هم مامور نيست همه جا شده پر از تخلف مگر با جريمه كار درست ميشه حق مردم كه ضايع ميشه با جريمه برگشت ميشه
  • حسام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    1 0
    هر سال فقط اعلام میشه‌ که ۵۰۰۰ نقطه حادثه‌خیر در کشور وجود داره آیا اقدامی برای برطرف نمودن آنها انجام میشه؟ وزارت راه هم که فقط بهانه میاره که بودجه نداریم.