کشاورزان خراسان شمالی باید آب‌بهای خود را بر اساس برق مصرفی، پرداخت ‌کنند که وجود یک شمارشگر مشترک برای محاسبه آب و برق، این قشر تولیدکننده را دچار مشکل کرده است.

طرح كشاورزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مشاور اتاق صنعت، معدن و بازرگانی بجنورد در حوزه کشاورزی و عضو انجمن خبرگان کشاورزی خراسان شمالی روز چهارشنبه ۲۱ خرداد اظهار داشت: متاسفانه چاه‌های آب کشاورزی استان، فاقد شمارشگر اختصاصی حجمی هستند و میزان آب‌بهای دریافتی از کشاورزان، بر اساس میزان مصرف برق آنان محاسبه می‌شود که این روشی عادلانه نیست.  

کاووس شادلو افزود: این در حالی است که کشاورزان از شمارشگر برق علاوه بر روشن کردن موتور آب، برای مصارف دیگری چون روشنایی، گرمایش و حتی جوشکاری نیز استفاده می‌کنند که این نحوه محاسبه و دریافت آب بها، می‌تواند نوعی اجحاف در حق آنان باشد.

وی گفت: متاسفانه این اضافه برداشت از تمام کشاورزان، بدون این‌که مصرف بیشتری داشته باشند گرفته می‌شود و بعضا آنان را مشمول جریمه نیز می‌کند که این شیوه محاسبه مورد انتقاد قشر تولیدکننده است.

عضو انجمن خبرگان کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: برخی از کشاورزان برای ارتقای شمارشگر برق خود به شرکت برق مراجعه می‌کنند که از آنان خواسته می‌شود به امور آب نیز مراجعه کنند که در بیشتر مواقع پاس کاری می‌شوند.

شادلو گفت: علیرغم این‌که برق و آب هر دو زیرمجموعه یک وزارتخانه هستند، اما این‌که شرکت‌های جداگانه‌ای با قوانین متفاوتی دارند، این به ضرر کشاورزان تمام می‌شود.

وی از مسئولان خراسان شمالی خواست تا برای تعیین بهای مصرفی آب از چاه‌های کشاورزی شمارشگرهای جداگانه و حجمی اختصاص دهند و افزود: مصرف آب کشاورزان باید دقیق محاسبه شود، تولید کنندگان در سال‌های جاری از چندین ناحیه دچار ضرر و زیان شده‌اند و این‌که پرداخت آب‌بهای آنان نیز غیردقیق و بعضا بیش از اندازه واقعی باشد، مشکلات آنان را مضاعف می‌کند.

این مساله چند روز پیش در نشست گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی، در استانداری خراسان شمالی نیز مطرح شد اما مسئولان شرکت‌های آب و برق استان که در نشست حضور داشتند، پاسخ قانع‌کننده‌ای در این خصوص ارائه نکردند.

در استان خراسان شمالی سه هزار حلقه چاه مجاز وجود دارد که علاوه بر آن سه هزار و ۷۵۱ حلقه چاه غیرمجاز آب نیز شناسایی شده که مجموعا سالانه ۳۴ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کنند.  

میزان برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های مجاز، ۲.۵ برابر بیشتر از میزان برداشتی است که از چاه‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد.

سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب از برداشت غیرمجاز منابع آب مجاز، کاسته می‌شود اما این مشکل همچنان وجود دارد و باید کشاورزان مصرف آب را مدیریت کنند.  

۸۷.۵ درصد آب‌های تجدیدپذیر خراسان شمالی در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد، از ۱۱ دشت استان، چهار دشت شامل دشت شیروان-فاروج، دشت اسفراین، دشت جاجرم و دشت صفی آباد ممنوعه بحرانی است، چهار دشت استان نیز ممنوعه است که دشت‌های بجنورد، سملقان، شوقان و رباط را در بر می‌گیرد، تنها سه دشت شامل دشت‌های غلامان، مانه و قوری میدان دشت آزاد هستند.  

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

کد خبر 520067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha