مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

خانه حصیر ایران در روستای فشتکه بخش خمام شهرستان رشت، به عنوان روستای ملی حصیر به بهره‌برداری رسید.

خانه حصیر

به‌ گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و به صورت ویدئو کنفرانس مراسم بهره‌برداری از خانه حصیر ایران ازسوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.

حصیربافی از صنایع دستی مهم برخی روستاهای گیلان به ویژه در پاییز و زمستان است که ماده اولیه آن را نوعی گیاه جنگلی کوچک (در زبان محلی به نام لی) تشکیل می دهدکه در مناطق تالابی گیلان می‌روید و در این میان روستای فشتکه خمام از توابع شهرستان رشت، روستایی ممتاز در تولیدات حصیری است. به نوعی که بیش از یک سوم جمعیت این روستا به تولید این صنایع دستی ارزشمند اشتغال دارند. بر همین اساس و با توجه به ظرفیت و توانمندی این روستای نمونه گردشگری، چند سالی می‌شود که حصیر فشتکه به ثبت ملی رسیده‌است.

اما روستاییان فعال این روستا به این امر بسنده نکردند و با تلاش و کوشش فراوانی که از خود نشان دادند، مسئولان میراث فرهنگی استان گیلان را مجاب کردند تا  خانه حصیر ایران را نیز راه‌اندازی کنند و ملید آن را به اهالی همین روستا بسپارند.

گیلان قطب مهم گردشگری و صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه این ویدئو کنفرانس با تبریک فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی، گیلان را قطب مهم گردشگری و صنایع دستی کشور دانست و اظهار کرد: امروز صنایع دستی کشور با روند رو به رشدی، هویت ملی و ایرانی را زنده می‌کند.

«علی اصغر مونسان» افزود: تجاری سازی صنایع دستی و صادرات محصولات هنرمندان باید به صورت جدی در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

مهم‌ترین برنامه در دستور کار میراث فرهنگی گیلان  

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان هم گفت: تولید اشتغال پایدار روستایی، رفاه و آرامش خانواده‌ها مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار این اداره کل است و  در گیلان حدود ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که در ۸۵ رشته تخصصی فعالیت می‌کنند.

«مسعود حلاج پور» افزود: سال گذشته روستای قاسم آباد ثبت جهانی شده بود و امسال نیز خانه حصیر ایران در روستای ملی حصیر به بهره برداری رسید که این از افتخارات گیلان همیشه سبز است.

وی یادآور شد: براساس امار نفوس و مسکن مرکز آمار ایران، روستای فشتکه ۶۸۰ خانوار و بیش از دو هزار نفر جمعیت دارد، اما جالب توجه است که ۷۰۰ نفر از اهالی این روستا به هنر حصیربافی مشغول هستند و بیشتر این افراد را بانوان تشکیل می‌دهند.

حلاج پور ادامه داد: یک حمام قدیمی پس از بازسازی به خانه حصیر ایران تبدیل شده‌است. حال این خانه در چند بخش تولید، پژوهش و بخش نمایشگاهی فعالیت خواهد داشت و در تلاشیم تعاونی این روستا برای استفاده هنرمندان صنایع دستی روستای فشتکه با استفاده از تسهیلات ارزان دوباره فعال شود.

کد خبر 520090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha